A A+ A++

Skutki pandemii koronawirusa dotykają niemal wszystkich podmiotów bez względu na branżę, w której prowadzą działalność. Dotyczy to również firm, czy też spółek, które świadczą usługi z zakresu transportu pasażerskiego. Tylko w 2020 roku MKS spółka z o.o. odnotowała przychody niższe o niemal 400 tys. zł niż w roku 2019. 

W tym roku mija dokładnie 61 lat, od kiedy MKS Jasło rozpoczęła działalność na terenie miasta, oferując swoje usługi również dla mieszkańców okolicznych miejscowości. Jubileuszowy rok okazał się jednak dla spółki trudniejszy z finansowego punktu widzenia, niż mogłaby się spodziewać. Z powodu pandemii koronawirusa od kwietnia do grudnia 2020 r. przewoźnik odnotował przychód z tytułu sprzedaży biletów wynoszący 777 186,28 zł. To o niemal 400 tys. zł mniej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Spółka w 2019 r. uzyskała przychód równy 1 175 935,24 zł.

W porównywanym okresie MKS Jasło największe straty odnotowała w miesiącach marzec-maj oraz październik-grudzień, co spowodowane było m.in. zamknięciem szkół, zmniejszeniem się przychodów z tytułu wynajmu autobusów (przychody mniejsze o 75%) oraz przez zmniejszenie się liczby pasażerów korzystających z poszczególnych linii o ok. 340 tys. osób.

Niezaprzeczalnie postawiło to MKS Jasło w trudnej sytuacji. Należy podkreślić bowiem, że działalność podmiotu finansowana jest z budżetów samorządowych. Oznacza to, że ma on niewielkie możliwości przeciwdziałania spadkowi przychodów. Jedyne rozwiązania, które wprowadzono, to ograniczenie wydatków do niezbędnego minimum oraz zamrożenie wynagrodzeń.

Trudności finansowe, z którymi spółka zaczęła borykać się na przełomie pierwszego i drugiego kwartału ubiegłego roku, jej władze starały się rozwiązać z wykorzystaniem programów rządowych. Pierwszym jest wsparcie w ramach Tarczy Antykryzysowej, które polega dofinansowaniu części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Drugim zaś zwiększenie dopłaty z 1 zł do 3 zł w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. 

Kierownictwo MKS Jasło przekonuje, że celem nadrzędnym spółki jest obecnie utrzymanie siatki połączeń i poziomu zatrudnienia.

Michalina Osiecka

Napisany dnia: 19.03.2021, 15:38

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZawalona kamienica w Rybniku. “Część osób była pijana”
Następny artykułTo kolejny etap prac przy torowisku. Będą utrudnienia w ruchu