Identyfikacja i aktualizacje
Pierwszym i podstawowym krokiem powinno być zidentyfikowanie i zinwentaryzowanie wszystkich zasobów firmowych w sieci: urządzeń, ich systemów operacyjnych oraz aplikacji. Pomoże to osobom decydującym o bezpieczeństwie IT wykryć i odnaleźć słabe punkty, najbardziej narażone na zainfekowanie.
Trzeba też pamiętać o regularnym aktualizowaniu oprogramowania wszystkich urządzeń. Należy również monitorować, czy dostawcy sprzętu nie wydali łatek zabezpieczających wykryte luki. Zasady te wydają się być jasne i dobrze znane, jednak wiele firm je lekceważy.
Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020
Zabezpieczenie poczty elektronicznej
Do skutecznego ataku ransomware najczęściej dochodzi po tym, jak nieuważny pracownik kliknie w link przesłany w phishingowej wiadomości e-mail. W związku z tym bezpieczeństwo poczty elektronicznej powinno być jednym z głównych celów strategii ochronnej w przedsiębiorstwie. Odpowiednie rozwiązania ochronne skutecznie zatrzymają maile ze złośliwym linkiem lub załącznikiem, zanim dotrą one do potencjalnych ofiar. Ponadto pracownicy powinni być świadomi stosowanych przez cyberprzestępców zabiegów socjotechnicznych – wiedzieć, czym jest phishing, jak postępować z podejrzanymi wiadomościami, a także jak stworzyć bezpieczne hasło i korzystać z uwierzytelnienia wieloskładnikowego.
Segmentacja sieci
Podział sieci na segmenty gwarantuje, że złośliwe oprogramowanie i zainfekowane systemy pozostaną odizolowane od obiektów w innych obszarach. Segmentacja może też służyć do tego, aby rozdzielić np. własność intelektualną i informacje osobowe oraz przyznać dostęp do poszczególnych danych tylko tym pracownikom, dla których jest to niezbędne.
Zobacz również:
Rozszerzenie zakresu ochrony na podsieci
Aby zapobiec powstawaniu luk bezpieczeństwa, przedsiębiorstwa powinny wdrażać rozwiązania ochronne, zastosowane w sieci głównej, także w połączonych z nią podsieciach. Dotyczy to zwłaszcza systemów OT (technologii operacyjnych), środowisk chmurowych oraz oddziałów firmy. Analizie powinny podlegać także połączenia z firmową siecią pochodzące z urządzeń klientów, partnerów czy dostawców.
Tworzenie kopii zapasowych
Regularne tworzenie kopii zapasowych danych oraz przechowywanie ich w osobnej lokalizacji w trybie offline pozwoli uniknąć utraty plików w przypadku ich zaszyfrowania. Jednak również i te kopie powinny być analizowane pod kątem obecności złośliwego oprogramowania. Ponadto zespoły bezpieczeństwa powinny wskazać najważniejsze rozwiązania, z których – w przypadku powodzenia ataku ransomware – dane powinny być przywrócone priorytetowo.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS