W ubiegłym roku Intel wprowadził na rynek laptopów nie tylko procesory Tiger Lake-U, lecz także pierwsze dedykowane układy graficzne oparte na architekturze Xe-LP (m.in. Iris Xe MAX Graphics, Server GPU). Jeszcze w ubiegłe wakacje, podczas konferencji Architecture Day, Intel zapowiedział karty graficzne dedykowane graczom. Układy te mają zostać oparte na architekturze Xe-HPG, wspierającej m.in. sprzętową akcelerację Ray Tracingu, podobnie jak robią to karty NVIDIA GeForce RTX oraz AMD Radeon RX 6000 (NAVI 21 oraz NAVI 22). Wprawdzie nadal nie wiemy, kiedy dokładnie zadebiutują mocniejsze karty graficzne oparte na architekturze Xe-HPG, jednak dzięki dokumentacji Intela poznaliśmy kilka konkretnych faktów na ich temat.
Z dokumentacji Intela wynika, że dedykowany układ graficzny DG2 oparty na architekturze Xe-HPG w rzeczywistości będzie wyposażony w maksymalnie 512 bloków EU. Wcześniej były to niepotwierdzone informacje.
Informacje pozyskane z fragmentów dokumentacji Intela dotyczą w głównej mierze mobilnych wersji Intel DG2, przeznaczonych dla notebooków. Z pewnością przynajmniej część z nich pojawi się także w formie desktopowych kart graficznych. Dokumentacja potwierdza, że najwyższy wariant DG2 (Discrete Graphics 2) będzie wyposażony w 512 bloków EU, co przełoży się na 4096 procesorów strumieniowych. Oprócz tego dostępne będą także następujące wersje Intel DG2: 384 EU (3072 procesory), 256 EU (2048 procesory), 128 EU (1024 procesory) oraz 96 EU (768 procesorów). Najmocniejszy wariant, a więc ten z 512 EU, w laptopach ma odznaczać się współczynnikiem TGP na poziomie 150 W, a więc tyle samo co flagowa obecnie karta NVIDII w postaci GeForce RTX 3080 Laptop GPU. Z kolei najniższy wariant DG2 z 96 EU ma charakteryzować się TGP na poziomie maksymalnie 120 W.
Wstępna specyfikacja | Intel DG2 #1 | Intel DG2 #2 | Intel DG2 #3 | Intel DG2 #4 | Intel DG2 #5 |
Architektura | Xe-HPG | Xe-HPG | Xe-HPG | Xe-HPG | Xe-HPG |
Liczba bloków EU | 512 EU | 384 EU | 256 EU | 128 EU | 96 EU |
Liczba procesorów strumieniowych | 4096 | 3072 | 2048 | 1024 | 768 |
Pamięć VRAM | 16 GB GDDR6 | 6/12 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 4 GB GDDR6 | 4 GB GDDR6 |
Magistrala pamięci | 256-bit | 192-bit | 128-bit | 64-bit | 64-bit |
TGP | do 150 W | ? | ? | ? | do 120 W |
W zależności od wersji karty, układy Intel DG2 będą wyposażone od 4 do 16 GB pamięci VRAM GDDR6 o efektywnym taktowaniu od 14000 MHz do 18000 MHz. Najwyższy model będzie oferował 256-bitową magistralę pamięci, z kolei najniższy – 64-bitową. Z innej dokumentacji wynika, że karty graficzne Intel DG2 zostały przygotowane z myślą o łączeniu ich z procesorami Intel Tiger Lake-H (premiera w drugim kwartale roku) oraz Alder Lake-P (prezentacja w czwartym kwartale roku). Oznacza to, że istnieje duże prawdopodobieństwo debiutu architektury Xe-HPG równocześnie z procesorami Tiger Lake-H. W kolejnej dokumentacji widnieje także informacja, że nie wszystkie warianty Intel DG2 będą przylutowane do płyty głównej, a niektóre wersje będą oferowane w formie osobnej płyty, być może z możliwością wpięcia do zgodnego laptopa za pośrednictwem niestandardowego złącza (ewentualnie czegoś na kształt MXM). Na razie nie wiemy czy wszystkie karty graficzne Intel DG2 będą sprzętowo wspierać Ray Tracing. Sama architektura ma to umożliwić, ale niektóre wersje (zwłaszcza te na 64-bitowej szynie) mogą być za słabe do uruchomienia dodatkowych efektów graficznych opartych na śledzeniu promieni.
Źródło: VideoCardz
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS