A A+ A++

Udostępnij!

W dzisiejszej informacji opiszę cztery ostatnio uchwalone ustawy związane z wsią i rolnictwem.

  1. Świadczenie dla sołtysów.

Ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa powstała na bazie rozpatrywanych łącznie czterech projektów: rządowego, senackiego, poselskiego grupy posłów z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość oraz poselskiego z Klubu Parlamentarnego Koalicja Polska – PSL, UED, Konserwatyści. Ustawa ma na celu przyznanie nowego świadczenia pieniężnego dla tych sołtysów, którzy ze względu na okres pełnienia tej funkcji szczególnie zasłużyli się społeczności lokalnej.

Warunkiem uzyskania świadczenia pieniężnego jest spełnienie łącznie następujących wymogów:

  1. pełnienie funkcji sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat, z dwoma uwagami:

  • nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji, tj. mogła ona być pełniona z przerwami, a także w różnych sołectwach,

  • do wymaganego okresu, wlicza się również czas pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed 1990 r., jeżeli osoba ta następnie pełniła też funkcję sołtysa po przemianach ustrojowych;

  1. uzyskanie odpowiedniego wieku: w przypadku kobiet 60 lat, zaś w przypadku mężczyzn 65 lat;

  2. niekaralność za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Świadczenie pieniężne będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej (jego wzór określi rozporządzenie odpowiedniego ministra). Wniosek o przyznanie świadczenia będzie można złożyć (od 1 lipca 2023 r.) w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (adresy i zasięgi terytorialne na stronie internetowej KRUS: https://www.krus.gov.pl/niezbednik/mapa-krus/opolskie ), właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Do wniosku należy dołączyć:

  • zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji. Jeżeli wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W takim przypadku, tj. przy braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej 8 lat, zaświadczenie zastępuje się pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa;

  • oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa (składane – tak jak i poprzednie oświadczenia – pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń).

Świadczenie pieniężne będzie przyznawał Prezes KRUS w drodze decyzji wydawanej w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie. Świadczenie będzie przysługiwało w kwocie 300 złotych miesięcznie, przy czym kwota ta będzie podlegać corocznej waloryzacji (z urzędu, od dnia 1 marca danego roku) o wskaźnik waloryzacji taki jak dla emerytur i rent z FUS. Pierwsza waloryzacja kwoty świadczenia zostanie przeprowadzona w 2024 r. Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie. Będzie wypłacane do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego (za okres do wydania decyzji – w terminie określonym w tej decyzji) przez KRUS, nawet w przypadku pobierania emerytury lub renty z ZUS lub innego organu rentowego.

Senat wprowadził do ustawy 7 poprawek. Trzy z nich, o charakterze redakcyjnym, porządkującym, zaakceptował Sejm. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca br. Ponieważ świadczenie będzie wypłacane od miesiąca, w którym złożony został wniosek, osoby uprawnione powinny złożyć wniosek jeszcze w lipcu, aby nie utracić żadnych przysługujących im pieniędzy.

  1. Pomoc finansowa dla rolników.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej ma na celu zmniejszenie kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych produkujących świnie, owce, kozy i konie przez wprowadzenie wsparcia finansowego do oleju napędowego wykorzystywanego w ich produkcji.

W ostatnim czasie w związku z inwazją Rosji na Ukrainę drastycznie wzrosły koszty produkcji rolnej, w tym związane z wykorzystaniem nośników energii. Wzrost kosztów zakupu oleju napędowego powoduje, że produkcja świń, owiec, kóz i koni staje się coraz mniej opłacalna. Jednocześnie stosowanie nowoczesnych technologii w gospodarstwach rolnych skutkuje wzrostem zużycia oleju napędowego, wykorzystywanego w szczególności do prac polowych związanych z przygotowaniem paszy dla zwierząt, do celów grzewczych, oświetlenia, napędu maszyn i urządzeń. Rozwiązania zawarte w opiniowanej ustawie mają przyczynić się do zmniejszenia kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych.

W ustawie wprowadza się dodatkowy limit zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji świń, owiec, kóz i koni, uzupełniający istniejący już: limit na 1 hektar użytków rolnych oraz limit zużycia oleju napędowego wykorzystywanego w chowie i hodowli krów. Przyjęto, że limit zużycia oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, w przypadku którego będzie przysługiwać zwrot podatku akcyzowego, wyniesie 40 litrów na jedną dużą jednostkę przeliczeniową owiec, kóz i koni (analogicznie do limitu obowiązującego w przypadku produkcji bydła). W odniesieniu do produkcji świń przyjęto natomiast mnożnik w wysokości 4 litry na jedną świnię. Przyjęcie takiego mnożnika wynika z przeliczenia ilości zużycia oleju napędowego do utrzymania dużych jednostek przeliczeniowych świń w bazowym stadzie świń i ich podzielenia na sztuki fizyczne stada bazowego, przy założeniu że 75% pasz pochodzi z produkcji z gospodarstwa rolnego utrzymującego świnie. Załącznik określający współczynniki przeliczeniowe sztuk bydła na duże jednostki przeliczeniowe zostaje uzupełniony o współczynniki dla owiec, kóz i koni.

Przepisy przejściowe ustawy określiły, że w 2023 r. wniosek o zwrot podatku za olej napędowy zakupiony od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r., w przypadku produkcji świń, owiec, kóz i koni, będzie mógł być złożony w terminie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 sierpnia 2023 r. wraz z fakturami VAT albo ich kopiami, stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w tym okresie. Zwrot podatku będzie przyznawany za okres 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku.

W 2023 r. stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, na 1 litr oleju napędowego, wyniesie 1,46 zł. Producent rolny, który złoży wniosek o zwrot podatku w terminie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 sierpnia 2023 r., otrzyma też pomoc w wysokości 0,54 zł na 1 litr oleju napędowego do ilości zakupionego oleju napędowego w okresie od dnia 1 lutego do dnia 31 lipca 2023 r. Ta dodatkowa pomoc miała zostać przyznana od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności tejże pomocy ze wspólnym rynkiem.

KE zatwierdziła już plan wypłaty środków dla polskich rolników. W efekcie oznacza to, że w drugim okresie składania wniosków o zwrot podatku, czyli od 1 sierpnia do 31 sierpnia 2023 roku, rolnicy otrzymają zwrot w wysokości 2 zł za każdy zakupiony litr oleju napędowego. Jest to podwojenie kwoty zwrotu w porównaniu do 2022 roku, kiedy wynosiła ona 1 zł.

Senat przyjął ustawę bez poprawek. Ustawa weszła w życie 3 czerwca br.

  1. Zabezpieczenie dla rolników.

Rządowy projekt ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa ma na celu wprowadzenie do systemu prawnego przepisów gwarantujących producentom rolnym rekompensatę z tytułu utraty przychodów z prowadzonej przez nich działalności rolniczej w przypadku upadłości nabywców produktów rolnych.

W drodze ustawy tworzy się Fundusz Ochrony Rolnictwa. Fundusz będzie stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym ma dysponować Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Dochodami Funduszu będą głównie wpłaty na Fundusz dokonywane przez podmioty skupujące, będące podatnikami podatku od towarów i usług. Wpłaty będą naliczane w wysokości 0,125% wartości produktów rolnych (bez podatku VAT), nabytych od producentów rolnych, ustalonej na podstawie faktur VAT.

Ze środków finansowych Funduszu będą przyznawane i wypłacane rekompensaty producentom rolnym, którzy nie otrzymali zapłaty za produkty rolne zbyte podmiotowi skupującemu, który stał się niewypłacalny. Wysokość rekompensaty będzie ustalana jako iloczyn procentowej stawki i kwoty wierzytelności netto za zbyte produkty rolne. Stawka rekompensaty będzie określana corocznie, w terminie do 31 maja, w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Rekompensata będzie przyznawana na wniosek składany przez producenta rolnego od 1 lutego do 31 marca roku następującego (lub drugiego roku następującego) po roku, w którym podmiot skupujący stał się niewypłacalny, w drodze decyzji administracyjnej, przez dyrektora oddziału terenowego KOWR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę tego producenta rolnego, w terminie do dnia 30 czerwca danego roku.

Senat wprowadził do ustawy 3 poprawki. Sejm je odrzucił. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca br.

  1. Ułatwienia budowlane dla rolników.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o transporcie kolejowym jest bezpośrednim skutkiem wiosennych protestów rolników, związanych ze zniesieniem przez Unię Europejską ceł dla ukraińskich produktów rolnych i niekontrolowanym importem tych produktów do Polski. Głównym celem ustawy jest zapewnienie stabilizacji rynku zbóż w związku z napływem na terytorium Polski zboża z Ukrainy.

Ustawa nowelizuje 3 różne „ustawy-matki”, stąd jej przepisy można podzielić na 3 różne rozłączne grupy:

  1. Celem zmiany Prawa budowlanego jest uproszczenie procedur administracyjnych, na które rolnicy napotykają w procesie budowlanym, ułatwienie procesu inwestycyjno-budowlanego, prowadzonego na terenie gospodarstw rolnych, w tym zmniejszenie kosztów ich realizacji, a także ułatwienie rolnikom indywidualnym pozyskiwania wsparcia realizowanego w ramach środków Wspólnej Polityki Rolnej. Zgodnie z regulacją nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia budowy, budowa:

    • naziemnych silosów na materiały sypkie, o pojemności do 250 m3 (było: do 30 m3) i wysokości nie większej niż 15 m (było: 7 m);

    • jednokondygnacyjnych budynków gospodarczych i wiat o prostej konstrukcji, związanych z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 300 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 7 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

    • obiektów budowlanych służących do przechowywania zboża, o maksymalnej pojemności 5000 ton, usytuowanych w całości w granicach administracyjnych portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

Dodatkowo budowa jednokondygnacyjnych budynków gospodarczych i wiat o prostej konstrukcji, związanych z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 150 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 6 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, nie wymaga ani decyzji o pozwoleniu na budowę ani też zgłoszenia budowy.

Ustawa proponuje również, aby do zgłoszenia budowy ww. obiektów zamiast projektu budowlanego była dołączana dokumentacja techniczna, zawierająca rozwiązania zapewniające nośność i stateczność konstrukcji, bezpieczeństwo ludzi i mienia oraz bezpieczeństwo pożarowe, której zakres i treść powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych, wykonana przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane.

Do postępowań w sprawach pozwoleń na budowę i zgłoszeń, opisanych w noweli, wszczętych i niezakończonych stosuje się przepisy dotychczasowe.

  1. Celem zmian przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa jest umożliwienie, aby 445 mln zł z nadwyżki środków finansowych Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, pozostających po uregulowaniu zobowiązań Zasobu za 2022 r., nie wpłacać do budżetu państwa w 2023 r., ale przeznaczyć na zadania w zakresie udzielania pożyczek na zakup środków do produkcji rolnej, w tym nawozów i środków ochrony roślin lub na skup, przechowywanie lub przetwarzanie produktów rolnych.

  2. Celem nowelizacji przepisów o transporcie kolejowym jest zapewnienie stosowania prawa europejskiego dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

Senat przyjął ustawę bez poprawek. Większość jej przepisów weszła w życie 3 czerwca br. (te dotyczące transportu kolejowego – 7 czerwca br.).

Jerzy Czerwiński – Senator RP

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł147 ворожих вибухів на Сумщині: є поранені
Następny artykułPolicja Pruszków: Przedwakacyjna profilaktyka w szkołach średnich.