Ile zarabiają polscy infulencerzy?
Dla co trzeciego twórcy internetowego działalność online stanowi główne zajęcie zarobkowe – wynika z raportu “Ekonomia twórców po polsku 2024” przygotowanego przez Imker i Influencers Live Wrocław. Na potrzeby badania ponad 600 osób tworzących w sieci zostało zapytanych o ich działalność.
Sześciu na dziesięciu twórców zarabia na swojej działalności w internecie. Największy odsetek ankietowanych (prawie 44 proc.) osiąga przychody w przedziale 1000 – 9999 zł miesięcznie. Co czwarty zarabia ponad 10 tys. zł – wskazują autorzy raportu.
Na zarobki między 10 tys. a 19999 zł może liczyć 12,3 proc. ankietowanych, natomiast 4,2 proc. osób biorących udział w badaniu deklaruje miesięczny zarobek na poziomie powyżej 50 tys. zł.
Twórcy internetowi monetyzują swoją działalność online m.in. poprzez współprace reklamowe w internecie, korzystanie z platform crowdfundingowych, oferowanie subskrypcji lub płatnego członkostwa swojej społeczności, tworzenie i sprzedawanie własnych produktów.
Najwięcej, bo 44,7 proc. ankietowanych zarabia na współpracy z markami, 31,8 proc. badanych na kursach, szkoleniach i konsultacjach, a 21,8 proc. twórców na sprzedaży treści cyfrowych (e-booków i audiobooków).
“Choć współprace z markami stanowią stosunkowo łatwą metodę zarobku, nie należy ona do najbardziej dochodowych. Znacznie bardziej lukratywna okazuje się sprzedaż autorskich produktów, zarówno fizycznych (np. książki, kubki, koszulki i inne gadżety), jak i cyfrowych (np. kursy, e-booki, audiobooki). Co trzeci twórca zarabiający na sprzedaży własnych produktów uzyskuje przychody powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Wśród ankietowanych monetyzujących swoją działalność poprzez współprace z markami takie zarobki osiąga zaledwie 11 proc. ankietowanych” – czytamy w raporcie.
Według ankiety Imker najbardziej opłacalna jest działalność na YouTube. Wśród ankietowanych, którzy wskazali to medium jako swój główny kanał działalności, ponad połowa zarabia powyżej 10 tys. zł miesięcznie, natomiast 9 proc. twórców może liczyć na przychody przekraczające 50 tys. zł miesięcznie.
Działalność na Instagramie dla 45 proc. twórców wiąże się z zarobkami w przedziale 1000 – 9999 zł miesięcznie, a tylko 2 proc. pytanych influencerów osiąga przychody powyżej 50 tys. zł miesięcznie. Na platformie TikTok 45 proc. twórców biorących udział w ankiecie deklaruje miesięczne zarobki między 1000 a 9999 zł, natomiast 3 proc. zarabia więcej niż 50 tys. zł.
Wielkość społeczności również nie pozostaje bez znaczenia w kontekście osiąganych przez twórców zarobków. Połowa ankietowanych, którym w głównym kanale udało się zgromadzić powyżej 50 tys. obserwujących, zarabia na swojej twórczości co najmniej 10 tys. zł miesięcznie.
Ponad połowa ankietowanych przeznacza na twórczość internetową mniej niż 20 godzin tygodniowo. Czas przeznaczany na pracę przez influencerów jest jednak pozytywnie skorelowany z charakterem ich działalności – z reguły ci, którzy traktują ją jako swoje główne zajęcie zarobkowe, pracują więcej – czytamy w raporcie “Ekonomia twórców po polsku 2024”.
Polskie szkoły uczą na przyszłych influencerów
Coraz więcej polskich szkół tworzy klasy o profilach vlogerskich, vlogersko-teatralnych, a także influencersko-psychologicznych. Jak informuje dziennikarka serwisu Interia Wydarzenia Magdalena Raducha – profile te cieszą się dużym zainteresowaniem.
Profile – vlogersko-teatralny oraz influencersko-psychologiczny utworzono w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Zofii Nałkowskiej w Lublinie.
“W klasie psychologiczno-influencerskiej licealiści będą mierzyć się z rozszerzonym językiem angielskim, biologią lub informatyką. Przedmioty uzupełniające to, jak sama nazwa wskazuje, psychologia i techniki influencerskie. Natomiast w klasie vlogersko-teatralnej rozszerzenia dotyczą języka polskiego i języka angielskiego lub geografii. Przedmioty uzupełniające? Edukacja teatralna, dziennikarstwo i social media” – czytamy w serwisie Interia Wydarzenia.
Na oficjalnej stronie VIII Liceum Ogólnokształcego im. Zofii Nałkowskiej w Lublinie możemy przeczytać, że proponowana oferta zajęć w tej klasie dedykowana jest uczniom, którzy chcą poznać tajniki technik influencerskich, podstawy marketingu i psychologii, oparte o przygotowany autorski program nauczania.
“Dzięki nabytym wiadomościom i umiejętnościom nauczysz się pozytywnie kreować swój wizerunek oraz tworzyć odpowiedzialnie kulturę w sieci” – informuje dyrekcja szkoły.
Profil vlogerski od kilku lat działa również w Słupsku w I Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym. Natomiast w Zespole Szkół nr IV im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego we Włocławku uruchomiono profil vlogersko-medialny.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS