A A+ A++

W życiu zawodowym każdego pracownika prędzej czy później dojdzie do konieczności i przeprowadzenia rozmowy o podwyżkę. To bardzo ważny krok w kierunku rozwoju kariery zawodowej. Wymaga odwagi, umiejętności komunikacyjnych oraz odpowiedniego przygotowania. Jak skutecznie rozmawiać o podwyżce? Kiedy najlepiej przeprowadzić ten trudną rozmowę?

Dlaczego warto rozmawiać o podwyżce?

Istnieje kilka powodów, dla których warto rozpocząć rozmowę o podwyżce. Przede wszystkim – dodatkowe pieniądze mogą stanowić źródło motywacji do pracy i większego zaangażowania. Nie trzeba chyba dodawać, że bezpośrednio przekłada się to na lepsze wykonywanie obowiązków służbowych przez pracownika.

Osoby, które czują, że ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do ich umiejętności oraz obowiązków, również mogą zdecydować się na rozmowę o podwyżce, aby wyrównać sytuację. Dodatkowo, warto podkreślić, że wzrost wynagrodzenia często idzie w parze z większą odpowiedzialnością i awansem zawodowym, co otwiera drzwi do dalszej kariery.

Nie ma co ukrywać – wyższe zarobki pomagają osiągnąć bezpieczeństwo finansowe i pozwalają oszczędzać na przyszłość. Ma to znaczenie zwłaszcza w dzisiejszych czasach kryzysu gospodarczego i galopującej inflacji.

Kiedy rozmawiać o podwyżce?

Jako pracownik musisz zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy czas jest dobry na rozmowę o podwyżce. Przede wszystkim – tego typu rozmów powinieneś unikać w momencie, kiedy firma boryka się z dużymi trudnościami bądź też przeciążeniem.

Rozmowę o podwyżce z kolei możesz rozpocząć w momencie, kiedy przyniosłeś firmie znaczące korzyści bądź też osiągnąłeś założone cele. Jeśli ostatnia ocena wystawiona przez pracodawcę była bardzo dobra, pracownik powinien z tego skorzystać i zainicjować rozmowę o wyższych zarobkach. Dodatkowo – uzasadnieniem w rozmowie o podwyżce może być długi okres pracy. W takiej sytuacji podwyżka może być traktowana jako nagroda za zaangażowanie i lojalność.

Jak przygotować się do rozmowy o podwyżce?

Pracownik nigdy nie powinien podchodzić do rozmowy o podwyżkę nieprzygotowany. Przede wszystkim, kluczowe jest przeprowadzenie badania rynku. Przed rozmową warto dowiedzieć się, ile zarabiają osoby na podobnych stanowiskach w najbliższym regionie i w określonej branży.

Dobrze jest przygotować się do rozmowy, przygotowując listę swoich konkretnych osiągnięć, ukończonych projektów bądź też dodatkowych obowiązków. Istotne jest także określenie oczekiwań – pracownik powinien jasno powiedzieć, jakiej podwyżki oczekuje i dlaczego uważa, że na nią zasługuje. Warto więc opracować konkretne argumenty, które w oczach pracodawcy podkreślają wartość, jaką pracownik wnosi do przedsiębiorstwa.

W jaki sposób rozmawiać o podwyżce?

Jesteś już przygotowany do rozmowy o podwyżce? Czas na jej rozpoczęcie! Pamiętaj o kilku wskazówkach, które znacznie zwiększą Twoje szanse na sukces.

Przede wszystkim – zadbaj o to, był wstęp do rozmowy był pozytywny – możesz wyrazić wdzięczność za dotychczasową współpracę i możliwość rozwoju w danej firmie. Następnie zaprezentuj szefowi swoje argumenty. Staraj się być w tym konkretny – w rzeczowy i spokojny sposób przytocz dowody swojej wartości dla przedsiębiorstwa. Z drugiej strony – nie zapominaj o słuchaniu. Wysłuchaj, co pracodawca ma Ci do powiedzenia, nie bój się także zadawać pytań, jeśli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości.

Pamiętaj o tym, że pracodawca nie zawsze może zaoferować Ci dokładnie tyle, ile oczekujesz. Możesz rozważyć więc pójście na kompromis. Podwyżka niekoniecznie musi się wiązać z wyższą wypłatą – równie dobrze może być wyrażona w dodatkowych premiach, ekstra dniach wolnych czy też atrakcyjnym pakiecie benefitów. Niezależnie od tego, jaki był wynik rozmowy, zakończ ją w pozytywny i optymistyczny sposób, wyrażając nadzieję na dalszą współpracę. Jeśli nie widzisz dla siebie przyszłości w firmie, w której nie możesz liczyć na podwyżkę – sprawdź oferty pracy w innych miejscach, na przykład na GoWork.pl.

Nie istnieje jeden uniwersalny sposób na przeprowadzenie rozmowy o podwyżce. Niemniej jednak – stanowi ona bardzo ważny moment w karierze zawodowej, dlatego warto się do niej zawczasu przygotować, wykorzystując swoje umiejętności komunikacyjne. Pamiętaj – odpowiednie argumenty mogą znacząco zwiększyć Twoje szanse na uzyskanie wyższego wynagrodzenia.

tl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZakupy jednostek OSP
Następny artykułArkadiusz Milik z bramką przeciwko Lecce [WIDEO]