7 i 21 kwietnia 2024 roku w Polsce odbędą się wybory samorządowe w dwóch turach. Będą to pierwsze w historii wybory szczebla lokalnego, które zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem Centralnego Rejestru Wyborców (CRW). Co ważne, w nadchodzących wyborach samorządowych nie będzie można jednorazowo zmienić miejsca głosowania, tak jak to miało miejsce w wyborach parlamentarnych. Głosujący nie będą mogli pobrać zaświadczenia o prawie do głosowania i zagłosować w dowolnym miejscu. Poznaj najważniejsze informacje dotyczące głosowania za pomocą mObywatela w kwietniowych wyborach.
Pamiętaj, że w wyborach samorządowych i referendach lokalnych zagłosujesz tylko w stałym obwodzie głosowania. Oznacza to, że obywatele zameldowani na stałe automatycznie zostają ujęci w rejestrze wyborczym i przypisani do właściwego stałego obwodu głosowania.
W tych wyborach nie ma możliwości dokonania jednorazowej zmiany miejsca głosowania, tak jak to miało miejsce w wyborach parlamentarnych. Nie ma też możliwości pobrania zaświadczenia z urzędu o prawie do głosowania i zagłosować w dowolnym miejscu. Dlaczego tak jest? W wyborach samorządowych głosujemy na przedstawicieli lokalnej społeczności, w której żyjemy na co dzień i którzy będą reprezentować nasze interesy we władzach samorządowych naszej gminy.
Nawet jeśli ktoś skorzystał z możliwości jednorazowej zmiany miejsca głosowania przy wyborach parlamentarnych, w wyborach samorządowych i tak będzie głosował w miejscu zamieszkania albo zameldowania na pobyt stały.
Zachęcamy wszystkich obywateli do sprawdzenia, gdzie będą głosować w najbliższych wyborach. Już dziś każdy może sprawdzić swoje dane w mObywatelu 2.0, na stronie mObywatel.gov.pl czy w urzędzie, składając odpowiedni wniosek.
Co zrobić, by móc głosować w miejscu zamieszkania?
Możesz skorzystać z e-usługi Zmień stały obwód głosowania lub dopisz się do CRW. Zrobisz to przez internet na portalu gov.pl. Jeśli chcesz głosować w gminie, w której mieszkasz, a nie w gminie, w której masz zameldowanie na pobyt stały – złóż wniosek o zmianę stałego obwodu głosowania. Taki wniosek można złożyć w urzędzie lub korzystając z usługi dostępnej online.
– Od 21 lutego działa zmodyfikowana usługa rozpatrywania wniosków o ujęcie wyborcy w stałym obwodzie głosowania w wyborach samorządowych. Przyspiesza ona wydawanie przez urzędników decyzji ws. wniosków osób chcących zagłosować poza swoim obwodem wyborczym – mówi sekretarz stanu, Michał Gramatyka.
Urząd ma 5 dni od daty złożenia na rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji. Aby usprawnić proces weryfikacji wniosku, można dołączyć do niego dokumenty, które potwierdzą, że wnioskodawca mieszka na stałe pod wskazanym przez siebie adresem.
Należy pamiętać, żeby nie odkładać wnioskowania o zmianę stałego obwodu głosowania na ostatnią chwilę. Może to skutkować brakiem czasu na rozpoznanie wniosku przez urząd i tym samym brakiem możliwości oddania głosu w miejscu, w którym przebywa się na stałe. Online można także wystąpić o głosowanie przez pełnomocnika lub korespondencyjne.
Czy w lokalu wyborczym można wylegitymować się mDowodem?
Niezmienne w przypadku ostatnich wyborów parlamentarnych, jak i nadchodzących samorządowych, pozostaje to, że mDowód, czyli elektroniczny dokument tożsamości w aplikacji mObywatel 2.0, może posłużyć do wylegitymowania się przed komisją wyborczą.
Jak przypomina Ministerstwo Cyfryzacji, od 14 lipca 2023 roku nie trzeba już ze sobą nosić plastikowego dowodu osobistego, bowiem – obecnie – w każdej sytuacji, w której potwierdza on tożsamość obywatela, może być zastąpiony mDowodem (poza składaniem wniosku o nowy plastikowy dowód osobisty oraz wyjazdem za granicę).
Co ważne mDowód działa w trybie offline, czyli bez dostępu do internetu – wystarczy, że smartfon jest naładowany. W razie problemów z siecią na urządzeniu z zainstalowaną aplikacją mObywatel 2.0 należy włączyć tak zwany tryb samolotowy i wyłączyć dostęp do wi-fi. Wtedy aplikacja otworzy się w uproszczonym trybie offline, tylko z możliwością dostępu do dokumentów, w tym mDowodu.
Nie ma więc obawy, że dana osoba nie zagłosuje w wyborach samorządowych ze względu na brak internetu. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca do wyrobienia sobie mDowodu w mObywatelu 2.0. Cały proces jest bardzo szybki i wygodny. Najlepiej obrazuje go wideo instruktażowe: https://www.youtube.com/watch?v=8zk3c1f_gP0.
Więcej informacji o możliwościach mObywatela znajduje się na stronie Info.mObywatel.gov.pl.
Profil zaufany krok po kroku
By skorzystać z wyżej wymienionych e-usług, przyda ci się profil zaufany. Nie masz jeszcze profilu zaufanego? Sprawdź, jak łatwo go zdobyć! Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl/pz/index i kliknij na pole „Zarejestruj się” w prawym górnym rogu. Wybierz sposób, jakim chcesz uzyskać profil zaufany.
Profil zaufany można założyć na cztery sposoby:
- Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
- Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na spotkanie wideo z urzędnikiem.
- Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
- Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku – potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą.
Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty. Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ – znajdziecie na GOV.pl.
Potrzebujesz pomocy?
Pomimo instrukcji, coś się nie udało? Nie szkodzi! Skontaktuj się z centrum pomocy pod numer telefonu +48 (42) 253 54 50 (pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 18:00) lub napisz wiadomość na adres e-mail: [email protected].
O Centralnym Ośrodku Informatyki
Centralny Ośrodek Informatyki jest największą w kraju firmą realizującą projekty IT dla sektora publicznego. Wykonuje zadania wyznaczane przez MC. W tym celu zatrudnia ponad 1600 specjalistów. Świadczy kompleksowe usługi IT&N zapewniające rozwój i niezawodne funkcjonowanie systemów na potrzeby zadań stawianych przed administracją publiczną. Zapewnia poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie najważniejszych systemów państwowych. Prowadzi ich monitoring, utrzymanie i serwis techniczny oraz rozwój. Jednocześnie realizuje potrzeby obywateli, udostępniając przyjazne w użyciu e-usługi.
Centralny Ośrodek Informatyki został powołany w 2010 roku przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w wyniku połączenia Terenowych Banków Danych i Wojewódzkich Ośrodków Informatyki. Dziś jest instytucją gospodarki budżetowej (jednostką sektora finansów publicznych).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS