A A+ A++


GDDKiA do dalszych prac projektantów wskazała trzy możliwe warianty przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna w ciągu DK51. Podczas kolejnego etapu prac, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, zostanie wybrany wariant preferowany, dla którego złożony zostanie wniosek o decyzję środowiskową.

Zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI) ocenił zaprezentowane przez projektantów wyniki Studium korytarzowego (SK) pod względem poprawności analiz, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Przy ocenie uwzględniono także uwarunkowania wynikające z zadań zarządców dróg objętych inwestycją. Decyzją ZOPI do dalszych analiz na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wskazano warianty O1, O2 oraz O4 w korytarzu zachodnim.

Rekomendacje projektantów

Zgodnie z wykonaną przez zespół projektowy analizą wielokryterialną, najkorzystniejsze kombinacje wariantów obwodnic Olsztyna z obwodnicą Dywit to:

• wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 – w celu zmniejszenia ingerencji w Las Miejski),• wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,

• wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.

Uwarunkowania wynikające z podziału zadań zarządców dróg objętych inwestycją

Wariant 06 obwodnicy Olsztyna, przebiegający w korytarzu wschodnim, który z wariantem D4 obejścia Dywit po stronie zachodniej stanowi obwodnicę Olsztyna w ciągu DK51, przebiega prawie w połowie (ok.7 km z 16 km obwodnicy) po terenie administracyjnym Olsztyna. Z uwagi na to, że Olsztyn jest miastem na prawach powiatu, finansowanie 7 km odcinka obwodnicy w wariancie O6 należy do Prezydenta Olsztyna.

W Studium korytarzowym przeanalizowano również wariantowe połączenie obwodnicy Olsztyna z istniejącą DK51 o długości od 3,7 km do 6,3 km, w zależności od wariantu przebiegu obwodnicy Olsztyna w ciągu DK51 (oznaczone jako D1 i D3). Powyższe połączenie stanowi drogę gminną, której projektowanie i budowa jest zadaniem Wójta Gminy Dywity.

Na spotkaniu, które odbyło się 14 lutego 2023 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Olsztynie zarówno Prezydent Olsztyna jak i Wójt Gminy Dywity oświadczyli, że nie dysponują środkami na sfinansowanie ww. Odcinków Dróg. Ponadto Prezydent Olsztyna w piśmie z 24 lutego 2023 r. nie zadeklarował gotowości finansowania wariantu O6. Jednoczenie wskazał, że wariant ten jest sprzeczny z interesem miasta. W związku z powyższym, dalsza analiza przebiegu obwodnicy Olsztyna w wariancie wschodnim O6+D4 jest nieracjonalna.

Decyzja ZOPI

Uwzględniając powyższe uwarunkowania, ZOPI przyjął do dalszych analiz warianty O1, O2 i O4 w korytarzu zachodnim. Warianty przyjęto z następującymi uwagami:

• w ramach STEŚ należy opracować analizy i prognozy ruchu dla wariantów wybranych do dalszych prac projektowych,
• należy skorygować przebieg wariantu O4 w celu ominięcia terenów znajdujących się w granicach administracyjnych Olsztyna.

Początek obwodnicy we wszystkich wariantach należy zlokalizować na DK51 na końcu obwodnicy Spręcowa (w km 76,91). Obwodnica we wszystkich wariantach powinna kończyć się w rejonie istniejącego ronda na południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16, w rejonie miejscowości Kudypy.

Ostateczna decyzja ZOPI ws. rekomendacji wariantów do dalszych analiz na etapie STEŚ została ujęta w protokole z posiedzenia.

Harmonogram dalszych prac

Zatwierdzenie protokołu ZOPI rozpoczyna kolejny etap prac, tj. wykonanie STEŚ. W ramach tego opracowania zespół projektowy, który wykonał SK, dokona szczegółowej analizy wybranych przez ZOPI wariantów. Prace obejmą wykonanie raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie granic terenu niezbędnego do realizacji inwestycji.

Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) najkorzystniejszy wariant.

W II połowie 2024 roku GDDKiA planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w wybranym przez KOPI wariancie. Po uzyskaniu DŚU przystąpimy do wykonania Koncepcji programowej (KP) dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. KP będzie podstawą ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy. W II połowie 2027 r. planujemy przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj.

#100obwodnic

Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. warmińsko-mazurskim. Od sierpnia ubiegłego roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie przetargu jest budowa obwodnicy Gąsek, a do 2030 roku powstaną obwodnice Pisza i Szczytna (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).

Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta, dla której w listopadzie 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania podzielimy się z Gminą Dobre Miasto.

Źródło: GDDKiA

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZaproszenie do udziału w konkursie plastycznym „WIOSENNY MOTYL”
Następny artykułRok walki. Dlaczego to też moja wojna?