Globalny eksperyment pracy zdalnej
Jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19, cała kadra pracownicza zastanawiała się, w jaki sposób praca powinna ewoluować, a globalny kryzys w 2020 r. zmiany te przyspieszył. Praktycznie z dnia na dzień miliony firm i pracowników wzięły udział w trwającym rok globalnym eksperymencie pracy zdalnej, testując swoje narzędzia i produktywność w swoich mieszkaniach, różnych strefach czasowych i na kilku kontynentach. Niektórym organizacjom udało się wprowadzić nowe rozwiązania lub dostosować istniejące, aby zapewnić swoim zespołom produktywność, ale wiele z nich miało z tym problemy.
Organizacje, które miały z tym problemy, szybko odkryły, że ich narzędzia nie były kompletne, skalowalne, bezpieczne i przystosowane do ery chmury. Praktycznie we wszystkich branżach zauważono wzrost wypalenia zawodowego, frustracji związanej z brakiem stabilnego połączenia internetowego i poszukiwaniem nieznanych narzędzi do współpracy. Większość firm zmierza w kierunku pracy hybrydowej, co zmienia sposób wykonywania obowiązków zawodowych.
Praca zdalna
Choć rok 2020 był punktem zwrotnym, bliższe spojrzenie ujawnia, że wiele technologii, trendów i norm kulturowych kształtujących przyszłość pracy istnieje już od jakiegoś czasu. Od lat organizacje z jasną wizją przyszłości podejmują wyzwanie maksymalizacji produktywności i zdolności współpracy przy jednoczesnym zachowaniu dobrego samopoczucia swoich pracowników i pracowniczek, wykorzystując do tego narzędzia, które pozwolą im to osiągnąć w skali globalnej. Z tego punktu widzenia przyszłość pracy istnieje już od jakiegoś czasu, tylko nie jest jeszcze równomiernie rozłożona i łatwo zauważalna.
Wszystkie organizacje chcące rozwijać pracę zdalną powinny skupić się na trzech obszarach: umożliwieniu wykonywania pracy w dowolnym miejscu dzięki elastycznym narzędziom; zapewnieniu zespołom wszystkich niezbędnych rozwiązań i umożliwienie dzielenia się wiedzą oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich. Dzięki tym trzem strategiom firmy mogą zwiększyć produktywność i zachęcać do innowacji, jednocześnie lepiej spełniając potrzeby swoich klientów i pracowników — zarówno teraz, jak i w nadchodzących latach.
Jak usługi Google Cloud ułatwiają nasze życie
Usługi chmurowe Google są oparte na przeglądarce internetowej, co daje ogromną przewagę nad konkurencją. Praca z usługą Google Workspace sprawia, że każdy członek zespołu może łatwo wykonywać swoją pracę — niezależnie od tego, czy są to wideorozmowy za pomocą Google Meet, wysyłanie i odbiór e-maili z konta Gmail, czy praca w czasie rzeczywistym w większym zespole nad arkuszem kalkulacyjnym. Z rozwiązań tych korzystają nawet 3 miliardy osób na całym świecie.
Największe firmy szukają sposobów, aby stać się elastyczniejsze i lepiej zorganizowane, dlatego coraz częściej sięgają po rozwiązania w chmurze. Badania pokazują, że większość firm przeniosła swoje podstawowe funkcje do chmury i planuje jeszcze większą integrację w przyszłości. Co to oznacza dla przyszłości rynku pracy? Prawdopodobnie większą mobilność. Dziennikarz przecież może napisać artykuł z dowolnego miejsca na świecie — nie musi fizycznie przebywać w redakcji. Na podobnej zasadzie funkcjonuje coraz więcej firm z innych branży. Dostęp do danych, raportów i innych kluczowych zasobów biurowych na telefonie czy innym urządzeniu mobilnym jest dla wielu organizacji nie “przymusem”, a oczywistością. Otwiera to przyszłość, w której pracownik czy pracowniczka mają większą wolność, bo nie są przywiązani do biura, a dane czy dokumenty są nie tylko dostępne dla nich z każdego miejsca i urządzenia, ale także lepiej chronione, zabezpieczone przed wpływem awarii czy nieprzewidzianych zdarzeń.
Praca w chmurze
Ważne usprawnienia dla wszystkich pracowników
Służby medyczne, zespoły obsługujące magazyny, pracownicy i pracowniczki działów sprzedaży — osoby te odgrywały kluczową i często heroiczną rolę podczas pandemii. Niestety, nie zawsze mają dostęp do tych samych narzędzi, co pracownicy dużych przedsiębiorstw. W rezultacie pracownicy pierwszej linii często korzystają z własnych urządzeń osobistych i aplikacji, aby uzyskać potrzebne im informacje.
To właśnie z myślą o nich powstała usługa Google Workspace Frontline — niestandardowe rozwiązanie, które obejmuje aplikacje do komunikacji i współpracy, takie jak Gmail, Chat, Docs, Drive i inne, a także wsparcie i zabezpieczenia klasy biznesowej. Google ułatwiło również zespołom biznesowym tworzenie niestandardowych aplikacji AppSheet bezpośrednio z poziomu Arkuszy Google i Drive, dzięki czemu można skuteczniej digitalizować i usprawniać swoją pracę, niezależnie od tego, czy chodzi o zbieranie informacji w terenie, zgłaszanie zagrożeń bezpieczeństwa czy zarządzanie zgłoszeniami od klientów.
Co więcej, korzystanie z Google Workspace z Asystentem Google jest już ogólnie dostępne. Dzięki temu można zapytać Google, co jest następnym zadaniem w kalendarzu roboczym, szybko dołączyć do spotkań lub wysłać wiadomość. Asystent Google jest dostępny dla Google Workspace na obsługiwanych urządzeniach mobilnych.
Jeśli chodzi o zarządzanie czasem, kluczowym trendem, który obserwujemy u dzisiejszych pracowników, jest łączenie obowiązków zawodowych i osobistych, a wielu z nich pracuje w “sprintach”, czyli dwu- lub czterogodzinnych blokach czasowych zamiast w tradycyjnym dniu pracy. Ponieważ coraz więcej firm przyjmuje hybrydowy model pracy, trend ten będzie się utrzymywał, a my wszyscy będziemy potrzebować narzędzi, które pomogą nam osiągnąć lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
W Google Workspace pojawi się zintegrowany zestaw funkcji, które pomogą ludziom łatwo dzielić się godzinami pracy i lokalizacją, a jednocześnie znaleźć więcej czasu, by skupić się na tym, co najważniejsze. Funkcje takie jak segmentowalne godziny pracy, powtarzające się wpisy o nieobecności w biurze i wskaźniki lokalizacji pozwalają pracownikom udostępniać współpracownikom informacje o swojej dostępności i lokalizacji. Z kolei nowy typ wydarzenia — Focus Time — pozwala zminimalizować czynniki rozpraszające, ograniczając powiadomienia w tym trybie. Wszystkie te wskaźniki dostępności i lokalizacji będą płynnie wyświetlane w całej przestrzeni roboczej Google, gdy zespoły będą korzystać z Kalendarza, Meet, Czatu i Gmaila. W Google Workspace ma zostać także udostępniona funkcja Time Insights, dzięki której pracownicy będą mogli ocenić, jak spędzają czas w odniesieniu do własnych priorytetów.
Nauka w chmurze i przyszłość według Google
Branża edukacyjna korzysta z wielu zalet technologii w chmurze, takich jak łatwiejsza współpraca między uczniami i nauczycielami nad zadaniami. Szczególnie było to widoczne podczas krajowych lockdownów na początku pandemii COVID-19, kiedy to nauka zdalna była jedyną możliwą formą edukacji. Wypracowane wtedy schematy mogą być przydatne w przyszłości nie tylko dla nauczycieli, ale i efektywniejszej nauki przez uczniów podczas dalszych etapów edukacji (np. na studiach).
Usługi chmurowe otworzyły drzwi dla przeniesienia szkoły do świata online. Zniknęły już tradycyjne dzienniki, a w ich miejsce wprowadzono elektroniczne dzienniki, podobnie z wieloma podręcznikami (choć w Polsce nie jest to jeszcze powszechne). Zlecanie wykonywania zadań online pozwala na rezygnację z drogich kopiarek i drukarek. To jednak nie koniec transformacji — za kilka lat laptopy i tablety mogą zostać zastąpione przez mniejsze inteligentne urządzenia mobilne. Bez względu na formę nauki, nauka zdalna będzie kluczowa, a usługi chmurowe Google, takie jak Dokumenty, Arkusze czy Prezentacje będą coraz częściej używane.
Trudno twierdzić inaczej — usługi chmurowe będą coraz istotniejsze w codziennym życiu i pracy. Dzięki Google Cloud świat jest dosłownie na wyciągnięcie ręki, a informacje służbowe i prywatne mogą być dostępne z dowolnego urządzenia lub miejsca, które wybierzemy. Niezależnie od tego, jak będzie wyglądał świat za 10 lat, można być pewnym, że usługi chmurowe, takie jak Google Cloud, tylko zyskają na znaczeniu i przydatności.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS