A A+ A++

Specjaliści z ADAC sprawdzili, ile mocy potrzebne jest we współczesnych samochodach, by zapewnić sprawne poruszanie się w mieście, po górach czy na autostradzie. Powstał prosty wzór, który warto mieć na uwadze przy kupowaniu samochodu. Przy okazji Niemcy obalili też jeden z motoryzacyjnych mitów. Kierowanie się przy wyborze auta przyspieszeniem od 0 do 100 km/h to nie najlepszy pomysł.

Jak często słyszymy o nadwadze współczesnych samochodów, które – głównie za sprawą nowych regulacji w zakresie bezpieczeństwa – przybierały na wadze z każdą kolejną generacją? To oczywiście prawda, ale warto wiedzieć, że – zwłaszcza w dobie znienawidzonego przez kierowców downsizingu – dzisiejsze auta to istne “wyścigówki”. Specjaliści z ADAC zwracają uwagę, że nawet podstawowy Golf ósmej generacji z dychawicznym silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM rozpędza się do setki w 10,2 sekundy. To wynik, jaki w latach siedemdziesiątych osiągalny był jedynie dla najdroższych samochodów z sześcioma lub ośmioma cylindrami. Przypominają też, że pierwszy Volkswagen Golf GTI, który dla wielu miłośników motoryzacji stanowi wzorzec hothatcha, przyspieszał do 100 km/w 9,2 s.   

Sprint do setki to mit. Ważna jest elastyczność

Z drugiej strony, kierowcy którzy pamiętają, w jaki sposób reagowały na wciśnięcie gazu samochody gaźnikowe, faktycznie odnieść mogą wrażenie, że współczesne auta bywają ociężałe. Zanim elektronika dobierze optymalną dawkę paliwa, a turbosprężarka wkręci się na obroty, mija przecież cenny czas. W tym miejscu dochodzimy do sedna problemu – deklarowane przez producenta czasy przyspieszania do 100 km/h często nijak się mają do odczuć kierowcy, czy dane auto uznać można za szybkie lub “żwawe”. Śmiało powiedzieć można, że podawanie czasu potrzebnego na osiągnięcie setki to jeden z motoryzacyjnych mitów.

W normalnej drogowej egzystencji nie chodzi o przecież wyścigi spod świateł lecz komfort i bezpieczeństwo. Zdecydowanie ważniejsze jest więc, jak auto radzi sobie w zakresach prędkości “użytkowej”, gdy – włączając się do ruchu – trzeba szybko przyspieszyć do 70-80 km/h lub sprawnie wyprzedzić jadącą z prędkością 80 km/h ciężarówkę. Właśnie z tego względu, ADAC testuje przyspieszenie samochodów nie tylko w zakresie od 0 do 100 km/h, ale – co zdecydowanie ważniejsze – od 60 km/h do 100 km/h. Taki test porównać można właśnie z wyprzedzaniem ciężarówki poza obszarem zabudowanym, czy wjazd na drogę szybkiego ruchu (przyspieszenie na pasie rozbiegowym). Z testów ADAC wynika, że rozsądny wynik mieści się w zakresie między 5,5 a 8 sekundy, co odpowiada przejechaniu od 122 do 178 metrów. To wystarczy, by sprawnie wjechać z pasa rozbiegowego np. na drogę ekspresową czy autostradę, na których długość takiego pasa wynosi z reguły około 250-270 metrów

Downsizing ma przewagę, ale kierowca musi umieć zmieniać biegi

Wiadomo, że za zdolność do sprawnego przyspieszania w największym stopniu odpowiada nie wyrażana w koniach mechanicznych moc, lecz podawany z reguły w niutonometrach moment obrotowy. To dobra wiadomość, by większość współczesnych samochodów napędzana jest silnikami z turbodoładowaniem, które pozwala wygenerować imponujące wartości momentu obrotowego ze skromnej pojemności skokowej. Minus to oczywiście zakres użytecznych obrotów jednostki napędowej. Mówiąc wprost, chociaż współczesny doładowany silnik benzynowy o pojemność 1,0 l zapewnia często nieporównywalnie lepszą dynamikę niż atmosferyczna jednostka o pojemności 1,6 l czy nawet 1,8 l – mniejszy silnik wolniej “budzi się” do życia i wymaga częstszego sięgania do lewarka zmiany biegów.

Ile koni mechanicznych musisz mieć w aucie. Niemcy mają prosty wzór

Mimo wszystkich zawiłości ADAC udało się wypracować prosty wzór mówiący o rozsądnym minimum mocy, jaką dysponować musi silnik samochodu, by zapewnić mu akceptowalną dynamikę. Warto przyswoić sobie tą wiedzę, bo obliczenie nie jest trudne. Zdaniem ekspertów z ADAC na każde 250 kg masy pojazdu przypadać powinno przynajmniej 20 KM. Oznacza to, że samochód o masie 1000 kg potrzebuje przynajmniej 80 KM, by móc sprawnie poruszać się po drogach. Przy 1250 kg będzie to już minimum 100 KM, przy 1500 kg – 120 KM, przy 1750 kg – 140 KM itd.

Pamiętajmy też, że mamy do czynienia z wartościami uśrednionymi, które nie biorą pod uwagę prywatnych preferencji kierowcy ani sposobu eksploatacji pojazdu. Przykładowo – podróż z rodziną w czteroosobowym składzie sprawia, że do masy pojazdu śmiało doliczyć powinniśmy około 300 kg. Nie można też zapominać, że inaczej jeździ się po płaskich jak stół przestrzeniach Wielkopolski, a zupełnie inaczej po górzystych terenach Karkonoszy, Beskidów czy Tatr. 

Te samochody przyspieszają najlepiej. Ale nie chodzi o sprint do 100 km/h

Poniżej prezentujemy kilka samochodów, które – w testach ADAC – zanotowały najlepsze i najgorsze rezultaty dotyczące przyspieszenia od 60 do 100 km/h. Z uwagi na wysoki moment obrotowy w zestawieniu królują elektryki: 

  • Tesla Model S P90D  – 1,64 s
  • Porsche Taycan Sport Tourismo GTS – 1,98 s
  • Mercedes EQS 580 4MATIC – 2,03 s

W przypadku aut benzynowych najszybsze okazały się:

  • Porsche 911 Carrera S – 1,96 s 
  • BMW M5 – 2,0 s
  • Audi TT RS – 2,22 s

Dla porównania najgorsze wyniki dla aut benzynowych zanotowały:

  • Panda Cross 1.0 Hybrid – 10,68 s 
  • Hyundai i10 1.0 – 11,10 s 
  • Volks … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDramat legendy tenisa. Diagnoza brzmi jak wyrok
Następny artykułKobieta została napadnięta na os. Witosa. Mężczyzna obmacał ją i poszedł