Epidemia koronawirusa zastopowała wszystkie systemy wypożyczania rowerów miejskich w Polsce niedługo po starcie sezonu. Serwis CentrumRowerowe.pl przygotował jednak ranking systemów za ubiegły rok. Grodzisk plasuje się w czołówce.
–To już trzeci ranking systemów rowerów miejskich, który przygotowaliśmy. W zeszłym roku wzięliśmy pod lupę 39 systemów, w tym – 14 więcej – mówią twórcy.
Przy jego konstruowaniu brali pod uwagę takie kryteria i kategorie jak: liczba mieszkańców przypadająca na jeden rower; liczba stacji, przypadająca na kilometr kwadratowy – najwięcej punktów zebrały jednak systemy bezstacyjne, w ich przypadku przyznano najwyższą notę; liczba wypożyczeń przypadająca na liczbę osób zapisanych w systemie; odsetek zarejestrowanych mieszkańców; długość sezonu; stosunek długości ścieżek rowerowych do długości dróg publicznych; cena za wypożyczenie; liczba stacji napraw na kilometr kwadratowy ocenianego miasta; dodatkowe udogodnienia; przyrost długości dróg rowerowych w 2019 roku
W Polsce – poza systemami miejskimi – istnieją gminne, wojewódzkie itp. Nie ujęliśmy ich jednak w naszym rankingu z przyczyn metodologicznych. Ich porównanie z np. warszawskim Veturilo mogłoby być niemiarodajne. Wszystkie dane, które ujęliśmy w rankingu, pochodzą z 2019 roku – objaśniają metodologię twórcy rankingu.
W zestawieniu ogólnopolskim po raz kolejny triumfowało warszawskie Veturilo. Grodzisk zajął wysokie siódme miejsce w gronie 50 systemów z całego kraju. Na 10. pozycji uplasował się w zestawieniu dotyczącym liczby mieszkańców na jeden rower – wyniosła 336 osób,.dla porównania zwycięski Ustroń miał 230 mieszkańców, a czwarta Warszawa – 310.
Pod względem zagęszczenia stacji na kilometr kwadratowy – wyłączając systemy bezstacyjne – Grodziski Rower Miejski sklasyfikowano na drugim miejscu, tylko za Chorzowem, a przed Warszawą. U nas współczynnik ten wynosi 0,91. Daleko Grodziskowi do czołówki natomiast pod względem średniej liczby wypożyczeń na osobę zapisaną w system – to trzy. 23 procent mieszkańców gminy jest zarejestrowanych w systemie GRM, a Grodziski sezon rowerowy – od marca do listopada włącznie należy do najdłuższych. Dłuższy bo całoroczny jest tylko we Wrocławiu.
Jak na razie pod koniec stawki znajduje się Grodzisk pod względem stosunku długości dróg rowerowych do długości dróg publicznych – stanowi 5 procent, dość wolny w 2019 był wg zestawienia również przyrost dróg rowerowych – 1 KM. Więcej statystyk i grafik obrazujących dane tutaj.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS