Każdy z nas pewnie zauważył jak wygląda sytuacja z papierem w sklepach – papier jest drogi a często go brakuje. Ten rok również nie będzie należał do najłatwiejszych pod tym kontem. Warto mieć to na uwadze kiedy planujemy zamówienia kalendarzy czy innych gadżetów do firmy. Zwykle odkładamy tę decyzję na sam koniec roku. Niestety zawirowania na rynku papieru sprawiły że lepiej zamówić je dużo wcześniej. W poniższym artykule opiszemy jak wygląda proces zamawiania kalendarzy i dlaczego nie warto zwlekać. Zapraszamy do czytania.
Jak wygląda ilość zamawianych kalendarzy firmowych w poszczególnych miesiącach?
W drukarniach i wśród producentów kalendarzy okresem w którym sprzedaż jest największa jest ostatni kwartał roku. To zdecydowanie sezon kalendarzowy, kiedy każdy chce być przygotowany na następny rok. W przypadku innych zamówień (typu wizytówki, plakaty itp) zakupy odbywają się przez cały czas. Kalendarze różnią się jednak od szybkich form reklamy tym, że na ich produkcję potrzeba więcej czasu. Przez zwiększone zainteresowanie (zwłaszcza w listopadzie), praca nad projektami może trwać dłużej.Graficy przykładają się jakościowo do każdego zamówienia i potrzebują czasu na jego zrealizowanie oraz dokonanie ewentualnych poprawek. Wydłuża się też czas oczekiwania na wydruki. Papiernie w tak przepełnionym zamówieniami z całego rynku często nie są w stanie wystarczająco szybko uzupełnić stany magazynowe papieru, (zwłaszcza w obecnej sytuacji). Żeby zobrazować jak wygląda to w poszczególnych miesiącach przedstawiamy tabelę z liczbą zamówień na kalendarze w poszczególne miesiące w ujęciu procentowym dla firmy Kalendarze CSK.
Kalendarze książkowe 2023 – jak będzie wyglądał rynek kalendarzy w kolejnym sezonie?
Przyjrzymy się najbardziej popularnemu produktowi jakim są kalendarze książkowe. Jest to produkt najczęściej wybierany przez klientów ze względu na jego uniwersalność – możliwości zapisków oraz personalizacji a przede wszystkim na możliwość tłoczenia logo. Zeszłoroczny popyt przebił wszelkie oczekiwania rynku. Mieliśmy tutaj mocne odbicie po niepewnym ze względu na sytuację covidową roku 2021. Dodatkowo brak papieru ograniczył sprzedaż u wielu producentów kalendarzy, dlatego niektóre firmy które dobrze przygotowały się do sezonu miały rekordowe wyniki sprzedaży. Przez zwiększone zainteresowanie najbardziej popularne oprawy kalendarzy takie jak Viviella, Nebraska czy kalendarze w oprawach przeszytych w grudniu były już dostępne w minimalnych ilościach. Kalendarze książkowe nie są zaś produktem który można szybko wyprodukować, dlatego zwykle produkcje na kolejny rok planujemy już pod koniec sezonu bieżącego roku. Szybszy zakup kalendarzy również gwarantuje klientom większy wybór opraw i formatów. W późniejszych miesiącach najpopularniejsze oprawy są już przeważnie wykupione lub występują w małych ilościach. W poprzednim roku, problemy z papierem nie były aż tak duże, ale mimo wszystko już pojawiały się pierwsze braki na stanach magazynowych w listopadzie. Zamówienie kalendarzy wcześniej ułatwi też pracę grafikom którzy będą mogli poświęcić więcej czasu na ukończenie i dopracowanie projektu.
Kalendarze trójdzielne 2023 – wnioski dla rynku kalendarzy w Polsce
Ceny papieru mocno poszły w górę i niestety jest to trend który będzie się utrzymywał. . Dotyczy to nie tylko drukarni, ale również papieru biurowego, opakowaniowego a nawet toaletowego. Już będąc w sklepach mogliśmy zauważyć stosunkowe zmiany, nawet przy zwykłym papierze technicznym. Głównym powodem jest zmniejszenie importu papieru z Azji oraz zwiększenie cen celulozy. Wyjaśnienie głównego powodu takiej sytuacji nie jest jednoznaczne. Mówi się że to przez ożywienie gospodarki w 2021 roku. Nie można zapomnieć, że sytuacja pandemiczna w ciągu 2 lat zmniejszyła łańcuch dostaw wszelakich produktów. Nie wiemy również jak będzie wyglądała dostawa w tym roku ze względu na ograniczenia związane z zamkniętym portem w Szanghaju. Problem głównie dotyczy hurtowni i drukarni, które potrzebują dużego nakładu papieru i przez dłuższy i ograniczony czas dostawy mogą pojawić się problemy z dłuższym oczekiwaniem na zamówienie. Aktualna wojna na Ukrainie również ma wpływ na podaż papieru.
W wielu drukarniach podjęto działania które mają przeciwdziałać takim sytuacją dlatego często gromadzone są pokaźne zapasy do wykorzystania w gorącym sezonie. Na pewno ceny papieru będa miały wpływ na ceny jednego z najbardziej popularnego rodzaju kalendarzy jakim są kalendarze trójdzielne. Świetnie sprawdzają się one w swojej wyznaczonej funkcji, czyli do szybkiego sprawdzenia daty na dany miesiąc oraz prowadzenia zapisek bezpośrednio na kalendariach. Do produkcji kalendarzy trójdzielnych potrzeba dużo papieru oraz kartonu, dlatego w tym roku również mogą pojawić się problemy w produkcji większych nakładów. W zeszłym roku czas realizacji wydłużył się w listopadzie z 7 do nawet 14 dni.
Część drukarni w ogóle zaprzestała przyjmowania zamówień na kalendarze w połowie listopada. W związku tym, by uniknąć niepotrzebnego stresu sugerujemy zamówienie w tym roku kalendarzy firmowych na 2023 rok już we wrześniu lub w październiku. Dzięki temu będziemy mieć wszystko przygotowane na następny rok. Kalendarze nie są produktem który może się przeterminować a w każdym biurze na pewno znajdzie się miejsce na kilka dodatkowych pudeł, które mogą zostać rozpakowane przed Świętami. Warto pamiętać, że kalendarze jak i inne artykuły papierowe muszą być przechowywane w suchym miejscu w temperaturze pokojowej. Duża wilgoć może doprowadzić do rozklejenia się kalendarzy lub marszczenia papieru dlatego wykluczone jest ich przechowywanie na zewnątrz. Mając już kalendarze firmowe w październiku, będzie można je przeznaczyć do wręczenia w formie upominku dla pracowników na Święta. Dobrze jest zacząć nowy rok z pełną organizacją.
Jak będzie wyglądał rynek na kalendarze firmowe 2023 dowiemy się pewnie w okolicach października / listopada. Wszystkim klientom polecamy jednak jak najszybsze zajęcie się tematem. W tym celu wiele firm wyśle newsletter dla swoich dotychczasowych klientów już pod koniec wakacji.
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS