Dell Technologies zapytało decydentów i menedżerów IT z całego świata o to, jak technologie sztucznej inteligencji odmienią sposób funkcjonowania organizacji. Z badania wynika, że coraz więcej firm dostrzega w AI szansę na poprawę innowacyjności i prowadzi aktywne działania na tym polu, wprowadzając narzędzia oparte na AI do swoich procesów – ale nie tracąc z pola widzenia wyzwań i przeszkód.
Inwestycje w nowoczesną, skalowalną infrastrukturę to najważniejszy obszar ulepszeń umożliwiający przedsiębiorstwom przyspieszenie wdrażania innowacji – wynika z najnowszego badania Dell Technologies Innovation Catalyst. Zdecydowana większość decydentów IT uczestniczących w badaniu ocenia, że w sprostaniu wyzwaniom związanym z wdrażaniem rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji najlepiej sprawdzi się model on-premise lub hybrydowy.
Z udzielanych przez uczestników badania odpowiedzi ogólnie płynie duży optymizm związany z wpływem AI na biznes. 81 proc. z nich jest zdania, że generatywna sztuczna inteligencja i sztuczna inteligencja znacząco zmienią funkcjonowanie firm w przyszłości. Biorąc pod uwagę organizacje najszybciej rosnące, tj. takie, które w 2023 r. zanotowały wzrost przychodów o co najmniej jedną czwartą, odsetek ten jest jeszcze większy i wynosi aż 91 proc.
Zobacz również:
W ujęciu globalnym największy potencjał generatywnej sztucznej inteligencji respondenci widzą w takich obszarach, jak poprawa stanu bezpieczeństwa IT i wzrost produktywności (po 52 proc.) i lepsza jakość obsługi klienta (51 proc.). Dla porównania, uczestnicy badania reprezentujący polskie przedsiębiorstwa na pierwszym miejscu umieścili wzrost produktywności i automatyzację powtarzalnych zadań (po 55 proc. wskazań).
Biznes aktywnie pracuje nad praktycznymi zastosowaniami GenAI, przechodząc od pomysłu do realizacji. 58 proc. ankietowanych przyznało, że już rozpoczęło wdrażanie rozwiązań GenAI.
Badanie Dell Technologies Innovation Catalyst wskazuje jednak na różnice w stopniu przygotowania organizacji na nadchodzące zmiany. Co prawda, 82 proc. ankietowanych dobrze ocenia swoją obecną pozycję konkurencyjną i strategię ale jednocześnie niemal co drugi nie jest pewien, jak będzie wyglądała jego branża za 3-5 lat.
Ankietowani są również świadomi wyzwań, związanych z popularyzacją AI. 68 proc. badanych obawia się, że generatywna sztuczna inteligencja wywoła nowe problemy związane z bezpieczeństwem i prywatnością. Z kolei dla 73 proc. dane i własność intelektualna stanowią zbyt dużą wartość, aby umieszczać je w narzędziu GenAI i narażać je w ten sposób na niepowołany dostęp z zewnątrz.
W ujęciu globalnym najpoważniejszym wyzwaniem utrudniającym wprowadzanie innowacji pozostaje problem braku kompetencji – co trzecia organizacja ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Dojmujące są również obawy o prywatność danych i cyberbezpieczeństwo (31 proc.) oraz niewystarczające budżety na inwestycje (29 proc.).
Rozkład odpowiedzi wśród rodzimych menedżerów wygląda nieco inaczej: o ile na pierwszym miejscu są obawy związane z cyberbezpieczeństwem (33 proc. wskazań), to w następnej kolejności zgłaszane były problemy z przestarzałym lub zbyt złożonym środowiskiem IT oraz brak czasu (po 29 proc).
– Świat otwiera się na generatywną Sztuczną Inteligencję, mimo związanych z tym wyzwań biznesowych. Na tym polu mamy w Polsce do wykorzystania ogromną szansę, badania pokazują, że znacznie lepiej radzimy sobie z pozyskiwaniem odpowiednich talentów. Wciąż nieco ponad połowa respondentów, czyli 55%, wskazuje, że jest to problem, ale globalnie nie radzi sobie z tym znacznie więcej, bo 67% firm. Zdecydowanie mocniej stawiamy też na pozytywny wpływ AI, polskie firmy skupiają się na generowaniu przychodów, podczas gdy globalny trend to szukanie oszczędności i optymalizacji – komentuje Dariusz Piotrowski, dyrektor zarządzający Dell Technologies Polska.
Ze szczegółowymi wynikami badania można zapoznać się na stronie internetowej Dell Technologies.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS