A A+ A++

Wymiana opon motocyklowych – jakie kupić?

Przyszła pora na wymianę opon w motocyklu? Nie wiesz jakie opony motocyklowe wybrać żeby było dobrze, ale nie chcesz przepłacać za nowe? Nie, nie sugerujemy kupna opon używanych, ale czasem trafiają się okazje by kupić nowe opony sprzed kilku lat, czyli wyprodukowane dwa-trzy lata temu – tzw. “leżaki”, które pozostały w magazynie sklepu lub warsztatu z poprzednich sezonów. Oczywiście nie ma w tym nic złego jeśli opony były składowane i przechowywane w odpowiedni sposób, czyli w suchym, chłodnym pomieszczeniu nienarażone na odkształcenia czy też wpływ promieni słonecznych. Tylko takie przechowywanie zapewni oponom jak najdłuższe utrzymanie właściwości, a jak możesz dowiedzieć się z naszego TESTU STARYCH OPON odpowiednio przechowywane leżaki mogą utrzymać właściwości nawet przez pięć lat od daty produkcji. Te nieodpowiednio przechowywane zaś mogą być zwyczajnie niebezpieczne.

Jak czytać DOT na oponach motocyklowych?

DOT opony określa datę jej produkcji. Np. DOT 3019 oznacza, że opona została wyprodukowana w lipcu 2019 roku.

Dobra, załóżmy, że sprzedawca proponuje ci “nówki sztuki” opony w super promocyjnej cenie, ale nie podaje rocznika. Jak więc dowiedzieć się czy opony pasują do twojego motocykla i czy są stare czy nie? Oto krótki poradnik, który pomoże ci zrozumieć co oznaczają liczby i litery na boku twojej opony motocyklowej. Na pierwszy ogień idzie DOT opony. Co oznacza skrót DOT? To skrót od Department of Transportation (Departament Transportu) a w połączeniu z kodem literowym i cyfrowym oznacza miejsce i datę produkcji. Zdecydowanie bardziej niż kod miejsca interesuje nas data produkcji – to cztery liczby w owalnej ramce oznaczające tydzień w roku oraz rok produkcji. Jeśli w ramce przykładowo znajdziesz DOT 1218 oznacza to że opona została wyprodukowana w 12 tygodniu, czyli w marcu 2018 roku. Przed rokiem 2000 były tylko trzy liczby np. 225 co oznaczało 22 tydzień 1995 lub 1985 roku – było to mało precyzyjne. Czyli w skrócie – pierwsze dwie liczby to tydzień a dwie pozostałe rok produkcji opony. Pamiętaj, że jeśli na początku sezonu ktoś zaoferuje ci zeszłoroczne opony z DOT-em na przykład 4019 nie ma  się o co spinać. To zupełnie nowe opony z czwartego kwartału ubiegłego roku – nie są to tzw. leżaki tylko opony które są w pełni wartościowe. Jeśli opony kupujesz na koniec sezonu bez problemu powinieneś mieć możliwość zakupu tegorocznych, choć i te z końcówki ubiegłego roku będą zupełnie pełnowartościowe. Czemu tak się dzieje? Otóż niektóre firmy takie jak np. Bridgestone, który produkuje opony w Japonii wysyłają opony transportami morskimi – cały ten proces trwa nawet do trzech miesięcy – nic więc dziwnego, że jeśli zażyczysz sobie tegorocznych opon w marcu sprzedawca popuka się po głowie. Dystrybucja trwa.

Tak wygląda DOT opon motocyklowych czyli data produkcji opon motocyklowych

Oto tabelka z rozpisaniem tygodni na miesiące np. dla opon z rocznika 2020 (xx20 – gdzie xx oznacza oznaczenie tygodnia):

Oznaczenie tygodnia miesiąc
01-05 styczeń
06-09 luty
10-14 marzec
15-18 kwiecień
19-23 maj
24-27 czerwiec
28-31 lipiec
32-36 sierpień
37-40 wrzesień
41-45 październik
46-49 listopad
50-53 grudzień

Jak czytać oznaczenia na oponie motocyklowej?

Poniżej znajdziesz przykładowy zapis na barku (boku) opony motocyklowej, a pod nim rozszyfrowane oznacznenia, czyli klucz do tego szyfru.

  •                      190 – liczba ta odpowiada szerokości opony w milimetrach
  •                      – 50 – ta cyfra odpowiada za stosunek wysokości opony do szerokości bieżnika (w procentach). Jeśli opona ma indeks 190/50 oznacza to że opona ma wysokość około 95 mm – to wartośc której producenci nie trzymają się jednak zbyt sztywno
  •                      – 17 – to nic innego jak średnica opony w calach, czyli informacja do jakich kół pasuje opona
  •                      – M/C – zastanawiałeś się co oznaczają litery na oponie motocyklowej? To tzw. przeznaczenie opony (m/c w tym przypadku to skrót od słowa “motorcycle”, czyli motocykl)
  •                      – (73 W) – indeks nośności i prędkości (patrz: tabelka niżej)
  •                      – TL – typ opony (TL –  “tubeless” – bezdętkowa, TT – “tube type” – dętkowa)

Zobacz też: Czy jazda motocyklem między samochodami jest dozwolona?

Zobacz też: Yamaha R1 – stara konta nowa

Oznaczenia na oponie motocyklowej

Co to jest indeks nośności opony?

Indeks nośności określany przez dwucyfrową liczbę oznacza maksymalne obciążenie jakie może przenieść opona podczas poruszania się z maksymalną prędkością dozwolona przez indeks prędkości (oznaczony literą). To oznacza że jeśli tylna opona ma indeks np. 73W to maksymalne obciążenie opony przy prędkości  270 km/h (indeks prędkości W – tabela poniżej) nie może przekroczyć 365 kg.

Indeks nośności (IN)

informuje o maksymalnym obciążeniu (w kg), które może być przenoszone przez oponę przy prędkości oznaczonej odpowiednim symbolem.

IN kg IN kg IN kg IN kg IN kg
41 145 51 195 61 257 71 345 81 462
42 150 52 200 62 265 72 355 82 475
43 155 53 206 63 272 73 365 83 487
44 160 54 212 64 280 74 375 84 500
45 165 55 218 65 290 75 387 85 515
46 170 56 224 66 300 76 400 86 530
47 175 57 230 67 307 77 412 87 545
48 180 58 236 68 315 78 425 88 560
49 185 59 243 69 325 79 437 89 580
50 190 60 250 70 335 80 450 90 600

Co to jest indeks prędkości? jak czytać indeks prędkości?

Indeks prędkości określany literą oznacza maksymalną możliwą prędkość, z którą może poruszać się motocykl lub samochód (oznaczenia są uniwersalne) pod maksymalnym obciążeniem na oponę określonym przez indeks nośności (patrz wyżej). W praktyce jest też uznawany za oznaczenie maksymalnej możliwej prędkości na danej oponie. Dla przykładu: jeśli opona ma indeks 73H – oznacza to, że motocykl bądź samochód przy maksymalnym obciążeniu 365 kg na oponie może pojechać maksymalnie 210 km/h. Obie wartości są więc od siebie zależne. Poniżej znajduje się tabela indeksów prędkości. Indeksy H i V zwykle zarezerwowane są dla maszyn turystycznych, a indeksy W, czy też Y to indeksy dla maszyn sportowych i szybkich nakedów.

Indeks prędkości (IP)

oznacza najwyższą prędkość, przy której dana opona może przenosić maksymalne obciążenie, oznaczone odpowiednim symbolem. Zawsze stosuj opony, których indeks prędkości jest zalecany przez producenta twojego motocykla.

IP V max (km/h)
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V/VB 240
W 270
Y 300

Pozostałe oznaczenia na oponie motocyklowej

Oprócz wspomnianych indeksów, wymiarów oraz DOT-u, zwykle znajdziesz też oznaczenie  kierunku obrotu opony w przypadku opon kierunkowych (radialnych zwykle z napisem radial), oznaczenie czy opona jest diagonalna (oznaczenie – lub B – jeśli opona jest diagonalna ale w opasaniu dodatkowym), a także czy jest to wersja zwykła czy też Heavy Duty, np. do ciężkich krążowników. Zwykle jest też oznaczenie czy gdzie opona została wyprodukowana, oraz czy opona ma homologację drogową (np “road homologated” jeśli jest dopuszczona, lub NHS – “not for highway service” jeśli nie ma homologacji na drogi). Czasem znajdziesz też szczegółowe informacje na temat tego ile oplotów ma opona i z jakiego są materiału, np. “2 ply nylon”, czyli w tym przypadku podwójny oplot nylonowy. W niektórych modelach np. Bridgestone obok nazwy modelu pojawia się też oznaczenie przeznaczenia opony np na tył (jak na zdjęciu: S22R czyli “rear”) lub przód (np. S22F czyli “front”). Tu każdy producent ma swoje wersje i nie wszystkie tego typu informacje muszą się pojawić.

oznaczenie opony Bridgestone S22 R, czyli tylnej

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułByłem w Polsce – 21
Następny artykułNajbardziej wkurzające przykłady podwójnych standardów, z którymi wszyscy mamy do czynienia