Sygnalizacje świetlne na ponad stu skrzyżowaniach same sterują ruchem. Trwa kalibracja wartego niespełna 90 mln złotych systemu ITS w Katowicach. Działa już Centrum Sterowania Ruchem, z którego operatorzy mogą reagować na tworzące się korki.
Pod koniec zeszłego roku pisaliśmy, że uruchomienie Inteligentnego Systemu Transportowego powinno nastąpić niebawem. Takie informacje otrzymaliśmy z MZUiM. Okazuje się, że po miesiącu niewiele się zmieniło. W dalszym ciągu trwa kalibracja katowickiego ITS, ale system działa już na wszystkich 112 skrzyżowaniach, na których sygnalizacje świetlne zostały zmodernizowane.
– System został już uruchomiony i obecnie jest kalibrowany. To znaczy, że uczy się sytuacji panujących na skrzyżowaniach w mieście oraz dostosowuje się do charakterystyki ruchu w Katowicach – informuje w imieniu MZUiM Wojciech Grabarczyk z Katowickiej Agencji Wydawniczej. Zostało uruchomione Centrum Sterowania Ruchem. To centrum umożliwia przeszkolonym operatorom kontrolowanie aktualnej sytuacji na drogach w mieście. Operatorzy dysponują już narzędziami informatycznymi do monitorowania poszczególnych elementów systemu ITS oraz aplikacją do raportowania danych pozyskiwanych z systemu. Do zbierania informacji dotyczących ruchu wykorzystywane są kamery i czujniki.
Jednak zgodnie z założeniami system ITS ma samodzielnie sterować ruchem. – Sygnalizacje świetlne zmodernizowane w ramach ITS pracują aktualnie w systemie sterowania ruchem SCATS. Sygnalizacje świetlne w sposób dynamiczny dostosowują długość trwania poszczególnych sygnałów w zależności od natężenia ruchu. – wyjaśnia Grabarczyk. Priorytetowo traktowane są między innymi główne arterie komunikacyjne. W tym m.in. ulice Mikołowska i Francuska. Dopiero w przypadku, gdy dochodzi do zwiększonego natężenia ruchu operatorzy Centrum Sterowania Ruchem mają reagować w czasie rzeczywistym i zmieniać parametry działania sygnalizacji świetlnej w celu zmniejszenia zatorów.
Nie można na razie mówić o tym, że katowicki ITS działa w pełni. Sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej to jeden z elementów systemu. Nadal nie są włączone tablice znajdujące przy i nad drogami. To znaki TIP (12 tablic), wizualny element systemu inteligentnego parkowania, który ma pokazywać informacje o zajętości miejsc postojowych. Drugi rodzaj tablic to tzw. VMS, czyli znaki zmiennej treści, na których prezentowane będą informacje dotyczące organizacji ruchu, objazdów i warunków na drodze. Łącznie jest ich 17. – Ze względu na brak wykonania wszystkich przyłączy elektrycznych, do tej pory nie został uruchomiony podsystem parkingowy obejmujący Tablice Informacji Parkingowej oraz podsystem Znaków Zmiennej Treści. Przyłącza elektryczne powinny zostać uruchomione w bieżącym kwartale – informuje MZUiM. W dalszym ciąg nie został udostępniona również aplikacja mobilna ani strona internetowa, które miały ułatwiać kierowcom dostęp do informacji wyświetlanych na tablicach.
Katowicki Inteligentny System Transportowy kosztował ok. 88,6 mln zł i został dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS