A A+ A++

W drugim naborze PARP wprowadziła kilka ułatwień, obniżyła też
jego kryteria. Najważniejsze jest zapewne obniżenie z 30 do 20 proc. progu
spadku obrotów, które umożliwia mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom
ubieganie się wsparcie. W drugim naborze PARP zrezygnowała m.in. z
obowiązkowego warunku posiadania przez firmę ubiegającą się o wsparcie
przeważającego kodu PKD prowadzonej działalności w ramach sektora HoReCa,
turystyka, kultura. Agencja zrezygnowała także z obowiązku załączania przez
wnioskodawców dokumentów dotyczących realizacji przedsięwzięcia MŚP oraz
potwierdzających dokonanie wpisu do obowiązkowych rejestrów/ewidencji
branżowych na etapie składania wniosków. Obowiązki te zostały przeniesione na
etap przed podpisaniem umowy o udzielenie wsparcia, dzięki czemu zdaniem PARP
proces oceny będzie przebiegał sprawniej, a przeoczenie obowiązku załączenia
dokumentu do wniosku nie będzie powodowało jego negatywnej oceny.

Gdzie jest hamulec?

– Rzeczywiście, w momencie
zapowiedzenia tego naboru wszyscy spodziewali się, że pieniądze się szybko
rozejdą, gdyż w branży HoReCa, po czasach covidu, istnieje duża potrzeba
doinwestowania. Niewątpliwie branża spodziewała się też, że pieniądze będą
„łatwe”, że sfinansować będzie można proste inwestycje, np. w doposażenie – komentuje
dla „Rzeczpospolitej” Agnieszka
Wykrzykowska, senior menedżer zespołu ds. dotacji dla przedsiębiorców w Grant
Thornton. – Już pierwszy nabór mocno
zweryfikował te założenia. Okazuje się bowiem, że aby ubiegać się o wsparcie, w
okresie od 20 marca 2020 r. do 15 maja 2022 r. działalność musiała być
prowadzona nieprzerwanie przez co najmniej sześć następujących po sobie miesięcy, a
spadek obrotów w ujęciu rok do roku w wybranych latach 2019–2021 musiał wynieść
co najmniej 20 proc. Warunki te już mocno ograniczają liczbę potencjalnych
beneficjentów – dodaje.

Czytaj więcej

Sposoby na dofinansowanie rozwoju

Zwraca uwagę, że przedsiębiorcy,
którzy spełniają te warunki i do tego „worka” wpadli, dofinansować mogą
inwestycje, które dotyczą rozszerzenia lub dywersyfikacji jego działalności, w
tym m.in. poprzez: pozyskanie szerszej grupy klientów lub wejścia w nowe
obszary działania (w ramach branży HoReCa), unowocześnienia bazy
usługowej/produkcyjnej lub zmiany sposobu produkcji lub dost … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWesele Staropolskie. Widowisko ciechanowskich seniorów
Następny artykułСухопутні сили за тиждень ліквідували 180 безпілотників РФ