A A+ A++

28.04.2021r. 17:00

Przemysł okrętowy

Według GUS 2020 r. zbudowano 8 jednostek pływających (o 5 więcej niż w 2019 r.) o łącznej pojemności brutto (GT) 32,2 tys. i skompensowanej pojemności brutto (CGT), będącej miernikiem produkcyjności stoczni, wynoszącej 51,6 tys. (wobec odpowiednio 7,0 tys. i 16,0 tys. w 2019 r.).

W skali roku zmniejszył się portfel zamówień. Na koniec 2020 r. obejmował on 11 statków o łącznej pojemności brutto (GT) 21,7 tys. i skompensowanej pojemności (CGT) 29,2 tys. (przed rokiem odpowiednio 24 statki o łącznej pojemności (GT) 76,4 tys. i skompensowanej pojemności (CGT) 75,9 tys.).

W 2020 r. w polskich stoczniach wyremontowano 444 jednostki o łącznej pojemności brutto (GT) 824,5 tys. (wobec 504 jednostek o łącznej pojemności brutto 1116,3 tys. w 2019 r.).

Żegluga morska i przybrzeżna

Na koniec 2020 r. morską flotę transportową stanowiło 95 statków (o 1 mniej niż w 2019 r.)
będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów. Łączna nośność (DWT) statków morskiej floty wyniosła 2649,9 tys. ton, natomiast pojemność brutto (GT) – 1922,8 tys. (wobec odpowiednio: 2656,0 tys. ton i 1908,1 tys. w 2019 r.).

Na koniec 2020 r. statki pod polską banderą stanowiły 15,8% ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Łączna nośność (DWT) statków pod polską banderą (15 statków) wyniosła 18,2 tys. ton (0,7% ogółu nośności statków morskiej floty), a pojemność brutto (GT) – 13,9 tys. (0,7% ogółu pojemności brutto).

Średni wiek statku w morskiej flocie transportowej wyniósł 17,8 lat (dla statków pływających pod polską banderą – 40,1 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą – 13,6 lat). Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przewieźli 8134,9 tys. ton ładunków.

W relacji z portami polskimi morską flotą transportową przewieziono 7241,7 tys. ton ładunków (o 7,9% mniej niż w 2019 r.), z czego wywóz z portów polskich do portów zagranicznych stanowił 51,8% (o 5,3% mniej niż przed rokiem), a przywóz – 48,2% (o 10,6% mniej).

Pomiędzy portami obcymi przewieziono 621,0 tys. ton ładunków, tj. o 10,3% mniej w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast pomiędzy portami polskimi – 239,6 tys. ton, tj. o 130,0% więcej. Przewozy wewnątrzportowe stanowiły 0,4% ogółu przewiezionych ładunków morską flotą transportową i wyniosły 32,7 tys. ton.

W 2020 r. morską flotą transportową polscy armatorzy i operatorzy przewieźli w komunikacji międzynarodowej 501,0 tys. pasażerów. Ponadto promami przetransportowano 301,4 tys. kierowców samochodów ciężarowych (o 5,5% mniej niż w roku poprzednim).

Przybrzeżna flota transportowa na koniec 2020 r. liczyła 42 statki o łącznej nośności 12,4 tys. ton i pojemności brutto (GT) 10,5 tys. Wszystkie statki morskiej przybrzeżnej floty transportowej pływały pod banderą polską. Średni wiek statku wyniósł 45,4 lata.

Statkami pasażerskimi przybrzeżnej floty transportowej w komunikacji pomiędzy portami polskimi w 2020 r. przewieziono 194,1 tys. pasażerów (o 22,8% mniej niż w poprzednim roku), a praca przewozowa wyniosła 3893,1 tys. pasażerokilometrów (o 23,4% mniej w porównaniu z 2019 r.).

Wewnątrzportowe przewozy pasażerów statkami żeglugi przybrzeżnej w 2020 r. wyniosły 381,8 tys. osób (spadek o 43,1% w skali roku), a średnia odległość przewozu jednego pasażera – 6,6 km.

Stan załóg morskiej i przybrzeżnej floty transportowej na koniec 2020 r. wynosił 2040 osoby (o 13 osób mniej niż w 2019 r.), z tego w morskiej flocie transportowej – 1869 osób (o 16 osób mniej), a we flocie przybrzeżnej – 171 osób (o 3 więcej).

Porty morskie

Obroty ładunkowe w portach morskich w 2020 r. wyniosły 88,5 mln ton, tj. o 5,7% mniej niż w 2019 r.; spadek zaobserwowano w Gdańsku (o 10,9%), Świnoujściu (o 5,3%) oraz Policach (o 1,9%). Wzrost obrotów odnotowano jednie w Gdyni (o 3,3%), natomiast w Szczecinie ich wielkość pozostała na tym samym poziomie jak przed rokiem.

Udział poszczególnych portów w obrotach ogólnokrajowych w 2020 r. kształtował się następująco: Gdańsk – 45,9%, Gdynia – 24,0%, Świnoujście – 17,1%, Szczecin – 10,8%, Police – 1,9% oraz pozostałe porty – 0,3%.

W strukturze obrotów ładunkowych w 2020 r. największy udział miały ładunki masowe suche – 34,3% (w tym węgiel i koks – 11,3%), ładunki masowe ciekłe – 25,4% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 19,6%) oraz ładunki w kontenerach dużych – 24,5%.

W 2020 r. w porównaniu z rokiem poprzednim spadek obrotów odnotowano w większości kategorii ładunkowych – masowych ciekłych (o 16,3%), kontenerach dużych (o 6,2%), ładunkach tocznych (o 2,0%) oraz pozostałych ładunkach drobnicowych (o 1,2%). Wzrosły jedynie obroty ładunków masowych suchych (o 2,3%).

W 2020 r. krajowy obrót morski wyniósł 2,8 mln ton (o 33,5% więcej niż w roku poprzednim) i stanowił 3,1% obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 85,7 mln ton ładunków (96,9% obrotów ogółem), tj. o 6,6% mniej niż w 2019 r.

W 2020 r. ładunki przewożone statkami w relacji z portami Europy stanowiły 66,7% międzynarodowych obrotów ładunkowych polskich portów, Afryki – 11,6%, Azji – 13,0%, Ameryki Środkowej i Południowej – 4,5%, Ameryki Północnej – 3,3% oraz Australii i Oceanii – 0,9%.

Obrót ładunków tranzytowych w 2020 r. wyniósł 12,5 mln ton i zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,0%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w porcie Gdańsk (72,1%), następnie w portach Szczecin (12,7%) oraz Świnoujście (7,9%).

We wszystkich portach morskich odnotowano spadek obrotów ładunków tranzytowych: w Elblągu (o 54,9%), Świnoujściu (o 30,4%), Gdyni (o 22,0%), Szczecinie (o 20,6%) oraz Gdańsku (o 15,3%). W porównaniu z rokiem poprzednim spadek obrotów ładunków tranzytowych odnotowano zarówno w przywozie (o 22,3%), jak i w wywozie (o 11,8%).

W 2020 r. w portach morskich podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 1905,2 tys. pasażerów, tj. o 31,6% mniej niż w 2019 r. W ruchu krajowym przewieziono 351,6 tys. osób (18,5%), a w ruchu międzynarodowym – 1553,6 tys. osób (81,5%).
Krajem, do którego wypłynęło lub z którego przypłynęło do polskich portów morskich najwięcej pasażerów była Szwecja (udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł 94,7%).

Do polskich portów w 2020 r. zawinęło 17,6 tys. statków (wobec 20,8 tys. jednostek w 2019 r.) o pojemności brutto (GT) 231,1 mln (o 7,4% mniejszej niż w roku poprzednim) i nośności (DWT) 172,1 mln ton (o 3,9% mniejszej).
W porównaniu z 2019 r. zwiększyły się wszystkie średnie wielkości statków – nośność (o 13,5%), pojemność brutto (o 9,4%) oraz pojemność netto (o 8,0%).

Rybołówstwo morskie

Według stanu na koniec 2020 r. polska flota rybacka liczyła 823 jednostki (o 4 mniej niż w 2019 r.), o łącznej pojemności brutto (GT) 32,4 tys. (o 0,2% wyższej niż w 2019 r.) oraz o mocy 80,4 tys. kW (o 0,2% wyższej niż w roku poprzednim).

W skład polskiej floty rybackiej tak jak przed rokiem na koniec 2020 r. wchodziły 2 trawlery i 124 kutry oraz 697 łodzie (o 4 jednostki mniej niż w 2019 r.). Dla trawlerów portem macierzystym pozostała Gdynia.
Większość kutrów (72,6%) stacjonowała w województwie pomorskim, a pozostałe – w zachodniopomorskim. Natomiast łodzie rybackie stacjonowały we wszystkich województwach nadmorskich: pomorskim (46,6% łącznej liczby polskich łodzi rybackich), zachodniopomorskim (43,6%) oraz warmińsko-mazurskim (9,8%).

W 2020 r. z łowisk bałtyckich pozyskano 130,0 tys. ton ryb (stanowiących 67,9% łącznej masy połowów), czyli o 10,9% mniej w porównaniu z 2019 r. Połowy dalekomorskie, których wielkość ukształtowała się na poziomie 61,5 tys. ton, były o 25,8% wyższe niż przed rokiem.
Poza Morzem Bałtyckim, polscy rybacy w 2020 r. prowadzili działalność połowową jedynie na akwenach Atlantyku Północno- i Środkowowschodniego.

W strukturze gatunkowej połowów, podobnie jak w latach poprzednich, dominowały szproty poławiane wyłącznie na łowiskach bałtyckich. W 2020 r. złowiono 60,5 tys. ton tej ryby, co stanowiło 31,6% łącznej masy pozyskanych organizmów.

Wśród poławianych na Bałtyku i zalewach organizmów, oprócz ryb morskich, pozyskiwano również gatunki typowe dla wód słodkich i słonawych (ryby słodkowodne i dwuśrodowiskowe), których łączna masa w 2020 r. wyniosła 1,8 tys. ton. Najliczniejszym reprezentantem w tej grupie był leszcz, którego połowy stanowiły blisko jedną czwartą łącznej masy ryb dwuśrodowiskowych i słodkowodnych.

W 2020 r. polska flota rybacka pozyskała 1,4 tys. ton bezkręgowców morskich (kalmary, kraby, krewetki). Połowy tych organizmów prowadzone były wyłącznie na akwenach dalekomorskich i stanowiły one 2,3% łącznych połowów z tych łowisk. Dla porównania, w 2019 r. bezkręgowce morskie (kalmary i krewetki) pochodziły wyłącznie z Atlantyku północno-wschodniego i stanowiły 1,7% masy polskich połowów z tego akwenu.

Branża TRANSPORT w portalu CIRE

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPS5 dorobiło się oficjalnych butów. Znamy cenę propozycji od Sony i Nike
Następny artykułZaczyna się walka o złoto! Audycja „Finał jest nasz” w Radiu Index