A A+ A++

Koszarki, zwane też dróżniczówkami, były niegdyś ozdobą ważnych dróg. Przy trakcie z Warszawy do Krakowa zbudowano ich w XIX wieku około 30. Kilka jeszcze zachowało się przy dawnej “siódemce”.

Zaczęto je stawiać dwa wieki temu wraz z powstaniem służby drogowej i budową ważnych traktów na terenie ówczesnego Królestwa Polskiego. Ich ciekawą historię przedstawił nieżyjący już drogowiec i regionalista Tomasz Wągrowski na odbywającej się w 2009 r. w Kielcach konferencji „W 190. rocznicę powstania Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów”.

CZYTAJ TEŻ: Pamiątka z budowy “siódemki”. I historyczny napis: ‘Służba drogowa roku 1834’

W wydanej po niej publikacji czytamy, że pierwszy przepis dotyczący budowy jednolitych domków dróżniczych wydał w 1825 r. namiestnik Królestwa gen. Józef Zajączek, a zaakceptował go „najjaśniejszy pan”, czyli car Rosji, będący wtedy również królem Polski. „Koszarka była tak zaprojektowana, że mogły w niej mieszkać dwie rodziny lub jedna część pozostawała do dyspozycji przemieszczających się inspektorów wyższej rangi” – czytamy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLubuscy pszczelarze i producenci lodów z głównymi nagrodami
Następny artykułNBA: Chris Paul po 19 latach skończył studia