Skorygowana EBITDA InPostu w drugim kwartale 2024
roku wzrosła r o 28,6 proc. do 887,3mln zł. Konsensus PAP Biznes
zakładał 824,1 mln zł (przedział 802 – 858 mln zł).
Przychody
InPostu w drugim kwartale bieżącego roku wzrosły rdr o 23 proc. do
2,6163 mld zł. Konsensus zakładał 2,612 mld zł przychodów (przedział
2,550-2,692 mld zł).
Zysk operacyjny zwiększył się w tym kresie 25,4 proc. do 483,5 mln zł, wobec 494,2 mln zł konsensusu (przedział 479-521 mln zł).
Zysk netto j.d. w drugim kwartale 2024 roku wyniósł 336,4 mln zł
wobec 128 mln zł rok wcześnie i 297,7 mln zł konsensusu (przedział 274
-325 mln zł).
Wyniki InPostu w drugim kwartale 2024 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników (dane w mln zł) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2024 | rdr |
Przychody | 2616,3 | 2611,9 | 0,2% | 22,3% | 8,2% | 5034,3 | 21,7% |
EBITDA | 887,3 | 824,1 | 7,7% | 28,6% | 16,7% | 1647,4 | 32,1% |
EBIT | 483,5 | 494,2 | -2,2% | 25,4% | 12,8% | 912,2 | 39,7% |
zysk netto j.d. | 336,4 | 297,7 | 13,0% | 162,8% | 32,0% | 591,2 | 142,4% |
marża EBITDA | 33,9% | 31,5% | 2,38 | 1,67 | 2,48 | 32,72% | 2,57 |
marża EBIT | 18,5% | 18,8% | -0,35 | 0,47 | 0,75 | 18,12% | 2,33 |
marża netto | 12,9% | 11,4% | 1,46 | 6,88 | 2,32 | 11,74% | 5,85 |
“Do tej pory w trzecim kwartale 2024 roku notujemy 20 proc. wzrost
wolumenu na poziomie Grupy. Wolumen w Polsce rośnie na poziomie
kilkunastu procent, a dynamika wzrostu wolumenu na rynkach
międzynarodowych jest zbliżona do tej z drugiego kwartału” – napisano w
komunikacie.
Wolumen obsłużonych w II kwartale 2024 roku przez grupę przesyłek
wyniósł 264,4 mln, po wzroście o 23 proc. rdr. Wzrost zanotowała zarówno
Polska, jak i rynki międzynarodowe odpowiednio o 20 proc. i 29 proc.
Grupa podwyższyła w czwartek tegoroczne prognozy wzrosty rynku
e-commerce w Polsce do wysokiego jednocyfrowego lub niskiego dwucyfrowy
wzrostu wolumenu. Wcześniej zakładała wysoką jednocyfrową zwyżkę.
Spodziewa się również obecnie ujemnego lub średnio jednocyfrowego
wzrostu wolumenu rynku przesyłek e-commerce we Francji i Wielkiej
Brytanii, wcześniej przewidywała średnią jednocyfrową zwyżkę.
Co z udziałami w Menzies?
“Decyzję na ten temat będziemy podejmować na pewno do końca roku,
gdyż tak, jak umawialiśmy się ze sprzedającym, mamy opcję call i jeśli
podsumowanie naszych prognoz i tego, jak potencjalnie skorzystanie z tej
opcji call może zaakcelerować nasz wzrost w Wielkiej Brytanii, zarówno
od strony poprawy jakości serwisu, czy zwiększenia capasity i przede
wszystkim dania nam kolejnych możliwości dynamicznego wzrostu w 2025
roku” – powiedział prezes.
“Na pewno do końca roku będzie podjęta decyzja, czy przyspieszamy
egzekucję naszej opcji call, która obowiązuje jeszcze przez 2 lata” –
dodał.
W lipcu 2023 roku Grupa InPost nabyła za 49,3 mln funtów 30 proc.
udziału i głosów w Menzies Distribution Group Limited – firmie
logistycznej operującej na rynkach Wielkiej Brytanii i Irlandii. W
ramach transakcji InPost zapewnił sobie także 3-letnią opcję nabycia
pozostałych 70 proc. udziałów w Menzies.
