A A+ A++

02.01.2020r. 19:17

Litewska firma Ignitis (wcześniej Lietuvos Energija) stała się jednym z pierwszych graczy na fińskim rynku gazu, który został otwarty na konkurencję. Ignitis po raz pierwszy dostarczył gaz ziemny konsumentom fińskim poprzez gazociąg Balticconnector, który został uruchomiony 1 stycznia 2020 r. Firma zawarła już umowy na dostawy gazu z licznymi dużymi klientami fińskimi.
Gazociąg Balticconnector, który został oddany do użytku pierwszego dnia nowego roku, połączył systemy przesyłowe gazu w Finlandii i krajach bałtyckich, zapewniając warunki do liberalizacji fińskiego rynku gazu. Przesyłu gazu dokonano z magazynów Inčukalns na Łotwie. Wcześniej cały niezbędny gaz dostarczano do Finlandii wyłącznie rurociągami gazowymi z Rosji.

“Otwarcie rynku gazu na konkurencję symbolizuje nową erę korzystniejszych warunków dla fińskich konsumentów. Z uwagi na powiązanie cen gazu dostarczanego przez Ignitis ze wskaźnikami cen na europejskich rynkach gazu, jego ceny dla fińskich odbiorców mogą być nawet o jedną piątą niższe w porównaniu z cenami przed zniesieniem monopolu rynkowego” – powiedział Haroldas Nausėda, członek zarządu Ignitis, odpowiedzialny za biznes ds. klientów B2B i rozwój międzynarodowy.

Specjaliści firmy Ignitis aktywnie uczestniczyli w dyskusjach i konsultacjach na temat przygotowań do liberalizacji fińskiego rynku gazu i stworzenia jej ram prawnych.

Finlandia musiała zliberalizować swój rynek gazu w 2020 r. ze względu na zakończenie okresu przejściowego, który nakładał obowiązek wdrożenia wymagań trzeciego pakietu energetycznego UE w sektorze dostaw gazu. Wspomniany akt prawny wymaga oddzielenia działalności sieci przesyłowej gazu i energii elektrycznej od działalności w zakresie produkcji i dostaw energii.

“Otwarcie wspólnego rynku gazu dla Finlandii, Estonii i Łotwy okazało się wielkim sukcesem” – przekazał w komunikacie, estoński operator, spółka Elering. W komunikacie zaznaczono, że w pierwszych sesjach handlowych 2020 r. wykorzystano pełną zdolność przesyłową gazociągu, którego budowę ukończono na jesieni ubiegłego roku.
Podkreślono, że wspólny fińsko-estońsko-łotewski rynek gazu jest pierwszym w Europie obejmującym trzy kraje.

Jak wynika z opisu projektu – dzięki Balticconnector poprawią się także zdolności przesyłowe między Estonią i Łotwą oraz Polską i Litwą, co wpłynie na integrację z unijnym rynkiem gazu.

Największy fiński dziennik “Helsingin Sanomat” wskazuje, że w Finlandii wykorzystanie gazu ziemnego w produkcji energii jest jednak stosunkowo niewielkie – poniżej 10 proc. – i głównie w przemyśle przetwórczym, a otwarcie Balticconnector nie zniesie zależności od Rosji jako głównego dostawcy tego surowca.

Balticconnector, którego budowę rozpoczęto w połowie 2018 r. liczy łącznie ok. 153 km długości, z czego odcinek podmorski ma ok. 77 km, lądowy po stronie fińskiej – ok. 21 km, zaś po estońskiej – ok. 55 km. Transfer gazu jest dwukierunkowy, a dobowa zdolność przesyłu gazu jest szacowana na 7,2 mln metrów sześciennych. Koszt projektu wyniósł 250 mln euro, z czego 75 proc. zostało sfinansowane przez UE.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowy Ford Focus przepuszcza atak na lidera swojej klasy
Następny artykułLublin: Jest pomysł na zagospodarowanie terenu wzdłuż ul. Jana Pawła II. Wyrosną tu nowe bloki?