Koszarki, zwane też dróżniczówkami, były niegdyś ozdobą ważnych dróg. Przy trakcie z Warszawy do Krakowa zbudowano ich w XIX wieku około 30. Kilka jeszcze zachowało się przy dawnej “siódemce”.
Zaczęto je stawiać dwa wieki temu wraz z powstaniem służby drogowej i budową ważnych traktów na terenie ówczesnego Królestwa Polskiego. Ich ciekawą historię przedstawił nieżyjący już drogowiec i regionalista Tomasz Wągrowski na odbywającej się w 2009 r. w Kielcach konferencji „W 190. rocznicę powstania Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów”.
CZYTAJ TEŻ: Pamiątka z budowy “siódemki”. I historyczny napis: ‘Służba drogowa roku 1834’
W wydanej po niej publikacji czytamy, że pierwszy przepis dotyczący budowy jednolitych domków dróżniczych wydał w 1825 r. namiestnik Królestwa gen. Józef Zajączek, a zaakceptował go „najjaśniejszy pan”, czyli car Rosji, będący wtedy również królem Polski. „Koszarka była tak zaprojektowana, że mogły w niej mieszkać dwie rodziny lub jedna część pozostawała do dyspozycji przemieszczających się inspektorów wyższej rangi” – czytamy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS