Nowe przepisy ruchu drogowego od czwartku 20 maja regulują zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego oraz urządzeń wspomagające ruch (np. rolki, wrotki, deskorolki). Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że ustawa wprowadza pierwszeństwo pieszego w stosunku do kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego (UTO) poruszającego się po części infrastruktury przeznaczonej dla ruchu pieszych. Kierujący tymi pojazdami będą zobowiązani do ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu.
– Bezpieczeństwo niechronionych uczestnikowi ruchu drogowego jest jednym z priorytetów działań policji ruchu drogowego, więc będziemy obserwować zarówno zachowanie użytkowników “nowych kategorii pojazdów” jak i pieszych – powiedział dziennik.pl komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. – Każda sytuacja oczywiście będzie traktowana indywidualnie. Jednak trzeba pamiętać nie tylko o uprawnieniach, jakie dają znowelizowane przepisy, ale także obowiązkach, które nakładają na kierujących – wskazał.
Policja podkreśla również, że w prawie o ruchu drogowym pojawiają się trzy nowe definicje:
- Hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
- Urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe (np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące – monocykl, seegway).
- Urządzenie wspomagające ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni (rolki, wrotki, deskorolka bez napędu elektrycznego).
– Zainteresowanie hulajnogami elektrycznymi i urządzeniami osobistego transportu cieszy się coraz większą popularnością. Nie dziwi więc konieczność wprowadzenia odpowiednich regulacji, które uporządkują sposób korzystania z nich – powiedziała dziennik.pl Magda Zglińska reprezentująca operatora systemu Yanosik. – Warto zauważyć, że w określonych sytuacjach kierujący hulajnogą będzie mógł poruszać się także i po jezdni, o ile dopuszczalna na niej prędkość nie przekracza 30 km/h. Kierowcy muszą więc zwiększyć swoją czujność i mieć na uwadze, że na swojej drodze mogą spotkać nie tylko rowerzystów – zaznaczyła.
Hulajnoga elektryczna i dopuszczalna prędkość
– Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h – podkreśla policja.
Do tego ma obowiązek korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. W przypadku gdy brakuje wydzielone … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS