Dzisiaj amerykański koncern Lockheed Martin poinformował o podpisaniu umowy z greckim resortem obrony na dostawę trzydziestu pięciu śmigłowców wielozadaniowych UH-60M Black Hawk. Ledwie dwa dni temu grecki parlament zatwierdził zakup nowych śmigłowców. W służbie zajmą one miejsce wysłużonych wiropłatów rodziny UH-1 Huey lotnictwa wojsk lądowych.
W grudniu ubiegłego roku amerykański Departament Stanu wydał zgodę na sprzedaż trzydziestu pięciu UH-60M. Maksymalny koszt umowy wraz z pakietem towarzyszącym ma zamknąć się w granicach 1,95 miliarda dolarów. Zawarta dzisiaj umowa w formule Foreign Military Sale opiewa na 1,24 miliarda dolarów (4,91 miliarda złotych).
– Jesteśmy zaszczyceni możliwością rozszerzenia naszej dotychczasowej współpracy z greckimi siłami zbrojnymi poprzez dodanie do portfolio ich floty śmigłowców nowoczesnych UH-60M – powiedział Kostas Papadopulos, grecki dyrektor ds. biznesu międzynarodowego w Lockheedzie. – Black Hawki to najlepsze rozwiązanie spełniające wymagania postawione przez Greków, oferujące możliwości bojowe na miarę XXI wieku.
The Government of Greece signed a Letter of Offer and Acceptance (LOA) today, officially announcing its intent to procure 35 UH-60M Black Hawk helicopters.
— Sikorsky (@Sikorsky) April 5, 2024
Oprócz śmigłowców Ateny pozyskały również zapas części zamiennych, wyposażenia oraz uzbrojenie – głównie pokładowe karabiny maszynowe. Cztery egzemplarze zostaną dostarczone w konfiguracji wsparcia wojsk specjalnych i otrzymają możliwość przenoszenia pocisków AGM-114 Hellfire. Pozostałe reprezentować mają wersję transportową. Dostawy mają rozpocząć się już w przyszłym roku i potrwają do końca roku 2027.
Warto dodać, że nie będą to jedyne śmigłowce rodziny S-70 eksploatowane przez greckie siły zbroje. Jeszcze przed Wielkanocą grecka marynarka wojenna odebrała pierwsze trzy z siedmiu zamówionych śmigłowców pokładowych MH-60R Seahawk. Te dołączyły do jedenastu śmigłowców S-70B Seahawk w specjalnej odmianie S-70B-6 Aegean Hawk.
Obecna flota śmigłowców greckich wojsk lądowych zostawia wiele do życzenia. Jej trzon stanowią przestarzałe UH-1H i ich licencyjne odmiany AB 205 w łącznej liczbie około stu egzemplarzy. Jednosilnikowe Hueye rozpoczęły służbę w greckim lotnictwie w 1969 roku i są już maszynami całkowicie przestarzałymi pod wszystkimi względami, w dodatku mocno zużytymi. Uzupełniane są przez dwadzieścia nowoczesnych NH90 oraz dwadzieścia pięć ciężkich CH-47D Chinooków.
Greckie media spekulowały również o prawie opcji na dodatkowe czternaście maszyn, które trafiłyby do sił powietrznych. Ostatecznie tak się nie stało. Trzydzieści pięć Black Hawków trafi w całości do wojsk lądowych. Ale siły powietrzne nie będą poszkodowane – otrzymają czternaście mniejszych śmigłowców AW139.
Siły powietrzne, podobnie jak wojska lądowe, mają problem ze starzejącą się flotą śmigłowców. Składają się na nie Belle 205 w liczbie dwunastu egzemplarzy i ta sama liczba AS332 Super Pum. Oba typy używane są w głównej mierze do zadań transportowych i logistycznych. Włoskie śmigłowce zostaną dostarczone w konfiguracji SAR/CSAR. Warto dodać, że zakup śmigłowców realizowano w formule przetargowej. AW139 zostawiły w tyle konkurencję, na którą składały się UH-60M i Airbus H175. Nie złożono jeszcze oficjalnego zamówienia, jednak według greckich mediów jest to kwestia najbliższych miesięcy.
Lockheed Martin
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS