Dzisiaj, 29 października (14:04)
Warszawa należy ponoć do jednych z najbardziej zmotoryzowanych miast w Europie. Informacje dotyczące tego, ile samochodów porusza się po stolicy są jednak mocno zawyżone. Czy Warszawa rzeczywiście samochodami stoi? Ile ich jest, jaka jest struktura właścicieli i średni wiek warszawskich pojazdów?
Analiza statystyczna to jedna z najsłabszych stron motoryzacyjnych “ekspertów”. W mediach cyklicznie usłyszeć można sensacyjne doniesienia dotyczące np. podeszłego wieku czy szokującej liczby zarejestrowanych w naszym kraju pojazdów. Niezrozumienie rynku motoryzacyjnego i pojęć funkcjonujących w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców prowadzi do kreowania fałszywego obrazu polskiej rzeczywistości drogowej.
Od wielu lat piszemy chociażby o tzw. martwych duszach, czyli pojazdach, które wypełniają definicję “zarejestrowanych”, ale równocześnie należą do tzw. “rekordów archiwalnych”. To pojazdy, które liczą sobie więcej niż 10 lat, ale w ostatnich sześciu latach ich dane (dotyczące np. zmiany właściciela, opłacenia polisy OC czy badań technicznych) nie były w żaden sposób aktualizowane. Mówiąc wprost – chodzi o pojazdy, które – z różnych przyczyn – istnieją dziś wyłącznie na papierze.
Jak wynika z danych Ministerstwa Cyfryzacji, w skali kraju to – uwaga – 25,5 proc. ogółu pojazdów zarejestrowanych w Polsce! Wszelkie krzykliwe tytuły, w myśl których w naszym kraju mamy obecnie więcej samochodów niż obywateli, śmiało można więc wsadzić między bajki. Z ponad 38,674 mln zarejestrowanych w Polsce pojazdów status aktywnych posiada zaledwie 28,817 mln. Z samych tylko 24,6 mln zarejestrowanych aut osobowych, po drogach faktycznie porusza się jedynie 19 mln.
Niestety rzeczywistość nie przeszkadza ani dziennikarzom, ani różnej maści aktywistom, by – podpierając się wypaczonymi statystykami – budować narrację wymierzoną w kierowców. Dotyczy to w szczególności Warszawy, gdzie radni z różnych stron politycznej barykady – wbrew oczywistym faktom – forsują zwężanie głównych arterii czy likwidację miejsc parkingowych. Jednym z argumentów są oczywiście powtarzane jak mantra statystyki, według których na tysiąc Warszawiaków przypada obecnie już ponad 800 samochodów. Czy to w ogóle możliwe? Oczywiście, że nie.
Jak poinformowało nas Ministerstwo Cyfryzacji w Warszawie zarejestrowanych jest obecnie 1 457 823 pojazdów (dane aktualne na drugą połowę października 2021). W zestawieniu z danymi GUS dotyczącymi ludności ze stycznia 2021 roku (1 794 166 mieszkańców) oznacza to, że na tysiąc osób przypada 812 samochodów osobowych. Gdyby tak było, stolica Polski byłaby w światowej czołówce, a przecież jej ulice nie przypo … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS