Intel XeSS to technika upscalingu obrazu, która stanowi alternatywę dla rozwiązań NVIDII i AMD. Najlepiej spisuje się na kartach graficznych z rodziny Intel ARC, które wykorzystują rdzenie XMX, ale działa także na układach konkurencji. Firma z Santa Clara zaprezentowała właśnie jej nową wersję XeSS 1.1, która zapewni wyższą wydajność i lepszą jakość obrazu wyświetlanego w grach. Głównym problemem pozostaje na razie mała liczba wspieranych tytułów.
Intel zaprezentował nową wersję swojej techniki upscalingu obrazu. XeSS 1.1 ma zaoferować znacznie lepszą jakość i zauważalnie wyższą wydajność w grach, które obsługują rozwiązanie.
Intel XeSS w końcu debiutuje na rynku. Technika rekonstrukcji obrazu jest już dostępna w Shadow of the Tomb Raider
Ulepszeń doczekały się trzy implementacje jądra techniki. Pierwsza (Advanced XeSS Upscaling Model) jest dedykowana układom Intel ARC, druga (XeSS Upscaling Model) znajduje zastosowanie w przypadku zintegrowanych układów graficznych Intel Iris Xe. Trzecia implementacja działa w oparciu o tryb zgodności i jest wykorzystywana w przypadku kart graficznych innych producentów. We wszystkich tych wariantach dokonano głębokich niskopoziomowych optymalizacji, co powinno dać odpowiednie rezultaty podczas rozgrywki.
Intel XeSS kontra NVIDIA DLSS – sprawdzamy techniki upscalingu obrazu w Shadow of the Tomb Raider oraz HITMAN 3
Według danych przedstawionych przez Intel, dzięki powyższym ulepszeniom, w przypadku dedykowanych kart graficznych, możliwe jest teoretycznie uzyskanie wydajności lepszej o 20%. Na niższy wzrost mogą liczyć użytkownicy zintegrowanych układów. Mowa jest tutaj o około 9%. Bardziej imponująco prezentują się jednak ulepszenia w jakości generowanego obrazu. W przypadku XeSS 1.1 brak jest charakterystycznego migotania i mory, które były cechą poprzedniej wersji techniki. Mamy zatem do czynienia z dużo większą temporalną stabilnością grafiki. Jako przykład podano grę Shadow of the Tomb Raider, ale podobne rezultaty mają być możliwe do uzyskania w przypadku wszystkich produkcji wykorzystujących technikę.
Need for Speed Unbound na PC wraz z techniką NVIDIA DLSS 3. Intel XeSS debiutuje w Death Stranding oraz Farming Simulator 2022
XeSS wspiera cztery rodzaje ustawień: Performance, Balanced, Quality i Ultra Quality. Pierwsza z tych opcji, daje teoretycznie najgorszą jakość i jest zalecana w przypadku zintegrowanych układów graficznych. Rozdzielczość wyjściowa jest w tym przypadku dokładnie dwa razy wyższa niż rozdzielczość wejściowa. W przypadku 1920×1080 dochodzi zatem do upscalowania obrazu z 960×540. W trybie zapewniającym najwyższą jakość mowa jest o mnożniku rzędu 1,3, co daje zauważalnie lepszy efekt końcowy, ale także niższy przyrost liczby FPS-ów.
Intel XeSS przetestowane w Shadow of the Tomb Raider. Technika zaoferuje coś, czego nie znajdziemy ani w DLSS 2.X, ani w FSR 2.0
Intel pochwalił się też dokładnymi wynikami wydajności, jakie możliwe są do uzyskania dzięki XeSS we wspieranych tytułach. Testy przeprowadzono w rozdzielczości 1440p z wykorzystaniem ray tracingu na karcie graficznej Intel ARC A770. Zastosowanie techniki pozwala w skrajnym przypadku podwoić liczbę FPS-ów. Tak było w grach Ghostwire Tokyo oraz Hitman 3. Zmierzono również wydajność XeSS na układzie graficznym zintegrowanym z procesorem Intel Core i7-1370P. Tutaj wzrost wydajności jest znacznie skromniejszy i oscyluje w granicach 30-50%. W obu przypadkach nie są to tak imponujące wyniki, jak przy zastosowaniu techniki NVIDIA DLSS, ale cieszy dostępność alternatywy, która będzie z pewnością konsekwentnie rozwijana.
Źródło: Intel, WCCFTech
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS