A A+ A++

W czwartek 9. lipca do terminalu BCT w Porcie Gdynia wjechał pierwszy pociąg operatorski sieci CONNECT OPERATOR. Składy będą odjeżdżały według stałego rozkładu jazdy, w każdy czwartek i niedzielę  – pociągi typu ‘block train’. W kilkunastu kontenerach znalazły się polskie produkty eksportowane do Chin. Skład przewiózł żywność i wyroby przemysłowe – kontenery zostaną załadowane w Gdyni na statek i popłyną do Chin. Pociąg w powrotną drogę do Warszawy zabierze kontenery, które przypłynęły z Chin do terminala w Porcie Gdynia.

Połącznie Warszawa – Gdynia – Warszawa realizowane jest przez PKP CARGO CONNECT, spółkę z Grupy PKP CARGO. Sieć pociągów operatorskich nosi nazwę CONNECT OPERATOR – odjeżdżają one według stałego rozkładu jazdy w każdy czwartek i niedzielę.

Jak przyznają przedstawiciele PKP Cargo: “Gdynia to dla nas ważna destynacja ze względu na rosnący w tutejszym porcie przeładunek kontenerów a pociągi operatorskie to produkt dedykowany właśnie do przewozu kontenerów. Na początku, pociągi na trasie Gdynia-Warszawa będą jeździć dwa razy w tygodniu, ale liczymy na zwiększenie tej częstotliwości”.

 “W tym momencie, drogą kolejową przewozimy ponad 20% kontenerów, ale oczekujemy, że kiedy powstanie Port Zewnętrzny, wielkość ta wzrośnie do ponad 40%. Nowe połączenie doskonale wpisuje się w naszą strategię Green Port – jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek. To rozwiązanie dużo bardziej efektywne, znacznie zmniejszające negatywny wpływ na środowisko”. – dodaje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Pociągi kursujące po nowej linii kolejowej są elementem inwestycji ZMPG SA “Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia, przebudowa i elektryfikacja”. Jej wartość to 69 821 304 zł brutto z dofinansowaniem UE 19 800 000 zł. Jak dodaje Wojciech Szymulewicz, prezes zarządu BCT Gdynia: “Nowe połączenie to owoc szeroko zakrojonej współpracy wielu podmiotów działających na rynku logistycznym. W Porcie Gdynia promujemy zrównoważony transport, bo przeniesienie ciężkich towarów na tory kolejowe to rozwiązanie dużo bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne”.

Otwarcie kolejnej linii transportowej potwierdza również zasadność realizacji strategicznej inwestycji w Porcie Gdynia – Portu Zewnętrznego, którego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz wobec prognoz popytu na przeładunki kontenerowe, przewidujących wzrost w polskich portach morskich do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r.

Budowa inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyspiesza realizację kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów. Poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdynia jednocześnie stymuluje rozwoju regionu, ale także jest wsparciem dla działań na rzecz nowych połączeń żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Gdynia pełni funkcję punktu węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T. Znajduje się na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia–Karlskrona.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPROFIL PODJĄŁ WYZWANIE
Następny artykułKoronawirus: w starachowickim szpitalu przebywa 46 pacjentów