InPost zdecydował tylko o zmianie prognozy dynamik rynkowych
“Nasze wyniki są bardzo obiecujące i bardzo dobre. Zdecydowaliśmy się
jednak pozostać przy konserwatywnym podejściu do naszych prognoz. Jest
oczywiście jakaś niepewność, ale w przypadku InPostu jest o tyle
większa, że IV kwartał, czyli peak, jest największą zmienną w naszym
roku finansowym. Jedyną kwestią jakąś zmieniliśmy, to jak postrzegamy
rynek. Według nas polski rynek rósł 12 proc.” – powiedziała z-ca
wiceprezesa ds. finansowych Inga Jędrzejewska.
Prezes InPostu Rafał Brzoska widzi szansę na lekkie przekroczenie tegorocznych prognoz.
“Trzeci kwartał również zaczął się całkiem nieźle, co daje nam
podstawy do podtrzymania naszych prognoz, który ogłosiliśmy, z lekkim
upsidem, że rzeczywiście, jeżeli nic się złego nie wydarzy, to trzeci i
czwarty kwartał tego roku mogą być równie ciekawe jak pierwsze półrocze”
– powiedział.
“Jeżeli chodzi o takie spojrzenie na rynek, wszyscy wiemy, że
właściwie co miesiąc i PMI, i sentyment konsumencki zaskakują nas na
każdym rynku. Dlatego mimo wszystko staramy się zachować ostrożność, nie
popełniać błędów sprzed trzech lat, gdzie po pierwszym dobrym kwartale
od razu podnieśliśmy prognozy. Ta ostrożność jest przede wszystkim
wywoływana niepewnością rynkową. To co możemy na pewno powiedzieć to, że
trzeci kwartał zaczął się lekko powyżej naszych oczekiwań pierwotnych;
jeżeli chodzi o czwarty kwartał, to jak zwykle jest znakiem zapytania i
to dużym, więc dlatego też w tych oficjalnych prognozach trzymamy się
tej linii, która dzisiaj wydaje się już być najbardziej prawdopodobna,
jeżeli chodzi o wzrost samego rynku” – dodał.
Według Brzoski wartość koszyka zakupów spada, ale to jest korzystne dla InPostu, gdyż klienci dokonują zakupów online częściej.
Grupa podwyższyła tegoroczne prognozy wzrosty rynku e-commerce w
Polsce do wysokiego jednocyfrowego lub niskiego dwucyfrowy wzrostu
wolumenu. Wcześniej zakładała wysoką jednocyfrową zwyżkę. Spodziewa się
również obecnie ujemnego lub średnio jednocyfrowego wzrostu wolumenu
rynku przesyłek e-commerce we Francji i Wielkiej Brytanii, wcześniej
przewidywała średnią jednocyfrową zwyżkę.
Całoroczna prognoza grupy zakłada, że wolumen przesyłek przewyższy
wzrost rynku we wszystkich krajach i zwiększy udział w rynku we
lokalizacjach. Na poziomie grupy dynamika przychodów ma przewyższać
dynamikę wolumenową w tempie od niskiego do średniego jednocyfrowego.
Grupa spodziewa się również, że wzrost skorygowanej EBITDA będzie
spójny ze wzrostem przychodów. Skorygowana marża EBITDA w Polsce lekko
osłabi się i ustabilizuje się w okolicy 45 proc. Skorygowana marża
EBITDA na rynkach międzynarodowych będzie wyraźnie wyższa rdr przy
niskiej dwucyfrowej dynamice. Skorygowana marża EBITDA Mondial Relay
wzrośnie o 100–200 pb.
InPost przygląda się możliwościom akwizycyjnym
“Podtrzymujemy nasze zainteresowanie i poszukiwanie takich akwizycji,
które zapewnią przyspieszenie realizacji naszej strategii. (…)
Wierzymy, że obecnie jesteśmy w dobrej pozycji w Europie do
przeprowadzania M&A, aby wzmocnić nasz rozwój” – powiedział prezes.
W lipcu 2023 roku Grupa InPost nabyła za 49,3 mln funtów 30 proc.
udziału i głosów w Menzies Distribution Group Limited – firmie
logistycznej operującej na rynkach Wielkiej Brytanii i Irlandii. W
ramach transakcji InPost zapewnił sobie także 3-letnią opcję nabycia
pozostałych 70 proc. udziałów w Menzies.
Dwa lata wcześniej InPost w porozumieniu z Otto Group pomyślnie
sfinalizował przejęcie francuskiej firmy Mondial Relay za 513 mln euro.
Brzoska poinformował w czwartek, że grupa nie zdecydowała jeszcze o
polityce cenowej w 2025 roku. Na rynku w ciągu najbliższych 3 lat
spodziewa się jednak zwyżki cen usług.
epo/ ana/ osz/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS