Trwa budowa węzła integracyjnego w Rumi Janowie – to epokowa inwestycja, której celem jest połączenie dwóch części miasta i rozładowanie ruchu na drodze krajowej numer sześć. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 60 mln zł, a jego kluczowym elementem jest stworzenie tunelu pod torami i stacją kolejową. Inwestycja ma nie tylko usprawnić ruch drogowy, ale też umożliwić integrację różnych środków transportu.
W końcu się udało
Przygotowania do inwestycji zakończyły się w lutym tego roku. Wówczas wyburzona została dawna siedziba Ogniska Wychowawczego im. Kazimierza Lisieckiego „Dziadka”. Równolegle dobiegła końca analiza propozycji złożonych w ramach przetargu. Spośród pięciu potencjalnych wykonawców, którzy przedstawili oferty opiewające na kwoty od niespełna 61 do 91 mln zł, wybrany został Budimex. Zwieńczeniem tych przygotowań było uroczyste podpisanie umowy, w którym uczestniczyli dyrektor zespołu projektów Wojciech Kołacki oraz burmistrz Michał Pasieczny.
Szeroki zakres prac
Realizacja węzła integracyjnego z tunelem w Rumi Janowie ruszyła 23 marca. Od tego czasu udało się między innymi wybudować fragmenty ul. Oliwskiej, Łużyckiej, Kolejowej i Obrońców Westerplatte, a także częściowo zrealizować kładkę dla pieszych łączącą ul. Gdańską z przystankiem kolejowym oraz fragmentarycznie przygotować parkingi w rejonie ul. Kolejowej oraz przy ul. Jana III Sobieskiego. Ponadto wykonawca przystąpił do prac związanych z budową tunelu pod torami kolejowymi, a na ul. Gdańskiej realizuje system kanalizacji deszczowej. Równolegle trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy skrzyżowania u zbiegu ul. Sobieskiego, Gdańskiej i Polnej. W związku z tym od początku września zmienia się tymczasowa organizacja ruchu na ul. Sobieskiego. Więcej szczegółowych informacji na ten temat można znaleźć pod tym linkiem.
W ramach budowy węzła integracyjnego z tunelem na terenie Janowa powstaną również m.in. ścieżki rowerowe, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz wiaty autobusowe. Nie zabraknie też oświetlenia ulicznego i kanalizacji deszczowej. Projekt przewiduje również znaczącą przebudowę infrastruktury wokół dworca kolejowego w Rumi przy ulicy Starowiejskiej, gdzie przybędzie m.in. miejsc parkingowych i ścieżek rowerowych.
Zmianę odczują wszyscy
Inwestycja nie tylko pozytywnie wpłynie na ruch drogowy w Rumi, ale też znacząco poprawi komunikację z Trójmiastem. Zgodnie z głównymi założeniami projektu, droga krajowa numer sześć zostanie odciążona, ponieważ rumianie będą mogli dojechać do swoich domów „na skróty”. To z kolei spowoduje, że mieszkańcy Redy, Wejherowa i okolic szybciej dotrą do swoich miejscowości.
Trochę cierpliwości
Na efekt końcowy trzeba będzie poczekać najprawdopodobniej do października 2022 roku. Do tej pory na realizację przedsięwzięcia Urząd Miasta Rumi zdobył unijną dotację w wysokości ponad 17 mln zł. Wspomniana kwota może się jeszcze zwiększyć.
Jeden z wielu
Węzeł w Rumi Janowie jest jednym z 26 tego typu obiektów realizowanych na Pomorzu w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Wartość wszystkich węzłów to ponad 693 mln zł, z czego unijne dofinansowanie stanowi 285 mln zł.
Zadanie realizowane w ramach projektu pn. „Budowa węzłów integracyjnych w Rumi wraz z trasami dojazdowymi” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 (umowa nr: RPPM.09.01.01-22-0015/17-00 ze zmianami).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS