Pandemia koronawirusa to doskonały moment na podjęcie decyzji o cyfryzacji. Niezbędną do tego wiedzę o bieżącym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa można zebrać odpowiadając na kilka prostych pytań.
Dane o polskim PKB, opublikowane pod koniec sierpnia przez Główny Urząd Statystyczny, potwierdziły to, czego i tak można było się spodziewać – lockdown gospodarki spowodowany pandemią koronawirusa znacznie obniżył konsumpcję gospodarstw domowych. Zamknięcie wielu sklepów stacjonarnych i de facto zamrożenie działalności branży usługowej sprawiły, że w II kwartale br. produkt krajowy brutto był niższy o 8,2% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.
Nowa rzeczywistość i nietypowe okoliczności wymusiły na uczestnikach rynku wiele zmian, dotyczących na przykład sposobu organizacji pracy oraz doboru narzędzi i technologii, pozwalających zachować ciągłość działania.
Już wiadomo, że praca zdalna zagości w firmach na dłużej – wiele firm nie wie, kiedy sytuacja unormuje się na tyle, by powrót do biura był dla pracowników bezpieczny. A trzech na czterech ankietowanych przez Gartnera dyrektorów finansowych zadeklarowało, że po pandemii w ich firmach praca zdalna zostanie umożliwiona większej liczbie pracowników.
Zobacz również:
Z drugiej strony pandemia okazała się katalizatorem cyfrowej transformacji. Firmy, które na cyfryzację zdecydowały się przed 2020r., zdaniem ekspertów z firmy SER Group szybciej dostosowały się do nowych warunków, umożliwiając pracownikom pracę zdalną i zapewniając ciągłość biznesową. Natomiast podmioty będące dopiero na początku drogi do digitalizacji zostały zmuszone do przyśpieszenia.
Innymi słowy,
nawet w normalnym otoczeniu rynkowym nie istniały racjonalne powody, by wzbraniać się przed szerszą adaptacją nowoczesnych technologii informatycznych. W warunkach nietypowych ten krok stał się wręcz koniecznością.
Jak ocenić poziom cyfryzacji firmy
Cyfrowa transformacja przedsiębiorstwa to jednak proces złożony, wymagający strategicznego planowania i konsekwencji w realizacji. Eksperci SER Group wymieniają dziesięć zagadnień związanych z procesami biznesowymi organizacji, które pomogą zidentyfikować ewentualne źródła problemów i przyśpieszyć działania transformacyjne.
- Czy pracownicy mogą z dowolnego miejsca w bezpieczny sposób uzyskiwać dostęp do informacji, których potrzebują do wykonywania pracy?
- Jak szybko udostępniasz korespondencja papierowa jest przekazywana do osób pracujących zdalnie?
- Ile procesów jest wciąż opartych na dokumentach papierowych (na przykład z powodów prawnych lub logistycznych)?
- Gdzie znajdują się silosy informacyjne, które mogłyby zostać usunięte lub połączone ze sobą, tak aby pracownicy szybko znajdowali i w udokumentowany sposób edytowali informacje przechowywane w różnych działach?
- Czy firma dysponuje ogólnofirmowym systemem zarządzania informacjami, który wspiera bezpieczną i przejrzystą współpracę pomiędzy działami i w zespołach interdyscyplinarnych?
- Czy firma dysponuje rozwiązaniami w zakresie współpracy, umożliwiającymi wspólną pracę i współużytkowanie informacji z klientami i partnerami biznesowymi?
- Czy pracownicy mogą uczestniczyć we wszystkich procesach biznesowych niezależnie od lokalizacji?
- Czy w cyfrowych procesach biznesowych zdarzają się zakłócenia, np. podczas przechodzenia z jednej aplikacji biznesowej do drugiej?
- Jakie jest nastawienie pracowników do pracy „cyfrowej” i czy zmieniło się w ostatnim czasie?
- Jak szybko firma jest w stanie wdrażać nowe rozwiązania cyfrowe, dopasowywać lub rozszerzać istniejące w przypadku zmiany wymagań?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS