W 2024 r. w bazie Carfax — międzynarodowego dostawcy historii pojazdów — 46 proc. weryfikowanych przez polskich nabywców używanych samochodów stanowią te napędzane benzyną, natomiast 37 proc. posiadają silniki diesla. Wśród samochodów benzynowych co piąty został wyprodukowany w 1997 r. lub wcześniej. – Zgodnie z wymogami stref czystego transportu, te pojazdy, jako niespełniające normy Euro 2 nie mogą – jeśli nie należą do mieszkańców — wjechać na obszar strefy w Warszawie, a w przyszłości do kolejno uruchamianych stref planowanych m.in. w Krakowie czy Wrocławiu – stwierdza Carfax. Z jego danych wynika, że dziś wymogów warszawskiej strefy planowanych na 2026 rok, które obejmą standardy normy Euro 3, nie spełnia łącznie 23 proc. używanych aut napędzanych benzyną. Jeszcze większy problem ma czekać posiadaczy diesli. Strefowe wymogi ograniczają wjazd dla takich samochodów, jeśli mają więcej niż 19 lat. Z danych Carfax wynika, że takich kryteriów nie spełnia teraz co trzecie weryfikowane przez niego auto z takim napędem. Na ten moment, aż 45 proc. używanych samochodów z silnikiem Diesla nie spełnia normy Euro 5 i nie mogłoby poruszać się po strefie czystego transportu w roku 2026. – W momencie wdrożenia strefy auto może mieć maksymalnie 17 lat, a więc rok produkcji nie może przekraczać 2009 roku – informuje Carfax.
Zameldowani jeszcze śpią spokojnie
Jak dotąd, strefa czystego transportu funkcjonuje jedynie w Warszawie. To pierwsza taka strefa w Polsce, nie licząc krótkiego i nieudanego eksperymentu na krakowskim Kazimierzu w 2019 r. Od 1 lipca objęła większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic (37 km kw. czyli 7 proc. powierzchni Warszawy, gdzie ograniczony został wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem diesla ponad 19-letnich lub niespełniających normy Euro 4. Przez pierwsze trzy i pół roku funkcjonowania strefy z zakazu wjazdu starymi samochodami zwolnieni zostali mieszkańcy miasta (zameldowani) rozliczający w nim podatki. Do tego dochodzą osoby, które ukończyły 70 lat i niepełnosprawne. W rezultacie strefowe wymogi – jak podał Zarząd Dróg Miejskich – mają dotyczyć 3 proc. pojazdów należących do osób mieszkających w Warszawie.
Czytaj więcej
Strefy Czystego Transportu na razie dla czterech miast
Warszawa to początek, bo strefy czystego transportu będą powstawać w kolejnych miastach. W projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który znalazł się w wykazie prac rządu i ma być przyjęty w czwartym kwartale obecnego roku założono, że strefy będą konieczne w najbardziej narażonych na zanieczyszczenie powietrza miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Związany z realizacją kamieni milowych KPO projekt bierze jako kryterium przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego stężenia tlenków azotu (NO2). Według danych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska za 2023 r. przepisy obejmą cztery miasta: Warszawę, Kraków, Wrocław oraz … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS