A A+ A++

Ministerstwo Infrastruktury nie planuje zmian w obecnej definicji hulajnogi elektrycznej. Oznacza to, że na polskich drogach wciąż dochodzić będzie do absurdów, gdy ktoś postanowi zamontować do swojej e-hulajnogi akcesoryjne siodełko. Niewinna z pozoru zmiana niesie za sobą gigantyczne konsekwencje prawne. Zgodnie z przepisami w takim przypadku nie poruszamy się już elektryczną hulajnogą lecz pełnoprawnym motorowerem. A te podlegają przecież obowiązkowi rejestracji i ubezpieczenia OC.

Posłanka Klubu Lewicy Paulina Matysiak  wystąpiła z interpelacją poselską, w której pytała, czy Ministerstwo Infrastruktury dokona nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, by rozszerzyć definicję hulajnogi elektrycznej o pojazd z siodełkiem. To ważne, bo w myśl obowiązujących przepisów, legalne poruszanie się takim pojazdem po drogach rowerowych nie jest możliwe. Co więcej, zamontowanie do e-hulajnogi siodełka skutkuje obowiązkiem jej rejestracji i posiadania ubezpieczenia OC. Posłanka postulowała więc rozszerzenie definicji e-hulajnogi o pojazdy z siodełkiem i ograniczenia ich maksymalnej prędkości do 25 km/h. 

Nie będzie zmian w przepisach o e-hulajnogach

Do poselskiej interpelacji odniósł się podsekretarz w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Gancarz. W odpowiedzi czytamy m.in., że “przyjęte na gruncie ustawy przepisy stanowią konsensus wypracowany z podmiotami realizującymi zadania w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego”.

W ocenie resortu zmiany w prawie nie są potrzebne, bo pojazdy dwukołowe z siedziskiem są już zdefiniowane jako dwukołowe motorowery w ramach kategorii homologacyjnej (oznaczenie L1e-B), które są objęte zharmonizowaną w ramach Unii Europejskiej, w tym w Polsce, procedurą homologacji typu. Gancarz zauważa również, że takie kraje jak Niemcy, Francja, Dania czy Słowacja, analogicznie jak w Polsce, definiują hulajnogę elektryczną jako pojazd bez siedzenia. 

Elektryczne hulajnogi w oparach absurdu

Absurdy polskich przepisów w zakresie e-hulajnóg z siodełkami najlepiej obrazuje wypadek, do jakiego doszło w 2021 roku w Sopocie. Pewien emeryt jechał wówczas swoją elektryczną hulajnogą z siodełkiem po drodze rowerowej, która przecinała się z wyjazdem z parkingu. Właśnie w tym miejscu doszło do kolizji, gdy opuszczająca parking pani uderzyła autem w wiozącą emeryta e-hulajnogę. Efektem było złamane żebro i palec u podróżującego hulajnogą, na miejsce przyjechało więc pogotowie i policja. I tu właśnie zaczęły się schody, bo policjant stwierdził, że w myśl obowiązujących przepisów, emeryt nie poruszał się wcale elektryczną hulajnogą lecz “innym pojazdem”.  Definicja e-hulajnogi mówi bowiem o pojeździe “bez siodełka i pedałów”. 

Ściślej, jest to: 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMimo 2 proc. wzrostu PKB, dochody budżetowe „idą” słabo
Następny artykułНічна атака на Київщину: де збивали дрони і які наслідки