W ramach XIII edycji konferencji #GPWInnovationDay przedstawiciele spółki Cloud Technologies pochwalili się imponującymi wynikami finansowymi oraz strategią rozwoju, która na chwilę przed debiutem na Głównym Rynku GPW może zainteresować przyszłych inwestorów i pokazać potencjał, jaki drzemie w sektorze danych służących do profilowania reklam online.
Cloud Technologies specjalizuje się w dostarczaniu danych do targetowania reklamy internetowej. Sprzedaż danych jest kluczowym segmentem działalności spółki. Cechuje się niewielkim udziałem kosztów zmiennych i ograniczonym poziomem kosztów stałych, co przy skalowaniu przekłada się na rosnące wyniki finansowe. W ostatnich latach Cloud Technologies zwiększyło zarówno swój zysk netto (12,6 mln zł), jak i cash flow (12,8 mln zł).
W trzecim kwartale 2022 blisko 80 proc. przychodów Cloud Technologies stanowi właśnie sprzedaż danych. W ocenie Piotra Prajsnara, prezesa i założyciela Cloud Technologies, do 2024 roku ponad 65 proc. globalnych budżetów reklamowych będzie stanowić reklama online. Wśród czynników makroekonomicznych wspierających działalność spółki Prajsnar wymienił stały wzrost liczby internautów oraz wydatków w branży e-commerce.
Rosną również globalne wydatki na reklamę online, a rynek reklamy programmatic (realizowanej w sposób zautomatyzowany) rośnie wręcz dwucyfrowo. To właśnie tam dane mają kluczowe znaczenie, bo pomagają algorytmom podejmować decyzje. Siłą rzeczy rośnie również globalny rynek danych. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (ang. compound annual growth rate, CAGR) wynosi tu aż 30 proc.
Model biznesowy Cloud Technologies składa się z trzech kroków. Spółka zbiera surowe dane z urządzeń mobilnych i komputerów. W drugim kroku trafiają one do platformy o nazwie DMT (Data Management Platform), gdzie poddawane są przetwarzaniu i analizie. Trzeci krok to monetyzacja danych, czyli ich sprzedaż na rynku reklamy internetowej. Spółka może wielokrotnie sprzedawać te same dane.
Cloud Technologies zbiera dane z ponad 200 rynków świata. Aż 91 proc. przychodów ze sprzedaży danych w 2021 pochodziło z rynków zagranicznych, głównie z USA i Europy Zachodniej. Spółka rozwija się dynamicznie, czemu sprzyjają czynniki makroekonomiczne, działa globalnie i w oparciu o sprawdzone i stale rozwijane technologie. Jak to przekłada się na wyniki finansowe, opowiedział Piotr Soleniec, członek zarządu i CTO Cloud Technologies.
Trzeci kwartał 2022 roku okazał się dla spółki najlepszy wynikowo w ciągu ostatnich pięciu lat. EBIDTA wyniosła ponad 5,5 mln zł (+37 proc. r/r). Zysk netto zamknięto kwotą 5,1 mln zł (+80 proc. r/r). Sprzedaż danych w stosunku do Q3 2021 roku wzrosła aż o 50 proc. (9,8 mln zł). W wakacje tego roku Cloud Technologies dokonało pierwszej zagranicznej akwizycji – spółki The Linea1 MKT (TL1).
Na wyniki wpływają również pozytywne różnice kursowe (większość sprzedaży jest realizowana w dolarach, zaś koszty ponosi się w złotówkach). W kosztach operacyjnych większość stanowiły tzw. usługi obce – koszt zakupu danych i powierzchni do kampanii reklamowych (3,2 mln zł) oraz koszty osobowe (2,4 mln zł). Koszty amortyzacji w Q3 2021 wyniosły 2,3 mln zł, ale główne aktywa spółki to wartości niematerialne.
EBIDTA za tegoroczny okres Q1-Q3 przekroczyła poziom 15 mln zł (ponad 50 proc. wzrostu r/r). Nieco większa fluktuacja zysku netto na przestrzeni ostatnich kilku kwartałów wynika z wahań różnic kursowych. W przeciągu trzech ostatnich kwartałów zysk netto zamknął się na poziomie 11 mln zł (+119 proc. r/r). Co kwartał spółka generuje dodatnie przepływy z działalności operacyjnej. Na ten moment firma posiada 37 mln zł wolnej gotówki, a zadłużenie zamyka się kwotą 7 mln zł.
Jak tłumaczył Piotr Soleniec, sprzedaż danych rośnie zarówno w ujęciu wartościowym, jak i co do udziału w całości przychodów Cloud Technologies. Finalnym odbiorcą tych danych są agencje reklamowe, ale są one sprzedawane przez dystrybutorów (np. TradeDesk) i rozliczane w formule Pay-As-You-Go. Segment sprzedaży danych charakteryzuje się bardzo wysoką marżą EBIDTA (powyżej 60 p.p.).
O strategii na lata 2021 – 2023 opowiedział Piotr Prajsnar. Główny cel dla Cloud Technologies to szybkie zwiększenie sprzedaży danych. Jego zdaniem rynek jest duży, chłonny i szybko się rozwija. Aby to osiągnąć, spółka opiera się na trzech perspektywach: biznesowej, finansowej i korporacyjnej.
Zamierza m.in. rozwijać własne technologie, dokonywać międzynarodowych akwizycji, skupować akcje własne, a w perspektywie korporacyjnej przejść na rynek główny GPW. Na inwestycje spółka planuje przeznaczyć do końca 2023 roku 50 mln zł. Budżet ma być zdywersyfikowany pomiędzy działalność B+R, akwizycje, skup akcji oraz zakup technologii. Przejście Cloud Technologies z rynku NewConnect na Główny Rynek GPW jest na ostatniej prostej.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS