Haul zakupowy we vlogosferze pojawił się około 2010 roku i zdaniem specjalistów był chwilowym trendem. Jak widać, ten trend pozostał z nami na dłużej, a po latach haul zakupowy nadal ma się świetnie. By się o tym przekonać, wystarczy w serwisie YouTube – od którego wszystko się zaczęło – wpisać formułę “haul zakupowy”. Okazuje się, że liczba filmików jest porażająca!
A czym jest haul zakupowy?
Haul to słowo pochodzące z języka angielskiego, które oznacza dosłownie “łup”, “zdobycz”, a w kontekście omawianego zjawiska jest po prostu wideorelacją z zakupowego szaleństwa. Haul zakupowy swój początek miał w tzw. tutorialach, czyli filmikach instruktażowych, w których youtuberzy dzielą się ze swoimi widzami wiedzą na konkretny temat.
Zarówno tutoriale, jak i wideorelacje z haulu zakupowego są filmami amatorskimi, nagrywanymi przez vlogerów w warunkach domowych. Formuła tych krótkich filmików opiera się na prostym scenariuszu – jej autor pokazuje swoim widzom, co kupił, gdzie, za ile i opisuje subiektywne wrażenia związane z zakupionymi przedmiotami.
A co może być tematem haulu zakupowego?
Gdyby przejrzeć najbardziej popularne kanały, influencerów i vlogerów, można byłoby dostrzec, że rodzajów hauli zakupowych jest bardzo wiele.
Początkowo najbardziej powszechny haul zakupowy obejmował zdobycze sklepów odzieżowych – przeważnie sieciówek w okresie wyprzedaży. Im więcej toreb z ubraniami, tym lepiej. Liczyła się również cena, która podobnie jak detale samego ubrania, podlegała drobiazgowemu opisowi i recenzji.
Równolegle rekordy popularności biły haule z zakupów kosmetycznych, co nie dziwi, biorąc pod uwagę popularność kanałów urodowych z tutorialami makijażowymi. Ich autorki, amatorki make’upu, niekiedy profesjonalne makijażystki, odpowiadając na zapotrzebowanie rynku, przestały ograniczać się tylko do tutoriali, pokazując także swoje “łowy” kosmetyczne.
Choć najbardziej popularne, to haule odzieżowe czy kosmetyczne, w tym haule włosowe czy pielęgnacyjne, nie są jedynymi. Są też haule tematyczne – np. dotyczące modnych w ostatnim czasie zakupów z Chin, tzw. projekt “Denko” czy haule jedzeniowe lub poświęcone konkretnej sieciówce, sezonowi, konkretnej kolekcji, a nawet produktom z konkretnego dyskontu!
Kim jest autor haulu zakupowego? Z uwagi na fakt, iż podobno zjawisko to narodziło się na forach wizażowych, to początkowo twórcami tego typu filmów były młode kobiety, a także nastolatki.
Jednak wraz z biegiem czasu na fali popularności tego trendu okazało się, że niemal każdy, kto na co dzień robi zakupy, może stać się twórcą haulu zakupowego. Opisywać, recenzować, a niekiedy nawet i reklamować można właściwie wszystko – od luksusowego płaszcza, przez podkład do twarzy czy szczotkę do włosów z Chin, aż po ryż czy makaron z popularnego dyskontu.
Czemu służy pokazywanie prostych zakupów spożywczych? Okazuje się, że liczy się nie tylko to, co vloger prezentuje, ale ponieważ sam haul zakupowy jest formą autoprezentacji, to równie istotna jest osobowość autora, jego charyzma, sposób wysławiania się, niekiedy uroda lub też poczucie humoru.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS