Faktura zakupowa – księgowanie. Jak ująć w księgach rachunkowych fakturę zakupową bez dostawy urządzenia?
Faktura zakupowa – księgowanie faktury bez dostawy urządzenia
PROBLEM
Spółka z o.o. otrzymała od kontrahenta fakturę za zakup maszyny. Zapłaciła za tę fakturę. Zakup ten został zaewidencjonowany w księgach rachunkowych na koncie inwestycji rozpoczętych. Kontrahent nie dostarczył zamówionego urządzenia. Został sporządzony pozew do sądu o zwrot zapłaconej kwoty. Spółka poniosła koszty opłaty sądowej od wniesienia pozwu i koszt sporządzenia go przez kancelarię prawną. Jak powinny zostać ujęte w księgach rachunkowych w/w zdarzenia?
RADA
Fakturę zakupową bez dostawy urządzenia należałoby ująć jako zaliczkę na poczet środków trwałych w budowie.
UZASADNIENIE
Koszty opłat sądowych oraz koszty sporządzenia pozwu ujmujemy jako pozostałe koszty operacyjne. Jednocześnie na zaliczki na poczet środków trwałych w budowie (u jednostki środki trwałe w budowie) należy tworzyć odpis aktualizujący, również w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. W razie zwrotu płatności spółka rozwiązuje odpis i rozlicza zaliczkę.
Podstawa prawna:
art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r., poz. 217)
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »
Gyongyver Takats
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS