A A+ A++

 Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi dot. Karty Lokalizacyjnej Pasażera.

Karta Lokalizacyjna Pasażera jest standardowym międzynarodowym dokumentem wprowadzanym w przypadku ryzyka epidemii. Pamiętajmy – przy wypełnieniu Karty Lokalizacyjnej Pasażera chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo nasze, naszych bliskich i wszystkich osób, z którymi mieliśmy styczność. Kierujmy się odpowiedzialnością, niezależnie od tego kim jesteśmy, czym się zajmujemy, jakie stanowisko piastujemy.

Karta Lokalizacyjna Pasażera – pytania i odpowiedzi


Co daje wypełnienie Karty Lokalizacyjnej Pasażera?
W przypadku, gdyby na pokładzie samolotu znajdowała się osoba zakażona, Karta Lokalizacyjna Pasażera umożliwi szybkie dotarcie do osób, które z nią podróżowały, co z kolei pomoże ograniczyć szybkie rozprzestrzenianie się wirusa.

Na czyje zlecenie i dlaczego wprowadzono Karty Lokalizacyjne Pasażera?
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 59), Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny środowiska w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych. Do zakresu działania Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Warszawie w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych należy m.in. nadzór sanitarny nad ruchem pasażerskim w lotniczych portach (art. 5 pkt 6 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej).

Jakie dokumenty regulują Kartę Lokalizacyjną Pasażera i czy jej wypełnienie jest obowiązkowe?
Obowiązek stosowania Karty Lokalizacyjnej Pasażera wynika wprost z załącznika Nr 9 „Międzynarodowe Normy i Zalecane Metody Postępowania” będącego wykonaniem art. 37 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.).
Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Warszawie działa na podstawie art. 32 i 32a ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r., poz. 1239, z późn. zm.). Mając na uwadze dobro wszystkich pasażerów – i aby zapobiec niebezpieczeństwu szerzenia się choroby zakaźnej, stanowiącej zagrożenie dla zdrowia publicznego – Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Warszawie, w związku z koniecznością przygotowania niezbędnych danych do analizy na potrzeby dochodzenia epidemiologicznego, ma prawo żądać wypełnienia kwestionariusza Karty Lokalizacji Pasażera.

Kto jest administratorem danych osobowych?
Administratorem danych osobowych pasażerów jest Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Warszawie jako organ administracji publicznej, który w trosce o dobro każdej osoby, której dane osobowe muszą być pozyskane, stosuje gwarancję ochrony danych osobowych wynikające z rozporządzenia 2016/679 (RODO).

Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Warszawie będzie dysponował takimi danymi przez okres 14 dni, po którym to okresie dane osobowe zostaną zniszczone. Klauzula informacyjna umieszczona jest na stronie internetowej Granicznej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie (https://gssewarszawa.pl).

Dlaczego na Kartach Lokalizacyjnych Pasażera nie ma informacji o RODO?
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781), przedmiotowej ustawy oraz rozporządzenia 2016/679 (RODO) nie stosuje się do przetwarzania danych osobowych przez jednostki sektora finansów publicznych (jaką jest organ administracji publicznej – Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Warszawie) w zakresie, w jakim przetwarzanie to jest konieczne do realizacji zadań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa narodowego, którego jednym z elementów składowych jest ochrona indywidualna i zbiorowa obywateli przed zagrożeniami dla ich życia i zdrowia (ochrona zdrowia w kontekście rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa zdrowotnego). W kontekście pozyskiwania danych osobowych poprzez zastosowanie narzędzia, jakim jest Karta Lokalizacyjna Pasażera, wskazać należy, że jest to działanie pozostające w zgodności z art. 6 ust. 1 lit. c-d rozporządzenia 2016/679 (RODO).

Podczas lotu wręczono do wypełnienia Kartę Lokalizacyjną Pasażera, ale po wypełnieniu nikt jej nie zebrał. Dlaczego? Co dalej?
Dzieje się tak w przypadku, gdy Karty Lokalizacyjne Pasażera zostały rozdane na pokładzie samolotu, który nie został objęty takimi działaniami zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego. Właśnie do takich przypadków na lotnisku zostały ustawione specjalne skrzynki na Karty Lokalizacyjne Pasażerów, które nie zostały zebrane na pokładzie samolotów. Skrzynki znajdują się przy obu wyjściach z hali odbioru bagażu (przy punkcie kontroli celnej). Wszystkie Karty Lokalizacyjne Pasażera są odbierane ze skrzynek przez służby sanitarne.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKoronawirus w Polsce. Ekspert odpowiada na najczęściej zadawane pytania
Następny artykuł„Św. Patryk w Porcie Iława” ODWOŁANY!!!