A A+ A++

Mimo, iż e-skierowanie będzie obowiązkowe dopiero od 8 stycznia br., już teraz, 12 proc. osób zalogowało się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) z jego powodu. To zdecydowana zmiana motywacji Polaków do logowania się na IKP. Dla porównania, w kwietniu 2020 r., oprócz e-recepty, badani wskazywali możliwość dostępu do historii wizyt refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, sprawdzenia dawkowania przepisanego leku czy dostęp do innych zaświadczeń lekarskich, np. e-zwolnień.

Powiększ obraz: Infografika Powody logowania się na IKP, sprawdzenie: e-recepty 63%, historii wizyt 17%, info o kwarantannie lub izolacji 12%, e-skierowania 12%, wyniku testu na COVID-19 9%. To takie proste. Badanie ARC, listopad 2020r. Próba N-87 osób

Niezmiennie, najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy na temat Internetowego Konta Pacjenta jest telewizja (43 proc.). Internet (21 proc.), znajomi (18 proc.), ulotki/plakaty w przychodniach (10 proc.), radio (7 proc.) oraz prasa (3 proc.) – te źródła wiedzy o Internetowym Koncie Pacjenta odnotowały niewielki spadek popularności w stosunku do poprzedniej edycji badania.

67 proc. użytkowników wchodzi na IKP z urządzeń mobilnych, a 33 proc. z komputerów stacjonarnych i laptopów. Aby ułatwić korzystanie z wszystkich funkcji Internetowego Konta Pacjenta na urządzeniach mobilnych wychodzimy naprzeciw potrzebom i wkrótce oddamy do użytku mobilną aplikację „mojeIKP”.

– Kończymy już prace nad aplikacją mobilną „mojeIKP”, która poszerza zakres funkcjonalności dostępnych w ramach Internetowego Konta Pacjenta. Pracujemy także nad wprowadzeniem na IKP nowych e-usług, takich jak centralna e-rejestracja i e-wizyta. Chcemy, by były one dostępne na platformie e-zdrowie w drugiej połowie roku. Zaletą tego rozwiązania będzie to, że pacjent z poziomu aplikacji będzie miał dostęp do wszystkich lekarzy specjalistów i placówek. Przez system będzie można zapisać się na leczenie, zarządzać terminami, sprawdzać historię swoich wizyt – powiedziała Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Już ponad 17 mln osób odwiedziło serwis pacjent.gov.pl!

Pandemia koronawirusa uświadomiła pacjentom, nie tylko zalety płynące z e-usług, ale także ich niezbędność w systemie ochrony zdrowia. Bez e-recepty, e-skierowania, e-wizyty i teleporady oraz aplikacji: Internetowe Konto Pacjenta i gabinet.gov.pl, system ochrony zdrowia nie byłby w stanie funkcjonować. To wszystko sprawiło, że zainteresowanie e-usługami oraz serwisem z nimi powiązanym, tj. pacjent.gov.pl zdecydowanie wzrosło. W okresie od stycznia do grudnia 2020 r. na stronę pacjent.gov.pl weszło ponad 17 mln użytkowników wobec 1,5 mln osób w 2019 r. To rekordowy przyrost. Warto podkreślić, że prawie 6 mln użytkowników powróciło do serwisu ponownie (25 proc.). Do najczęściej odwiedzanych podstron serwisu należą: „Internetowe Konto Pacjenta” – prawie 8 mln. Na drugim miejscu jest podstrona „e-recepta” – odwiedza ją ponad 4 mln użytkowników. Na trzecim miejscu plasuje się podstrona „koronawirus” z wynikiem – 2,5 mln odsłon.

Tak duży wzrost liczby użytkowników serwisu pacjent.gov.pl oraz Internetowego Konta Pacjenta przekłada się na popularność obu serwisów.

Najbardziej znanym serwisem medycznym jest pacjent.gov.pl – aż 37 proc. badanych deklaruje jego znajomość – wynika z badania. Serwis zanotował wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego badania z kwietnia 2020 r. Drugim najbardziej znanym serwisem jest Internetowe Konto Pacjenta, bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia dostępna na pacjent.gov.pl. Jej znajomość deklaruje 31 proc. ankietowanych

Powiększ obraz: Infografika Znajomość internetowych usług medycznych: pacjent.gov.pl 37%, IKP aplikacja MZ 31%, serwis online prywatnej sieci medycznej 1; 24%, serwis online prywatnej sieci medyczniej 2; 18%, inne serwisy usług medycznych 6%. Badanie ARC, listopad 2020 r. Próba N=1004 osób

Elektroniczna recepta to już codzienność

Wśród osób posiadających Internetowe Konto Pacjenta, aż 99 proc. wszystkich respondentów deklaruje, że słyszało o e-recepcie, a 63 proc. użytkowników loguje się na IKP, aby sprawdzić otrzymaną e-receptę.

Pozytywne oceny e-recepty są obecnie na poziomie 88 proc. co daje wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z poprzednim badaniem z kwietnia 2020 r.

Aż 76 proc. respondentów deklaruje, że miało okazję wykupić leki na podstawie e-recepty, a realizacja nie sprawia im żadnych trudności – tak deklaruje 97 proc. respondentów. Najczęstszą formą otrzymania e-recepty jest niezmiennie SMS.

Więcej informacji udziela:

Agata Kurek-Stec, Dyrektor Departamentu Komunikacji Centrum e-Zdrowia (dawniej CSIOZ), tel. 600 091 121, e-mail: [email protected]

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUwaga! Możliwe oblodzenie dróg i chodników
Następny artykułNowe branże objęte pomocą. Rząd przedstawił założenia Tarczy Finansowej 2.0