O tym jakie są największe wyzwania dla rozwoju usług telemedycznych, sztucznej inteligencji i przetwarzaniu danych w medycynie mówili eksperci podczas kongresu Impact’21.
Kluczowym elementem rozwoju sztucznej inteligencji czy przy tworzeniu kolejnych rozwiązań cyfrowych w obszarze zdrowia jest wielomodalna analiza danych. Danych składających się z indywidualnych cech jednostkowych pacjenta i przetworzenie ich na wynik, którym będzie zaleceniem na przykład zalecenie klinicyście terapii spersonalizowanej.
Jak wykorzystać dane
Jak wskazywał Cezary Mazurek, Pełnomocnik Dyrektora ICHB PAN ds. Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego, jeśli nie uda nam się połączyć pracy ekspertów nauk ścisłych i biologicznych oraz przetworzyć licznych, zanonimizowanych danych pacjentów na spersonalizowane terapie to będziemy mieli duże zaległości względem zachodu.
– Systemy informatyczne same tego za nas nie zrobią, potrzebujemy wsparcia wiedzy ekspertów, klinicystów, którzy podpowiedzą gdzie i w jakim kierunku szukać przyczyn choroby, kryteriów rozwoju czy czynników określających rozwój tej choroby – mówił.
Jak podkreślał dyrektor Centrum e-Zdrowia Jarosław Kieszek, to tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. “Te dane muszą mieć odpowiednią strukturę by można było je wykorzystać” – podkreślał. W jego ocenie, to elektroniczna dokumentacja medyczna będzie właśnie tym fundamentem, z której będzie można czerpać “bez dodatkowej obróbki danych”.
Nauczyć społeczeństwo nowych technologii
W ocenie wiceminister zdrowia Anny Goławskiej, barierą we wprowadzaniu nowych rozwiązań z obszaru e-zdrowia jest także mentalność społeczeństwa.
– Nie wszyscy chcą korzystać z tych narzędzi i nie każdy jest skłonny z korzystania noywch rozwiązań co uwidoczniło się w procesie rejestracji na szczepienia. Pomimo kilku kanałów możliwych do rejestracji to najbardziej popularnym było umówienie się u lekarza POZ osobiście bądź telefonicznie – podkreśliła i dodała, że tak samo w wyniku zaszłości w systemie ochrony zdrowia, mimo informacji sms o godzinie wizyty to przed przychodniami “spotkaliśmy się z kilkugodzinnymi kolejkami.”
Pamiętać o bezpieczeństwie
Musimy zadbać o dane i zastanowić się o środkach bezpieczeństwa – podkreślała Mariola Więckowska, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych i nowych technologii, w LexDigital.
– W kontekście danych osobowych kładziemy duży nacisk na ten aspekt. Z punktu widzenia rozwoju technologii należy pamiętać etycznym przetwarzaniu danych oraz o tym jakie środki bezpieczeństwa są zachowywane – mówiła. – Sztuczna inteligencja rzadko się myli o ile jest dobrze opracowana i wdrożona. Zawsze na końcu decyzję jednak musi podjąć człowiek – dodała
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS