A A+ A++

Hybrydowy wóz konny miał być remedium na kontrowersje wokół tradycyjnych wozów wożących turystów do Morskiego Oka. Zasada jego działania jest prosta. Silnik elektryczny wspomaga konie podczas jazdy pod górę. W czasie jazdy w dół akumulatory są ładowane i można odzyskać nawet 95 proc. energii. Taki wóz jest też cięższy od klasycznego o około 500 kg i jest też dłuższy z uwagi na akumulatory i system przekładni.

Po testach tego innowacyjnego wozu na jednej z popularniejszych górskich tras (do Morskiego Oka), okazało się, że problemem są akumulatory i skomplikowana obsługa wspomagania elektrycznego, która wymaga stałego monitoringu i ustawiania napędu. – Woźnica nie może się zajmować powożeniem i nastawianiem tego sprzętu jednocześnie – wskazał Zbigniew Kowalski z Tatrzańskiego Parku Narodowego w rozmowie z PAP. Dodał również, że rozpoznany został problem, natomiast nie ma decyzji co do dalszych działań. – Czekamy na odpowiedź producenta wozu, co do dalszych propozycji udoskonalenia tego prototypu – dodał pracownik Tatrzańskiego parku.

Czytaj więcej

Okazało się, że dla sprawnej obsługi całego osprzętu, na wozie powinna być dodatkowa osoba, dedykowana temu zadaniu. Musiałaby na bieżąco kontrolować pracę wspomagania i monitorować parametry tak, aby nie dochodziło do szybkiego rozładowania akumulatora. – Nie da się raz ustawić parametrów wspomagania i jechać, ponieważ trasa ma odcinki wypłaszczone i bardziej strome, gdzie wspomaganie powinno być większe – wyjaśnia Kowalski. Kolejną bolączką wozu hybrydowego są żelowe akumulatory. W pełni naładowane baterie zaczęły się szybko rozładowywać przy dużym obciążeniu. Testujący musieli zredukować do minimum wspomaganie, aby udało się dojechać do końca trasy. Nie było natomiast problemu z ładowaniem, podczas jazdy w dół.

– Na razie wstrzymujemy dalsze testy i musimy się zastanowić, co dalej. Czy trzeba będzie wymyślać zupełnie nowe rozwiązanie. Być może będziemy zastanawiali się nad dalszą modyfikacją. Na pewno nie będziemy zamawiali nowych wozów – dodał Zbigniew Kowalski. Jest to już drugie fiasko Tatrzańskiego Parku Narodowego dotyczące wozu hybryd … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPonowne Dni Mielca 2023
Następny artykułJak wybrać najlepszy materac? Wiemy, na co zwrócić uwagę! Masz szansę kupić dobry model o 70% taniej