A A+ A++

O tym jakie są największe wyzwania dla rozwoju usług telemedycznych, sztucznej inteligencji i przetwarzaniu danych w medycynie mówili eksperci podczas kongresu Impact’21. 

Kluczowym elementem rozwoju sztucznej inteligencji czy przy tworzeniu kolejnych rozwiązań cyfrowych w obszarze zdrowia jest wielomodalna analiza danych. Danych składających się z indywidualnych cech jednostkowych pacjenta i przetworzenie ich na wynik, którym będzie zaleceniem na przykład zalecenie klinicyście terapii spersonalizowanej.

Jak wykorzystać dane

Jak wskazywał Cezary Mazurek, Pełnomocnik Dyrektora ICHB PAN ds. Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego, jeśli nie uda nam się połączyć pracy ekspertów nauk ścisłych i  biologicznych oraz przetworzyć licznych, zanonimizowanych danych pacjentów na spersonalizowane terapie to będziemy mieli duże zaległości względem zachodu.

– Systemy informatyczne same tego za nas nie zrobią, potrzebujemy wsparcia wiedzy ekspertów, klinicystów, którzy podpowiedzą gdzie i w jakim kierunku szukać przyczyn choroby, kryteriów rozwoju czy czynników określających rozwój tej choroby – mówił.

Jak podkreślał dyrektor Centrum e-Zdrowia Jarosław Kieszek, to tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. “Te dane muszą mieć odpowiednią strukturę by można było je wykorzystać” – podkreślał. W jego ocenie, to elektroniczna dokumentacja medyczna będzie właśnie tym fundamentem, z której będzie można czerpać “bez dodatkowej obróbki danych”. 

Nauczyć społeczeństwo nowych technologii

W ocenie wiceminister zdrowia Anny Goławskiej, barierą we wprowadzaniu nowych rozwiązań z obszaru e-zdrowia jest także mentalność społeczeństwa. 

–  Nie wszyscy chcą korzystać z tych narzędzi i nie każdy jest skłonny z korzystania noywch rozwiązań co uwidoczniło się w procesie rejestracji na szczepienia. Pomimo kilku kanałów możliwych do rejestracji to najbardziej popularnym było umówienie się u lekarza POZ osobiście bądź telefonicznie – podkreśliła i dodała, że tak samo w wyniku zaszłości w systemie ochrony zdrowia, mimo informacji sms o godzinie wizyty to przed przychodniami “spotkaliśmy się z kilkugodzinnymi kolejkami.”

Pamiętać o bezpieczeństwie 

Musimy zadbać o dane i zastanowić się o środkach bezpieczeństwa – podkreślała Mariola Więckowska, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych i nowych technologii, w LexDigital.

– W kontekście danych osobowych kładziemy duży nacisk na ten aspekt. Z punktu widzenia rozwoju technologii należy pamiętać etycznym przetwarzaniu danych oraz o tym jakie środki bezpieczeństwa są zachowywane – mówiła. – Sztuczna inteligencja rzadko się myli o ile jest dobrze opracowana i wdrożona. Zawsze na końcu decyzję jednak musi podjąć człowiek – dodała

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKard. Mendonça w Fatimie: pandemia jest okazją do nawrócenia
Następny artykułWiceprezydent Krakowa: Chcemy przenieść zagranicznych turystów z rynku do Nowej Huty