A A+ A++

Zapraszamy na spotkania dotyczące komunikacji z rówieśnikami młodzież w wieku 15-17 lat.

Spotkania odbędą się w Zamojskiej Akademii Kultury (ul. Akademicka 8)
17, 24 września
1, 8 października 2024 r.
o godz. 17:00

wstęp wolny
obowiązują zapisy: [email protected]

Celem programu jest zapobieganie przemocy poprzez naukę rozumienia innych ludzi, ich uczuć i potrzeb oraz komunikacji opartej o empatię dla siebie i innych.   Skupiamy się na widzeniu drugiego człowieka i komunikowaniu się z szacunkiem,  przy jednoczesnym wyposażeniu w narzędzia ułatwiające wybieranie konstruktywnych zachowań w oparciu o własny system wartości. Młodzi ludzie mają szansę przyjrzenia się czy wybierane przez nich zachowania służą budowaniu ich życia i relacjom międzyludzkim oraz nauczenia się mówienia „nie” w sytuacjach które tego wymagają.

Program obejmuje 4 spotkania, o następujących zagadnieniach:

1. Kto ma rację i czy to jest istotne – jak zmienić walkę we współpracę?
Co różni, a co łączy ludzi?  Jak budować poczucie własnej wartości i doceniać mocne strony innych ludzi?

W trakcie zajęć:
– Uczniowie zapraszani są do prowadzonych w formie zabawy ćwiczeń, co jest punktem wyjścia do przedstawienia różnych punktów widzenia, omówienia tego jak nasze doświadczenie wpływa na postrzeganie świata i innych ludzi.
– Grupa pracuje nad przyczynami konfliktów miedzy ludźmi i zagadnieniem budowania współpracy mimo różnic. Przyglądamy się różnicom i podobieństwom między ludźmi.
– Poprzez ćwiczenia młodzież przygląda się temu, jak to jest być innym, odrzuconym przez grupę, jak czują się „inni”, „dziwni”. Zajęcia skupiają się na zauważaniu różnic miedzy ludźmi, cech indywidualnych przy jednoczesnym odnajdywaniu przestrzeni wspólnej, która łączy i wprowadzeniu do empatii dla innych.
– Zwracamy uwagę na to, w jaki sposób rywalizacja i porównywanie do innych  wpływają na relacje między ludźmi i budowanie poczucia własnej  wartości. Zabawy i ćwiczenia wspierają w budowaniu  poczucia wartości w oparciu o mocne strony i zauważanie tego, co wymaga zmiany. Odrywamy się od porównywania z innymi, poprzez przeniesienie punktu ciężkości na wewnętrzną motywację,  rozwój mocnych stron i mierzenie się z trudnościami. Zmieniamy optykę z koncentrowania uwagi na to „co jest ze mną i z innymi nie tak”, na zauważanie i docenianie mocnych stron.

2. Oceny – czym jest ocena, dlaczego oceniamy ludzi i czy to nam służy?
Co czuję i dlaczego, co i dlaczego czują inni – empatia dla siebie i drugiej osoby.
– Jak się czujemy gdy jesteśmy oceniani.  Ocena a obserwacja – rozróżnianie i nauka mówienia o konkretnym zachowaniu bez ocen i epitetów.
Nauka rozróżniania  dawania informacji zwrotnej o konkretnych zachowaniach od oceniania i odrzucenia człowieka jako osoby. Tworzenie komunikatów nastawionych na informację o tym co działa, a co nie, w miejsce oceny drugiej osoby.
 – Rozumienie ludzi i przyczyn ich zachowań. Wprowadzenie do świata uczuć i potrzeb. Nazywanie tego co czuje i czego potrzebuję ja i co czuje i czego potrzebuje drugi człowiek, nauka słuchania ze rozumieniem intencji słów i zachowań.
– Rozumienie samego siebie i własnych działań. Wprowadzenie do  odnajdywania skutecznych strategii działania  i dostosowywania działań do założonego celu. Znajdowanie strategii, które umożliwią realizację własnych celów, przy jednoczesnym  uwzględnieniu potrzeb innych osób.

3. Jak mówić, jak słuchać  –  praca nad tym jak budować konstruktywne relacje w oparciu o wspólne wartości i cele, przy jednoczesnym poszanowaniu różnic.
Czy „akceptuję Ciebie” oznacza „zgadzam się na wszystko co robisz”? Wprowadzenie do komunikacji w konflikcie.
– Pogłębienie nauki   uważnego słuchania i rozumienia drugiej osoby, skupienia na intencji rozmówcy, rozumienia przyczyn jego zachowań i komunikatów w oparciu o empatię.
– Wprowadzenie sposobów  komunikowania tego, na czym mi zależy, z szacunkiem i uwzględnieniem drugiej osoby.
– Czym jest szacunek i  akceptacja drugiego człowieka i jak szanować i  akceptować innych, pozostając  przy swoich wartościach i szanując własne granice. Nauka dbania o swoje wartości i przekonania oraz dawania drugiej stronie jasnych komunikatów, które jej zachowania nie służą budowaniu relacji i współpracy, w sposób uwzględniający szacunek dla drugiego człowieka.
– Jak  i kiedy mówić „nie” i jak szukać dróg porozumienia. Odróżnianie sytuacji ataku i przemocowych zachowań od konstruktywnego stawiania granicy. W trakcie zajęć będziemy rozmawiać o tym czym różni się rezygnacja ze swojego zdania i swoich wartości od porozumienia i budowania wspólnoty  z innymi ludźmi. Przećwiczymy rozpoznawanie swoich granic i będziemy ćwiczyć sposoby  wyrażania i  stawiania granic  z szacunkiem i uwzględnieniem granic innych osób.

4. Użycie empatii w silnych emocjach i konflikcie, czyli atak i obrona versus słuchanie, rozumienie i komunikowanie. 
– Uczestnicy pogłębiają wiedzę na temat tego, co przeszkadza, a co pomaga znaleźć wyjście z konfliktu. Uczą się komunikowania w sposób zmieniający  konflikt z  siły niszczącej  relację w kontakt budujący nową jakość relacji.

Rozwijane są:
– Umiejętność widzenia i słyszenia perspektywy drugiej strony, oderwanie od przekonania, że jest tylko jedno wyjście z sytuacji.
– Diagnozowanie problemów, szukanie wspólnych płaszczyzn porozumienia – co pomaga rozumieć o co chodzi stronom konfliktu, co zbliża ich perspektywy
– Tłumaczenie oskarżeń i ocen na potrzeby i wartości, radzenie sobie z emocjami w  konfliktach, umiejętność obniżania temperatury sporu.
– Wyrażanie własnego zdania w trudnej sytuacji, w sposób sprzyjający porozumieniu.

Zajęcia prowadzone są w oparciu o zabawy i ćwiczenia dostosowane do wieku uczestników oraz potrzeb grupy. Omówienie oraz wprowadzenie zagadnień odbywa się w formie interakcji z grupą, angażującej uczniów do aktywnego uczestnictwa.

Zajęcia prowadzone  są w oparciu o metodę Porozumienia Bez Przemocy (NVC) przez Certyfikowaną Trenerkę NVC, mediatorkę i coacherkę Magdalenę Kosicką-Leszczyńską.

Projekt jest dofinansowany z Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2024-2026.

ZDK Zamość

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJest list gończy za “Frogiem”
Następny artykułMandaty i pouczenia za kolizje. Sprawca jednej oddalił się