Kompleksowa nowelizacja przepisów Prawa budowlanego, która weszła w życie 19 września wprowadziła, m.in. ograniczenie możliwości stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie po upływie pięciu lat.
Jednym z fundamentów polskiego systemu prawnego jest zasada ochrony praw nabytych. Z kolei wśród podstawowych zasad postępowania administracyjnego ustanowiono obowiązek prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej. Obowiązujące przepisy mają zmierzać do urzeczywistnienia tych zasad w praktyce i ograniczać dowolność działania organów władzy publicznej, np. w zakresie stwierdzania nieważności decyzji administracyjnych.
Przesłanki nieważności
Z powyższych względów, w myśl przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej następuje wyłącznie, gdy spełnione zostały przesłanki wymienione w art. 156 § 1 K.p.a., a zatem, kiedy decyzja: wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości; wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa; dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną albo sprawy, którą załatwiono milcząco; została …
Artykuł dostępny tylko dla … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS