Elektryczne hulajnogi stały się dość popularnym środkiem transportu. Na te popularność wpływ ma możliwość wypożyczania tych pojazdów za pośrednictwem aplikacji na krótki okres przejazdu. Obecnie w Elblągu funkcjonuje wypożyczalnia jednego operatora, wkrótce ma się pojawić drugi, co pewnie wymusi konkurencję cenową. W 2022 roku w Elblągu odnotowano 11 kolizji i 7 wypadków z udziałem hulajnóg, rannych zostało 7 osób.
Ile jest hulajnóg w Elblągu? – Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. W tym momencie ta liczba oscyluje w okolicach 200. Natomiast ich ilość jest na bieżąco dostosowywana do zapotrzebowania użytkowników – wyjaśniał Bartosz Małecki z firmy Bolt, operatora aplikacji umożliwiającej wypożyczanie hulajnóg elektrycznych. – Ciężko wiec powiedzieć ile hulajnóg będzie w tym roku.
Temat hulajnóg elektrycznych był poruszany przez radnych podczas posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Kultury i Turystyki, które odbyło się w piątek (21 kwietnia). I tu ciekawostka: w 2022 roku elblążanie wyjeździli 300 tys. kilometrów na hulajnogach Bolta. Z aplikacji skorzystało 14,5 tys. mieszkańców Elbląga. Jak ten temat wygląda oczami policji i Straży Miejskiej?
“W zeszłym roku [2022 r. – przyp. SM] , w ogólnej liczbie zgłoszonych elbląskiej policji w ruchu drogowym (1957) miało miejsce 11 kolizji i 7 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Stanowi to 0,9 proc. wszystkich zdarzeń jakie zostały odnotowane w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji z rejonu działania Wydziału Richu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu. W tych zdarzeniach rannych zostało 7 osób“ – możemy przeczytać w informacji komendy Miejskiej Policji w Elblągu w zakresie wpływu użytkowania hulajnóg elektrycznych na poziom bezpieczeństwa w mieście,którą przedstawiono elbląskim radnym.
Kierujący hulajnogami byli sprawcami jednej kolizji oraz czterech wypadków, w wyniku których ranne zostały cztery osoby. Główną przyczyną, zdaniem policji, jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. – Ze swojej strony nie zauważamy pogorszenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jeżeli chodzi o użytkowanie hulajnóg – skomentował młodszy inspektor Tomasz Piaskowski, I zastępca komendanta miejskiego policji w Elblągu.
W tym samym roku elbląska Straż Miejska podjęła 117 interwencji drogowych związanych z nieprzepisowym parkowaniem tych pojazdów. – Myślę, że problemów jest dużo. To są problemy typu: hulajnogi stoją wszędzie. Pojawia się pytanie: czy na terenie Elbląga jesteśmy w stanie w naszej infrastrukturze jesteśmy wydzielić konkretne miejsca postojowe dla tych hulajnóg przy stojakach rowerowych. Czy jesteśmy w stanie ograniczyć ruch hulajnóg? Jest masę przejść dwuetapowych, gdzie nie ma ścieżki rowerowej, a hulajnogi jeżdżą. Czy jesteśmy w stanie wyłączyć pewne strefy, żeby hulajnoga dalej nie pojechała? – pytał Arkadiusz Kulik, komendant elbląskiej Straży Miejskiej. – Trzeba iść w kierunku, tak jak w innych dużych miastach, wydzielania stref, ograniczania prędkości. Myślę, że statystyki policji nie pokazują nam, jak to naprawdę wygląda.
– Została przygotowana uchwała Rady Miejskiej, która pozwala na usuwanie hulajnóg z dróg. Za usunięcie hulajnogi, osoba która nie zachowuje się zgodnie z prawem o ruchu drogowym musi zapłacić 140 zł i za każdą dobę przechowywania 25 zł. Na dziś żadna hulajnoga nie została usunięta z drogi – wyjaśniał Marek Pawlikowski, dyrektor Zarządu Dróg w Elblągu.
– W Paryżu odbyła się referendum w sprawie użytkowania hulajnóg. Wzięło w nim udział 7, 46 proc. mieszkańców i 89 proc. głosujących było za uchwałą Rady Miasta zakazującej użytkowania hulajnóg w przestrzeni miasta – zwrócił uwagę Tomasz Świniarski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństw i Zarządzania Kryzysowego w elbląskim ratuszu.
Problemy
Jednym z większych problemów związanych z użytkowaniem hulajnóg jest ich parkowanie. Stosunkowo częstym widokiem jest leżąca w hulajnoga lub zaparkowana niezgodnie z przepisami. Jak prawidłowo zaparkować hulajnogę, przedstawił komendant Straży Miejskiej w swojej informacji: “…przepisy wprowadzają obowiązek pozostawienia m.in. hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków: hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni, hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.“
– Jeżeli byłaby możliwość jakiegoś oznaczenia fizycznego miejsca parkowania dla hulajnóg znakiem poziomym lub pionowym – zwrócił się z prośbą Bartosz Małecki.
Podobne miejsca zostały już wyznaczone w innych miastach, w których można wypożyczać hulajnogi za pośrednictwem aplikacji Bolt. Kolejnym problemem jest prędkość, z jaką użytkownicy poruszają się hulajnogami. – Mamy możliwość ograniczenia prędkości na danym terenie bądź na danej ulicy. Wszystko jest kwestią dialogu między nami, operatorem a miastem, służbami, które widzą problem. Im więcej będziemy rozmawiali na ten temat, tym będzie bezpieczniej – kontynuował Bartosz Małecki
Jakie jest Wasze zdanie w tej kwestii? Zapraszamy do merytorycznej dyskusji w komentarzach.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS