A A+ A++

W roku szkolnym 2023/2024 Szkoła Podstawowa Nr 3 rozpoczęła mobilność  w ramach przyznanej na lata 2023 – 2027. Realizacja projektu  dofinansowanego z Unii Europejskiej programu Erasmus +, to dla uczniów okazja do rozwijania różnych kompetencji, poszerzania wiedzy i zdobywania doświadczeń. Jest to również czas nawiązywania nowych relacji, nowych przyjaźni, poznawania własnych możliwości i odkrywania umiejętności radzenia sobie poza domem   i nauka samodzielności.  

W dniach od 8 do 11 marca 2024 r. odbyła się wizyta nauczycieli w Grecji, w celu przygotowania do realizacji projektu przez młodzież i nauczycieli. Wizyta miała na celu omówienie najważniejszych kwestii dotyczących organizacji  pobytu uczniów, programu kulturalnego oraz poznanie warunków pobytu. Szkołę reprezentowały panie: Bożena Szlonzak i Aneta Franke.

Do wyjazdu uczniowie przygotowywali się przez cały marzec uczestnicząc  w zajęciach języka angielskiego, kulturowych zajęciach z podstawami języka greckiego, warsztatach psychologiczno-pedagogicznych

Pierwsza mobilność uczniów  w ramach akredytacji  odbyła  się w terminie  7 – 22 kwietnia 2024 r.  W podróż do malowniczej Grecji  udało się 35 uczniów: 30  pod opieką p. Irminy Spisackiej, Joanny Różańskiej i Kamila Wojciechowskiego, aby realizować mobilność grupową oraz pięcioro, by przy wsparciu p. Bożeny Szlonzak  uczestniczyć w mobilności indywidualnej.  Organizacje, które przyjęły naszą młodzież to   PLATON  M.E.P.E. – Ganochora, KATERINI GRECJA – mobilność grupowa uczniów i  PRIMARY SCHOOL OF SVORONOS, Pieria – mobilność indywidualna  uczniów. Celem projektu było:   podniesienie kompetencji językowych uczniów oraz pracowników szkoły; zwiększenie poziomu wykorzystywania ICT w zajęciach szkolnych;  kreowanie postaw otwartości na świat, chęci samorozwoju, szerzenie perspektyw na przyszłość.

Każdy dzień pobytu na Riwierze Olimpijskiej wypełniony był wieloma aktywnościami. W szkole czekali na uczestników projektu ich greccy rówieśnicy  i nauczyciele, którzy towarzyszyli im również po zajęciach szkolnych, podczas różnych wycieczek, a nawet w czasie wolnym pokazując uroki regionu. Młodzież zobaczyła, jak funkcjonuje szkoła, jak wygląda,  w jakich warunkach uczą się greccy uczniowie.

Uczniowie realizujący mobilność grupową w Platonie  uczestniczyli w szkolnych zajęciach przybliżających grecką kulturę i sztukę, zajęciach  o Unii Europejskiej, zajęciach informatycznych, zajęciach z historii, geografii, geologii. Poznawali  podstawy języka greckiego, tradycje greckie, zgłębiali tajniki kuchni greckiej.  Dużo radości sprawiły wszystkim wspólne tańce, szczególnie nauka Sirtáki popularnego greckiego  tańcapseudoludowego, stworzonego w 1964 na potrzeby filmu „Grek Zorba”. Nie zabrakło integracji sportowej na boisku szkolnym  i  gry w piłkę  nożną  i koszykówkę. Aktywność fizyczną sprawdzili również w morzu i na plaży. Nauczyciele greccy  zorganizowali uczestnikom projektu zajęcia pokazowe i proces pieczenia chleba w muzeum folkloru-odrestaurowanym domu  z 1855 roku w Gannon.  Odbyły się warsztaty w Olympus Geological History Museum z wystawą  skał i minerałów oraz skamieniałościami  z Olimpu i okolic.  Ciekawą formą  aktywności były zajęcia terenowe, które  miały na celu podnoszenie poziomu samodzielności uczniów, a zarazem formą zintegrowania z rówieśnikami greckimi i atrakcyjną formą poznawania okolic.

W tym samym czasie pięcioro uczniów w towarzystwie greckich rówieśników realizowało  mobilność indywidualną. W Svoronos realizowali program  edukacyjny  wzbogacając się o  wiedzę i umiejętności z obszaru  nauk przyrodniczych, biologii i ekologii (trzech uczniów) logicznego myślenia i matematyki ( jedna uczennica) systemu edukacyjnego w krajach Unii Europejskiej ( jeden uczeń). Wszystkie  działania  były realizowane według wcześniej opracowanego planu programowego, który obejmował  podniesienie kompetencji i aktywowanie wśród uczniów różnych umiejętności: przedmiotowych, cyfrowych, językowych, a także społecznych  i kulturowych. Mobilność każdego z uczniów była okazją do współpracy podczas warsztatów laboratoryjnych, terenowych, praktycznych. Przyczyniła się równocześnie  do wzmocnienia kompetencji językowych, społecznych i osobistych uczniów i towarzyszących im nauczycieli: opiekuna polskiego  i nauczycieli greckich. W greckiej  szkole zdobywali  i pogłębiali wiedzę związaną z kulturą starożytnej Grecji, przyrody, w tym zmianami klimatycznymi, dyskutowali o globalnych wyzwaniach. Przez okres pobytu w Grecji,  każdy z uczniów  poprzez  obserwacje, rozmowy, warsztaty, ćwiczenia zdobywał też materiały do przygotowania prezentacji multimedialnej w języku angielskim na  temat związany z realizowaną tematyką podczas mobilności. W efekcie zajęć projektowych  dwoje uczniów zaprojektowało i przygotowało prezentację na temat „Erasmus +  możliwości rozwoju osobistego, edukacyjnego, poznania kulturowego.  Kolejni  „ Polska- Grecja, podobieństwa, różnice w przyrodzie, ekosystemach ekologii i ochronie środowiska”,  „Innowacje ekologiczne w Unii Europejskiej”,” Wyzwania eko w Unii Europejskiej- rozwiązania problemów”.  Rezultaty swojej pracy zaprezentowali  kolegom i koleżankom w szkole, po powrocie z Grecji.

Pobyt w Grecji  wszystkim uczestnikom realizującym zarówno mobilność grupową, jak  i indywidualną, urozmaicały wycieczki do urokliwych miejsc regionu. Rejs statkiem na wyspę Skiatos był wyjątkowy. Załoga statku przygotowała wiele ciekawych atrakcji. Wspólne śpiewy i greckie tańce to niesamowita radość. W Litochoro wszyscy podziwiali miasteczko i jego największą atrakcję, czyli wąwóz rzeki Enipeas, znajdujący się w masywie Olimpu. W samym miasteczku był czas na zakupy lokalnych produktów i pamiątek. Wrażenie zrobił   Palaios Panteleimonas, czyli Stary Panteleimon, niewielka wioska górska  położona na wysokości 500 m n.p.m. na wschodnim zboczu masywu Olimp. Panteleimon na stałe zamieszkuje jedynie 9 rodzin. Jest to miejsce szczególne ze względu na urzekający widok na Morze Egejskie u podnóży Olimpu. Uczniowie zwiedzili urokliwą miejscowość  wypoczynkową  i  ruiny Zamku Platamonas wzniesionego  w XI w. przez krzyżowców,  który obecnie jest miejscem wydarzeń kulturalnych, m.in. odbywającego się w sierpniu Festiwalu Olimpu. Pobyt w  Meteorach w regionie Tesalii, w środkowej Grecji, w pobliżu miast Kalambaka i Kastraki zostanie na długo w pamięci. Klasztory wzniesione na skałach, niezwykle cuda i piękno  natury  wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.  Uczestnicy mieli okazję zwiedzić  klasztor — Wielkiego Meteora (Megalo Meteoro).  Legenda głosi, że św. Atanazy, założyciel  tego najstarszego monastyru wzniósł się na szczyt na skrzydłach orła i to on w roku 1336 założył tu pierwszy prawosławny klasztor. U stóp meteorów w miasteczku w pracowni ikonograficznej, zaprezentowano  proces pisania ikon. Była to dla naszych uczniów  niejako pogłębiona  lekcja plastyki z klasy piątej oraz przybliżenie religii i kultury prawosławnej. Zorganizowano  zwiedzanie drugiego co do wielkości miasta w Grecji – Salonik.

Na zakończenie pobytu, po rozdaniu certyfikatów i wykonaniu pamiątkowych zdjęć uczniowie pożegnali się ze swoimi nowymi kolegami oraz nauczycielami greckich szkół.

Przez dwa tygodnie pobytu  w Grecji  towarzyszyła  wszystkim tradycyjna grecka gościnność, otwartość i spontaniczność. Młodzież Trójki wróciła do Hrubieszowa bogatsza w wiedzę, nowe doświadczenia i umiejętności. Poprzez bezpośredni kontakt z językiem (wskazał to również test z języka angielskiego po powrocie) uczniowie podnieśli kompetencje językowe. Wyjazd był też dobrym przygotowaniem do dalszej edukacji w szkołach ponadpodstawowych i poszerzaniem horyzontów. Wielu wróciło bardziej samodzielnymi, potrafiącymi pokonywać swoje lęki i  ograniczenia.

Wrażeniami z kolegami z młodszych klas, z nauczycielami, gośćmi:  Panią Burmistrz Miasta Martą Majewską  i delegacją uczniów Zespołu Szkól Nr 1 wraz z nauczycielką p. Joanną Smerdel podzielili się na konferencji podsumowującej w dniu 6 czerwca 2024 r. Prezentacje prowadziły Ewa i Hanna Chwedczuk. Podczas spotkania otrzymali potwierdzenie odbycia mobilności w postaci Certyfikatu uczestnictwa  i Europasów wskazujących, jakie umiejętności nabyli jako uczestnicy projektu  i jakim doświadczeniem mogą  się wykazać. Rozdano także dyplomy dla uczniów, którzy wzięli udział w konkursie fotograficznym Maria Kopczyńska i Karolina Solarska.

Uczniowie Zespołu Szkól Nr 1 przedstawili  naszym uczniom jak wygląda mobilność zagraniczna w ramach Erasmusa w szkole ponadpodstawowej. Opowiedzieli o praktykach zawodowych i stażach, które odbywali.

Pani Burmistrz podkreśliła wartość edukacyjną  takich wyjazdów. Zachęciła  do poszerzania horyzontów  w ramach możliwości, które dają takie projekty. Pani Dyrektor Marzanna Bednarczuk podziękowała za powodzenie projektu nauczycielom zaangażowanym w jego realizację, a także zachęciła młodzież do starania się o uczestnictwo w podobnych programach edukacyjnych w przyszłości.

Na zakończenie wszyscy mogli obejrzeć przygotowaną wystawę z  przywiezionymi pamiątkami oraz skosztować słodkich smakołyków greckich, które zostały przygotowane przez nauczycielki według przepisów przywiezionych z Grecji.

Na korytarzu przy wejściu do szkoły społeczność szkolna, rodzice i odwiedzający szkołę mogą oglądać przygotowaną wystawę z dokumentacją fotograficzną i innymi rezultatami projektu.

Tekst i zdjęcia SP 3

 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł70-latka chciała zainwestować w kryptowaluty. ZOSTAŁA OSZUKANA
Następny artykułTakiej sesji w Polkowicach jeszcze nie było