A A+ A++

“Puls Biznesu” informuje, że platformy rezerwacyjne zmieniły się z hotelowych pośredników w zleceniodawców, decydujących o polityce sprzedaży noclegów.

Wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP) Krzysztof Szadurski podkreśla w rozmowie z dziennikiem, że choć platformy rezerwacyjne zrewolucjonizowały branżę hotelarską, to obecnie hotelarze stali się jedynie podwykonawcami w systemie, który miał ich wspierać.

Szczególnie krytykuje dominację duopolu Booking.com i Expedia.com na polskim rynku, zarzucając Bookingowi praktyki, które utrudniają hotelarzom korzystanie z rezerwacji bezpośrednich.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak donosi “PB”, hotelarze twierdzą, że ich współpraca z Bookingiem jest najeżona cierniami. Magdalena Sidorowicz, dyrektor sprzedaży i marketingu w Arche wskazuje na niesprawiedliwą konkurencję ze strony platformy.

Kiedy na przykład hotele w wysokim sezonie okresowo wstrzymują współpracę, licząc na uzyskanie lepszych cen własnymi kanałami sprzedaży, Booking.com zamieszcza przy nich informację o braku miejsc i sugeruje turystom skorzystanie z innych obiektów w pobliżu – tłumaczy Sidorowicz.

Hotelarze podnoszą też kwestię “porwań domen”, czyli opłacania reklam AdWords na nazwy hoteli. Ma to skutkować tym, że rezerwacje kierowane są na Booking.com, a nie na oficjalne strony obiektów. Zdaniem Sidorowicz, rezerwacje bezpośrednie, zwłaszcza w hotelach miejskich, przegrywają z Bookingiem.

Rzecznik Booking.com broni platformy

“Ci, którzy wybierają naszą platformę, często robią to ze względu na oferowane przez nas usługi – choćby tłumaczenie oferty na 44 języki czy obsługę zapytań klientów – a także globalny zasięg. Jesteśmy opłacalnym kanałem reklamowym, szczególnie dla małych i średnich firm, którym pomagamy wykorzystać rosnącą liczbę międzynarodowych gości i dotrzeć do klientów spoza ich typowych rynków” – wskazuje Booking.com.

Jednak hotelarze przekonują, że Booking.com narusza uczciwą konkurencję, stosując tzw. wąskie klauzule i utrudniając korzystanie z rezerwacji bezpośrednich.

Są to przecież niezgodne z prawem zmowy cenowe, w których firmy porozumiewają się, że klient nie może zapłacić mniej, niż wynosi uzgodniona przez nie cena. To narusza przepisy unijne oraz naszą ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów – tłumaczy Krzysztof Szadurski.

Podkreśla, że zakazy wąskich klauzul są niewystarczające, a lobby hotelarzy nie przyniosło jak dotąd pożądanych rezultatów.

Z danych Profitroomu wynika, że platformy odpowiadają za 80 proc. ogólnej liczby rezerwacji.

– Średnia wartość rezerwacji dokonywanych przez portale pośredniczące wyniosła w minionym roku 899 zł, a bezpośrednich – aż 2122 zł – mówi Arkadiusz Czerwiński, rzecznik prasowy Profitroomu, cytowany przez “Puls Biznesu”.

Różnice w wartości rezerwacji między platformami OTA a rezerwacjami bezpośrednimi wynikają z praktyk hoteli. W sezonie wysokim hotele rezygnują z OTA, korzystając z promocyjnych stawek, a w sezonie niskim wracają do tych kanałów. Dodatkowo, oferując pakiety na swoich stronach, ceny są naturalnie wyższe.

Czerwiński wskazuje, że czasami rezerwacje bezpośrednie przegrywają z OTA z winy hotelarzy, którzy nie motywują pracowników do ich przyjmowania oraz nie wykorzystują dodatkowych możliwości promocji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułChrobry Górnikowi nie straszny. Zwycięstwo drużyny z Łęcznej w Głogowie
Następny artykułJacek Bromski rezygnuje. “Nigdy nie doświadczyłem takiej skali intryg”