Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jest zagrożona w związku z szukaniem oszczędności w budżecie – powiedział we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Dodał, że może się ewentualnie zdarzyć małe opóźnienie drobniejszych inwestycji.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała był pytany w radiowej Trójce, czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest zagrożona w związku z poszukiwaniem oszczędności w budżecie. W odpowiedzi podkreślił, że ta inwestycja nie jest zagrożona, co nie znaczy, że jest “świętą krową”.
“Program inwestycyjny CPK to jest kilkadziesiąt projektów inwestycyjnych, ale czy np. odcinek linii kolejowej Milanów – Fronołów, który jest planowany na 2032 r., w wyniku pewnych decyzji o ograniczonych możliwościach pożyczkowych państwa nie będzie np. przesunięty na 2033 lub 2034 rok, za to głowy nie dam” – zaznaczył Horała.
Pełnomocnik rządu zapewnił, że samo lotnisko, węzeł i połączenie kolejowe Warszawa – Łódź zagrożone nie są. “Nie ma mowy o opóźnieniu, a co dopiero o blokowaniu budowy. To jest inwestycja, która przyniesie Polsce pieniądze, a w kryzysie potrzebujemy inwestycji napędzających gospodarkę jeszcze bardziej niż w czasach łatwiejszych” – podkreślił.
W ubiegłym tygodniu Horała przekazał w programie “Gość Wiadomości” TVP Info, że “niemal pewne jest to”, że fizyczna budowa, a dokładniej – prace przygotowawcze dla inwestycji Portu Solidarność mają rozpocząć się w 2023 r.
“Połowa przyszłego roku, rozpoczniemy prace budowlane przy samym lotnisku, ale już wcześniej rozpoczną się prace budowlane przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi, i to będzie ten pierwszy moment w całym programie inwestycyjnym CPK, rozpoczęcia prac” – mówił wówczas pełnomocnik rządu ds. CPK.
10 listopada br. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold na tzw. master architekta nowego portu lotniczego. Wartość umowy wynosi ok. 150 mln euro. Projekt kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 r.
Na początku października spółka CPK złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie raport oceny oddziaływania na środowisko dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak informowano wówczas, raport to element wniosku o wydanie tzw. decyzji środowiskowej.
W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości lotniska i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (PAP)
autorka: Longina Grzegórska-Szpyt
lgs/ mk/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS