Fenomen Hondy CBF 1000 F polega na tym, że sadzasz cztery litery na kanapie, ruszasz i po chwili stwierdzasz, że wszystko jest tam, gdzie się spodziewasz. W tym motocyklu wszystko jest łatwe: zmiana biegów, praca sprzęgła czy przejazd przez winkiel. Tylko podnóżki mogłyby być ciut wyżej, bo trochę za wcześnie przycierają o asfalt (następna w kolejności jest boczna podstawka).
Sercem Hondy jest bez szacunku potraktowany silnik z FireBlade’a. Zastosowano w nim zupełnie nową głowicę, łącznie z mniejszymi zaworami i średnicami kolektorów dolotowych. W CBF-ie 1000 silnik osiąga moc albo 95 (model z 2006 r.) albo 107 KM w wersji z 2010 r. Na dzisiejsze standardy to niewiele, ale jeśli nie szukasz sportowych emocji, wystarczy ci to.
Tłumiki są znakiem rozpoznawczym. Jeśli bike ma dwa, patrzysz na typ SC58, jeśli tylko jeden, jest to SC64. |
Zobacz również: Honda idealnie spisze się podczas wypadu na przykład w Góry Stołowe. Nie znasz trasy? Oto nasza propozycja.
Jazda na Hondzie wygląda mniej więcej tak – przy 2000 obr/min zapinasz dowolny bieg, odkręcasz gaz i odjeżdżasz. Nawet na szóstce nie ma mowy o szarpaniu łańcuchem. A w czasie wyprzedzania zrzucasz dwa biegi w dół i w tym momencie wiesz, że w silniku zostało trochę diabelskiej duszy Bladego. Silnik bez zająknięcia wkręca się do czerwonego pola, nie dając powodów do narzekań.
Na autostradzie Honda przy maksymalnej prędkości (niezależnie od wersji) zachowuje się spokojnie. Gdy podniesiesz szybę ochrona przed pędem powietrza jest niezła. Przód jest miękko zestrojony, co kontrastuje z dość twardym bezpośrednio mocowanym amortyzatorem.
Zegary w wersjach z lat 2006–2010 były do bólu nudne. Dopiero poważny upgrade z 2010 r. dał im trochę świeżości i przypominają one te z VFR 800. |
Mimo że obie wersje (SC 54 i SC 64) wiele dzieli (np. stalowa, a nie aluminiowa rama, inne zawieszenia), dotknął je wspólny problem: przepalający się stojan alternatora. Dostawców było kilku, ale tylko jeden z nich dostarczał felerne stojany. Problem pojawiał się, gdy motocykl jeździł na niskich obrotach i miał podpiętych sporo odbiorników prądu (dodatkowe gniazdo zasilania nawigacji, podgrzewane manetki, dodatkowe światła) lub przy niskim poziomie oleju, do którego zadań należało chłodzenie uzwojenia.
Honda CBF 1000 F |
2006 Debiut SC58. Motocykl miał czterocylindrowy silnik pochodzący z FireBlade’a, ale skastrowany do 98 KM. Rama była pochodną tej z CBF-a 600. Motocykl miał szybę regulowaną w dwóch pozycjach i kanapę w trzech.
2007 Drobne zamiany w owiewkach. 2009 Od tego roku był dostępny model wyposażony w boczne kufry, topcase czy ogrzewane manetki. 2010 Równolegle do CBF-a 1000 pojawił się CBF 1000 F (SC64) z aluminiową ramą zamiast stalowej, nowymi owiewkami i reflektorami. Moc wzrosła z 98 do 107 KM, tłumik stracił jedną lufę. Nowy jest również zestaw zegarów. Szyba jest regulowana w czterech pozycjach i nie potrzeba do tego narzędzi. Stary model nadal jest w ofercie z dopiskiem Classic. Policja kupuje 368 tych maszyn. 2012 W programie pozostaje CBF 1000 F. |
Zobacz również: a może wolisz turystyczne enduro takie jak BMW GS. Tylko które wybrać, 850 a może 1250?
Ten motocykl w wersji SC64 wziął udział w naszym teście na dystansie 50 000 km. Dziwne wibracje pojawiające się na 5000–6000 obr/min były prawdopodobnie powodem pęknięć w miejscu mocowania owiewki. W to miejsce warto zajrzeć, przyglądając się maszynie używanej. Rozbiórka silnika po 50 000 km pozwoliła stwierdzić, że ten dystans to dla niego pryszcz. Jedyna uwaga: należało wymienić uszczelki, potem wszystko poskładać i można jeździć dalej. Wszystkie części były w doskonałym stanie, tzn. mieściły się w granicach tolerancji pracy. Jedynym drobiazgiem była nieszczelność jednego zaworu wydechowego w trzecim cylindrze.
Dla kogo jest CBF 1000? To idealna maszyna dla amatora dynamicznych wycieczek. Zalety (elastyczny silnik, wygodna kanapa, niezła ochrona przed pędem powietrza, no i duża bezawaryjność) z nawiązką wynagrodzą niezbyt ambitną moc silnika.
Regulowana wysokość Kanapy to jedno z mądrzejszych rozwiązań. Do dyspozycji są trzy pozycje w zakresie 780–810 mm. |
Dane techniczne
Honda CBF 1000 F (SC64)
Silnik: | chłodzony cieczą, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, elektroniczny wtryska paliwa, katalizator. |
Elektryka: | alternator 490 W, akum. 12 V/7 Ah |
Przeniesienie napędu: | mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring |
Śr. cylindra x skok tłoka | 75,0 x 56,5 mm |
Pojemność skokowa | 998 cm3 |
Moc maks. | 107 KM (79 kW) przy 9000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 96 Nm przy 6500 obr/min |
Rama: | grzbietowa, aluminiowa |
Zawieszenia: | przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, regulowane napięcie sprężyn, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny i tłumienie odbicia |
Hamulce: | przód – dwie tarcze, średnica 296 mm, 3-tłoczkowe zaciski pływające, tył – jedna tarcza, średnica 240 mm, zacisk 1-tłoczkowy, CBS i ABS |
Rozmiary opon p/t | 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1495 mm |
Kąt główki ramy | 64° |
Wyprzedzenie | 110 mm |
Wysokość kanapy | 780-810 mm |
Masa z paliwem | 244 kg |
Poj. zbiornika paliwa | 20 l |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 3,5 s |
Elastyczność 60–100 km/h | 4,2 s |
Średnie zużycia paliwa | 4,8 l/100 km |
Średnie ceny transakcyjne |
||||||||||
2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | |
CBF 1000 ABS | – | – | – | – | – | 20300 | 19400 | 17100 | 14400 | 13100 |
CBF 1000 T | – | – | – | – | – | 20500 | 19600 | 17300 | 14600 | – |
CBF 1000 | – | – | – | – | – | 20400 | 19500 | – | – | – |
CBF 1000 C-ABS | 30400 | 28500 | 26200 | 24300 | 23300 | 21900 | 20900 | – | – | – |
CBF 1000 T C-ABS | – | – | – | – | 24100 | 23100 | – | – | – | – |
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, o przebiegu zgodnym ze średnim w klasie, z oponami o zużyciu maksimum 50%. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli. |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS