A A+ A++

2000 złotych mandatu i 15 punktów karnych – tyle wynosi najłagodniejszy wymiar „kary” za wjechanie na czerwonym świetle pod zamykające się rogatki. Taki mandat będzie prawdopodobnie czekał na kobietę, która we wtorek 23 lipca 2024 r. wjechała na przejazd kolejowy w Sterkowcu. Kobieta nadjechała od strony ul. Sosnowej. Pojazd utknął na przejeździe i kobieta była zmuszona uszkodzić jedną z zapór, aby go opuścić. Na miejsce zostali skierowani policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Brzesku, a także patrol Straży Ochrony Kolei oraz grupa remontowa, która zamontowała ponownie wyłamaną rogatkę.

Przypominamy i apelujemy – w zderzeniu samochodu osobowego z pociągiem auto nie ma żadnych szans – nie kierujmy się zatem pośpiechem i stosujmy się do przepisów ruchu drogowego obowiązujących na przejazdach kolejowych!

– We wtorek 23 lipca o godz. 9.40 otrzymaliśmy zgłoszenie o uszkodzeniu szlabanu na przejeździe kolejowy w Sterkowcu.

Jak ustalili na miejscu policjanci kierująca toyotą wjechała na przejazd kolejowy pomimo nadawania sygnału czerwonego, a następnie wyłamała rogatkę – informuje asp. szt. Ewelina Buda specjalista ds. Prasowo-Informacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Brzesku.

Przejazd kolejowy w Sterkowcu „słynie” z tego typu zdarzeń z udziałem kierowców nie znających przepisów ruchu drogowego.

Co roku na przejeździe kolejowym w Sterkowcu dochodzi od kilku do kilkunastu zdarzeń gdy kierowcy ignorują sygnalizację i wjeżdżają na torowisko w momencie gdy procedura zamknięcia szlabanów była już rozpoczęta. Pojazd najczęściej utykają pomiędzy zamkniętymi rogatkami. Czasami kierowcy zdecydują  się na wyłamanie rogatek.

Za tego typu zachowanie grozi wysoka kara finansowa. Za „naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały” grozi mandat w wysokości 2000 złotych. Jeśli w ciągu dwóch lat dojdzie drugi raz do tego samego wykroczenia, kierowca zapłaci podwójną karę, czyli 4000 zł.

Czy przejazd w Sterkowcu działa prawidłowo?

Wiele osób pyta co jest nie tak z przejazdem kolejowym w Sterkowcu. W opinii fachowców – wszystko jest ok, o wiele gorzej jest ze znajomością przepisów wśród kierowców uwięzionych za szlabanem.

Postanowiliśmy nagrać standardową sekwencję zamykania szlabanów na przejeździe kolejowym. W naszej opinii wszystko przebiegało prawidłowo. Rogatki zamykają się w momencie, gdy pociąg jest najczęściej nie dalej jak około 1 km od przejazdu, a czas do nadjechania pociągu to zaledwie od 1 do 2 minut…

W lipcu 2020 r. PKP opublikowało film zawierający „najlepsze” nagrania z monitoringu dozorującego przejazd.

Od momentu modernizacji linii kolejowej w 2015 roku zapory na przejazdach kolejowych w Sterkowcu i Biadolinach Radłowskich zamontowane są rogatki, które są sterowane automatycznie. Skład pociągu znajdujący się w określonej odległości od przejazdu uruchamia opuszczanie zapór. Niestety dochodzi tam do wielu niebezpiecznych sytuacji ze strony kierowców, którzy np. objeżdżają półrogatki lub przejeżdżają pod opadającymi szlabanami.

Czerwone światło oznacza bezwzględny zakaz wjazdu. Czerwone światło, które nadawane jest przed przejazdami kolejowo-drogowymi, wyposażonymi w system i urządzenia zabezpieczenia ruchu, ma takie samo znaczenie jak na skrzyżowaniach ulicznych. Dlaczego tak bardzo je lekceważymy?

Jak zachować się na przejeździe kolejowym?

Kierowco!

  • Zbliżając się do przejazdu kolejowego czy przejeżdżając przez niego zachowaj szczególną ostrożność. Na drogach dojazdowych do przejazdów ustawione są znaki drogowe, które ostrzegają uczestników ruchu o przejeździe kolejowo-drogowym. Na samym przejeździe również znajdują się odpowiednie znaki ostrzegawcze. Niestosowanie się do zasad ruchu drogowego i obowiązujących przepisów oraz znaków to czasami kwestia życia lub śmierci.
  • Przed wjechaniem na tory upewnij się czy nie zbliża się pojazd szynowy.
  • Wjazd na przejazd jest dozwolony dopiero po całkowitym podniesieniu się rogatek i wyłączeniu sygnalizacji przejazdowej.
  • Jedź z taką prędkością, abyś w każdej chwili mógł zatrzymać pojazd.
  • W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z torowiska a jeżeli to niemożliwe szybko opuść pojazd.

Kierującemu zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

Przejeżdżając przez przejazd kolejowy zachowaj szczególną ostrożność!

Pieszy!

  • Pamiętaj, aby przekraczać tory tylko w wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
  • Chodzenie po torach jest niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. Pociąg może nie zatrzymać się na wcześnie, aby uniknąć zdarzenia.
  • Bądź czujny w pobliżu przejazdów kolejowych – nie czytaj, nie korzystaj ze słuchawek, aby słyszeć nadjeżdżający pociąg.

foto: nadesłane

IB / PKP

blank
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSejm przywrócił możliwość zbywania części państwowych gruntów
Następny artykułLider rankingu ATP Jannik Sinner nie wystąpi na igrzyskach