A A+ A++

W stoczniach Nauta i Crist wypoczynku w wakacje nie było. Wręcz przeciwnie – w ich warsztatach wiele się działo. Crist tnie blachy pod budowę drugiego podmorskiego tunelu łączącego Danię i Niemcy, a Nauta remontuje kolejne statki, których pod koniec sierpnia cumowało tam 17. Obie stocznie szykują się też na międzynarodowe targi SMM w Hamburgu.

Tunel pod Bełtem Fehmarn

Dwie wyspy – duńską Lolland i niemiecką Fehmarn, które dzieli jedna z Cieśnin DuńskichBełt Fehmarn, połączy podmorski tunel. A przyczyni się do tego gdyńska stocznia Crist. O zamówieniu na jednostkę do sypania żwiru, które przyszło od odpowiedzialnej za budowę tunelu międzynarodowej spółki Femern Link Contractors (FLC) pisaliśmy w artykule z wrześniu ub. r. Po niespełna roku, 22 sierpnia w stoczni Crist odbyła się ceremonia cięcia blach na potrzeby drugiego już projektu dla armatora FLC – specjalistycznego pontonu o numerze roboczym NB100.

Ceremonia cięcia blach na pontony do budowy podmorskiego tunelu dla armatora FLC. Fot. Crist S.A.

Tunel pod Bełtem Fehmarn będzie miał około 17,6 km długości i składać się będzie z kilkudziesięciu prefabrykowanych elementów, transportowanych i układanych na miejscu za pomocą pontonów zanurzeniowych połączonych kratownicą. Powstaną one właśnie w stoczni Crist.

Pontony zaprojektowano specjalnie pod potrzeby budowy tunelu. Będą one mogły być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych jak i mniejszych elementów konstrukcji. Jednostki będą wyposażone w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia potrzebnego do realizacji tak dużego i wymagającego projektu, jakim jest budowa podmorskiego tunelu.

– Ten wielomiliardowy projekt europejski jest dowodem na to, iż firma Crist prezentuje ogromne możliwości, znakomite przygotowanie, a także rzetelność, odpowiedzialność oraz wszechstronną wiedzę do wykonania tak odpowiedzialnych projektów. Stocznia Crist pozyskała kontrakt po przejściu wielu audytów finansowo-technicznych, a konsorcjum zlecające jej zadania postrzega Crist jako stabilnego i pewnego partnera w tak wymagających projektach. Realizacja tak skomplikowanego projektu potwierdza ugruntowaną pozycję Crist na rynku jednostek specjalistycznych – informuje portal branżowy gospodarkamorska.pl.

Stocznia Crist widziana z pokładu statku wycieczkowego opływającego gdyński port. Fot. Przemysław Kozłowski

Stocznia Crist widziana z pokładu statku wycieczkowego opływającego gdyński port. Fot. Przemysław Kozłowski

Pełne doki i nabrzeża Nauty

W Stoczni Remontowej Nauta też gorąco – trwa remont kilkunastu jednostek, a zarząd firmy szykuje się na 30. Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich SMM w Hamburgu które odbędą się w dniach 6-9 września 2022 r.  

– Minął kolejny miesiąc intensywnych prac w Stoczni Remontowej Nauta S.A. Przy nabrzeżach i w dokach najdłużej funkcjonującej stoczni remontowej w Polsce na remontach przebywało w ostatnich dniach sierpnia jednocześnie aż 17 jednostek pływających. Połowa z  nich przechodziła remonty klasowe połączone z montażem systemów BWTS. Do grupy tej należą masowce Polskiej Żeglugi Morskiej – m/v Gdynia i m/v Koszalin, drobnicowce armatora Briese Schiffahrts – m/v BBC RIO, m/v Hollum oraz BBC Citrine, jak i drobnicowce m/v Onego Wisla oraz BBC Zarate. Tradycyjnie stocznię Nauta odwiedzają jednostki norweskiego armatora Wilson Ship Management. Prace prowadzone były  na drobnicowcach m/v Wilson Thames, Wilson Amsterdam oraz Wilson Avonmouth – opowiada Jarosław Staluszka, Commercial Manager stoczni Nauta. – Zapraszamy jednocześnie do odwiedzenia naszego stoiska B2.EG.402 na targach SMM w Hamburgu, gdzie Stocznia Remontowa Nauta S.A. zaprezentuje swoją szeroką ofertę w zakresie prac remontowych i przebudów statków.

Stocznia Nauta, fot: Stocznia Remontowa Nauta S.A.

Statki remontowane w sierpniu w stoczni Nauta, fot. Stocznia Remontowa Nauta S.A.

SMM to wiodące międzynarodowe targi branży morskiej. Na 30. SMM w centrum uwagi znajdą się transformacja cyfrowa, zmiany klimatyczne i transformacja energetyki morskiej – zagadnienia, które wymagają przełomowych, możliwych do wdrożenia rozwiązań. W wydarzeniu uczestniczy ok. 2000 wystawców, a stoiska i pawilony narodowe odwiedza przeciętnie 50 tys. gości. Targom towarzyszą sympozja dotyczące finansów, bezpieczeństwa morskiego czy dni kariery. 

Pośród polskich wystawców oprócz stoczni Nauta znajdą się m.in. stocznia Crist, MRS Gryfia ze Szczecina, Gdańska Stocznia „Remontowa”, Grupa Przemysłowa Baltic, Polski Rejestr Statków, Baltic Spares Service, NGL Machining.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOciepski/Kądzioła i Gruszczyńska/Wachowicz ze złotymi medalami plażowych MP
Następny artykułDrużyna U-10 ma nowego sponsora. Ciężko o gorszy wybór. Burza w sieci