A A+ A++

Kolejne programy rządowe czy promocje hipotek mają pomóc kupującym w nabyciu własnego kąta. Co, jeśli tego kąta chcemy się pozbyć, ale kredyt zaciągnięty na zakup nieruchomości nadal na niej “wisi”? Jak wygląda sprzedaż nieruchomości z hipoteką? Co w przypadku, gdy kupujący też chcą wziąć kredyt hipoteczny na ten lokal?

Hipoteka to nie problem, a jedynie okoliczność. Jak sprzedać/kupić nieruchomości z kredytem?
Hipoteka to nie problem, a jedynie okoliczność. Jak sprzedać/kupić nieruchomości z kredytem?
fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock

Hipoteka
to ograniczone prawo rzeczowe ustanawiane w celu zabezpieczenia
wierzytelności. Polega ona na możliwości dochodzenia przez wierzyciela
zaspokojenia swojej wierzytelności z nieruchomości bez względu na to, czyją
stała się własnością i z pierwszeństwem przed wierzycielami osobistymi właściciela nieruchomości – zaczyna od wyjaśnienia podstaw adwokat Adrian Sadaj.

Nabywca, decydując się na zakup
nieruchomości, która jest obciążona hipoteką, co do zasady obarczony jest
ryzykiem, iż to na nim będzie spoczywać odpowiedzialność wobec wierzyciela,
czyli staje się dłużnikiem rzeczowym. Hipoteka wpisywana jest do działu IV
księgi wieczystej danej nieruchomości. Informacje zawarte w danym dziale
obejmują rodzaje obciążenia, ich wysokość oraz podmiot, na rzecz którego
hipoteka jest ustanawiana.

Przykład: W
celu zabezpieczenia określonej wierzytelności X ustanowił hipotekę na swojej
nieruchomości. Hipotekę wpisano do księgi wieczystej. Następnie X przeniósł
własność nieruchomości na rzecz Y. Nabywszy nieruchomość, Y ponosi
odpowiedzialność z tytułu hipoteki. Staje się dłużnikiem rzeczowym. Wierzyciel
hipoteczny może żądać od niego zaspokojenia z obciążonej nieruchomości, aby
spłacić zabezpieczoną wierzytelność.

Przechodząc do kwestii praktycznej
sprzedaży nieruchomości obciążonej hipoteką, występują dwa rozwiązania nabycia
takiej nieruchomości.

1. Spłata hipoteki przed sprzedażą nieruchomości

Właściciel nieruchomości spłaca
hipotekę z własnych środków, zaś wierzyciel (w wielu przypadkach jest to bank)
wystawia zaświadczenie potwierdzające spłatę zadłużenia i zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki na nieruchomości – kwit mazalny.

Dokument taki zawiera dane właściciela nieruchomości, adres i numer księgi
wieczystej, informację o wygaśnięciu hipoteki, kwotę wierzytelności, rodzaj hipoteki, oświadczenie o
zgodzie na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, pieczęć i podpis osoby uprawnionej do reprezentowania instytucji, która go wystawiła.

Na tej podstawie sprzedający
składa wniosek o wykreślenie hipoteki z działu IV księgi wieczystej ustanowionej dla nieruchomości objętej umową sprzedaży, który należy opłacić w
wysokości 100 zł. Sprzedający potwierdzenie złożenia takiego wniosku
przedkłada notariuszowi jeszcze przed zawarciem umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.
Należy wskazać, iż hipoteka może zostać wykreślona na podstawie zapisów
zawartych w akcie notarialnym, a także na podstawie w/w zgodzie banku i potwierdzeniu spłaty zadłużenia.

Co do zasady wniosek o wykreślenie
hipoteki składa właściciel nieruchomości. Nie ma przeciwwskazań, aby wniosek taki
został złożony również przez notariusza, jeżeli takowy zapis znajdzie się akcie
notarialnym.

2. Zakup nieruchomości z hipoteką na kredyt

W przypadku kredytu obciążonego
hipoteką istnieje również możliwość sfinansowania zakupu nieruchomości własnym
kredyt hipotecznym. Najszybszym rozwiązaniem byłoby zaciągnięcie kredytu
hipotecznego w tym samym banku, gdzie nieruchomość została zadłużona. W innym
przypadku bank udzielający kredytu przelewa określoną kwotę na rachunek banku,
zaś pozostałą kwotę na rachunek sprzedającego. W akcie notarialnym powinny
znaleźć się zapisy dot. opisania zasad przeprowadzonej transakcji podmiotów w
nim występujących. Ostatnim etapem, efektem przeprowadzonej procedury powinno
być złożenie wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości,
a także wniosek o wpis hipoteki do księgi wieczystej.

Samo postępowanie
wieczystoksięgowe dotyczące wykreślenia hipoteki, jak i wpis hipoteki do IV
działu księgi wieczystej, może trwać bardzo długo ze względu na obłożenie
różnego rodzaju wydziałów sądu.

Na samym końcu należy wskazać, iż
jeśli dochodzi do sytuacji, gdy sporządzono już akt notarialny, a sprzedający
nie jest już właścicielem nieruchomości, formalności związane z wykreśleniem hipoteki z księgi wieczysta dopełnia nowy nabywca. Zatem wniosek o wykreślenie hipoteki składa aktualny właściciel nieruchomości.

Adwokat Adrian Sadaj

Lista aktów prawnych:

  • definicję, przedmiot i zakres hipoteki znajdziemy w Ustawie z dnia 06.07.1982r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U.2023.0.1984 t.j.).
Bankier.pl

***

Bankier.pl pomaga to nowy cykl, w którym staramy się opisywać problemy naszych czytelników. Odpowiedzi udzielają prawnicy z ArsLege. Masz problem w pracy, życiu codziennym, a może biznesowym? Zachęcamy do wysyłania pytań na adres: [email protected].

opr. aw

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł18-latek utonął na strzeżonym kąpielisku
Następny artykułFotograficzne warsztaty u boku znanego artysty