A A+ A++

Próbując dowiedzieć się więcej konkretów na temat dokumentów niezbędnych do otrzymania zezwolenia na pracę w Polsce, prędzej czy później natkniemy się na dokument występujący pod wieloma różnymi nazwami. Zarówno nazwa Informacja starosty, jak i Opinia starosty albo Test rynku pracy odwołują się do tej samej procedury przeprowadzanej, jak sama nazwa wskazuje, przez powiatowe urzędy pracy.

Polskie przepisy stanowią, że cudzoziemca możemy w Polsce zatrudnić dopiero kiedy dowiedziemy że na to stanowisko nie jesteśmy w stanie zatrudnić obywatela Polski (lub szerzej, osoby zgłoszonej do urzędu pracy jako bezrobotny). Obowiązują od tej zasady pewne wyjątki, o których później, ale zasadniczo, żeby uzyskać zezwolenie na pracę typu A powinniśmy wcześniej wystąpić o Opinię starosty.

Więcej informacji na stronie MAGFIN – Firmy zajmujące się kompleksową obsługą cudzoziemców w Polsce: https://magfin.pl/pl/obsluga-cudzoziemcow/opinia-starosty/

Sama procedura nie jest bardzo skomplikowana, może jednak zająć trochę czasu, dlatego dobrze jest starannie zaplanować cały proces. Żeby przeprowadzić test rynku pracy musimy najpierw stworzyć i zgłosić do właściwego Urzędu Pracy ofertę, która zawierać będzie nie tylko interesujące nas stanowisko i wynagrodzenie, ale również wszystkie warunki, jakie chcemy uwzględnić w Zezwoleniu na pracę. Musimy w niej uwzględnić takie szczegóły jak kod zawodu, miejsca wykonywania pracy, warunki, które musi spełnić kandydat na to stanowisko, a nawet krótki opis obowiązków. Następnie czekamy czy znajdzie się kandydat, kto spełni nasze warunki. W tym okresie Urząd Pracy będzie przysyłał nam również kandydatów na dane stanowisko, jeżeli znajdzie osobę, która będzie pasowała do naszych wymagań. Następnie, w zależności od tego jakie były wyniki poszukiwań, Urząd wyda odpowiednią Informację, zawierającą szczegóły samego ogłoszenia, jak i procesu poszukiwania kandydatów.

Informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy - MAGFIN

Na co powinniśmy zwrócić uwagę wnioskując o Informację starosty? Najważniejsze jest uwzględnienie faktu, że nasz kandydat do pracy, jeżeli chcemy wnioskować o Zezwolenie dla konkretnej osoby, musi spełnić warunki postawione przez nas w ogłoszeniu i musi być w stanie to udowodnić. Jeżeli więc zgłosimy do Urzędu Pracy że poszukujemy osoby z co najmniej pięcioletnim doświadczeniem na danym stanowisku, kandydat musi mieć możliwość udowodnienia swojego (przynajmniej pięcioletniego) doświadczenia, jeżeli szukamy osoby o wskazanym wykształceniu, kandydat musi mieć wskazany dyplom i tak dalej. Jeżeli osoba przez nas proponowana nie będzie w stanie udowodnić spełniania postawionych w ofercie warunków, nie uzyskamy dla niej Zezwolenia na pracę.

Jak wspomniałam wcześniej od konieczności uzyskania Opinii starosty istnieją pewne wyjątki. Nie musimy przeprowadzać Testu rynku pracy, jeżeli zawód który ma wykonywać poszukiwany przez nas pracownik znajduje się na ministerialnej liście zawodów deficytowych. W niektórych województwach podobna lista jest też ogłaszana przez wojewodę, jej treść również nas obowiązuje. Pośród poszukiwanych pracowników znajdują się zazwyczaj pracownicy budowlani, inżynierowie, lekarze, kierowcy czy pracownicy opiekuńczy, a także każda inna grupa zawodowa, która w danym momencie jest w Polsce niedoreprezentowana. Dodatkowo nie musimy uzyskiwać Informacji starosty dla osób będących niedawnymi absolwentami polskich uczelni, pracujących w klubach sportowych, długo i nieprzerwanie mieszkających wcześniej w Polsce itp.

Autorka: Joanna Filipczak-Zaród, magfin.pl

Artykuł sponsorowany

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł500 aut elektrycznych na statku płonącym u wybrzeżu Holandii
Następny artykułElena Beczewa zagra w lidze francuskiej