W związku z powtarzającymi się sprzecznymi informacjami dotyczącymi budowy drogi gminnej wraz z mostem/przepustem w Dydni – Dydnia pod brzegiem, poniżej zaprezentowano aktualny stan i stopień zaawansowania przedsięwzięcia, które swój bieg rozpoczęło w 2020 r. oraz kolejne kroki, które zostały poczynione, by ta inwestycja mogła zostać zrealizowana.
W wyniku podtopień, które wystąpiły na terenie gminy Dydnia w czerwcu 2020 r., wójt powołała w trybie natychmiastowym całodobowe pogotowie przeciwpowodziowe koordynujące prace związane z usuwaniem skutków ulewnych deszczy. Przyjmowane były zgłoszenia powstałych szkód i podejmowane odpowiednie działania. Jeden z wniosków dotyczył wykonania kompleksowej naprawy mostu na prywatnej posesji w Dydni.
Wnikliwa analiza formalnoprawna wykazała, że budowa drogi wraz z mostem jest zasadna, ponieważ mogłaby zastąpić 4 istniejące przeprawy do gospodarstw domowych i uwolnić tereny budowlane. Wskazano dwa możliwe warianty przebiegu drogi. Jeden z nich uwzględniał drogę prywatną jednego z wnioskodawców, a drugi m.in. działkę gminną. Wnioskodawcy wybrali projekt, wyrazili zgody na przekazanie gruntów pod drogę i most. W Urzędzie Gminy wszczęto procedury związane z opracowaniem projektu budowlanego wraz z niezbędnymi pozwoleniami, zaś koszty z tym związane zostały pokryte z budżetu gminy.
Od początku zarówno wójt, jak i pracownicy merytoryczni urzędu pochylili się nad trudną sytuacją wszystkich mieszkańców dotkniętych skutkami powodzi, o czym świadczą opracowany projekt budowlany drogi, uzyskanie pozwoleń i liczne rozmowy z zainteresowanymi. Na dzień 10 kwietnia br. przedmiotowa działka nie została odrolniona, a z uwagi na zamianę decyzji zainteresowanych mieszkańców o przekazaniu terenów pod inwestycję, cała procedura została wstrzymana. Do wznowienia inwestycji potrzebna jest dobra wola i zmiana decyzji jednego właściciela. W ostatnim czasie trzykrotnie Urząd Gminy występował do właścicieli działki z prośbą o ostateczne zajęcie stanowiska.
Do dziś, tj. 10 kwietnia br. urząd nie posiada ostatecznego stanowiska właścicieli odnośnie przekazania gruntu w celu budowy drogi gminnej.
Poniżej przedstawiono harmonogram działań podjętych przez Urząd Gminy w kwestii budowy drogi gminnej Dydnia Pod Brzegiem:
- Dn. 26.06.2020 r. z Urzędu Gminy wystosowano pisma do Ministra Spraw Wewnętrznych i administracji oraz Wojewody Podkarpackiego ws. możliwości przyznania pomocy państwa ze środków rezerwy celowej na usuwanie skutków tych zdarzeń, wskazano wówczas 6 posesji znajdujących się w trzech miejscowościach: Temeszowie, Dydni i Jabłonce.
- W odpowiedzi minister wskazał, że finansowanie prac zabezpieczających osuwiska na terenach prywatnych pozostaje w gestii właściciela nieruchomości, przy ewentualnym wsparciu jednostki samorządu terytorialnego, zaś wojewoda odmówiła przyznania ww. środków, argumentując tym, że w przypadku samego osunięcia się ziemi, nie ma podstaw do wystąpienia o środki z rezerwy celowej z przeznaczeniem na zabezpieczenie osuwiska.
- Dn. 04.11.2020r. do UG w Dydni wpłynął wniosek od właścicieli nieruchomości w Dydni dotyczący wykonania kompleksowej naprawy mostu na prywatnej posesji w Dydni.
- W odpowiedzi z dnia 12.11.2020 r. wnioskodawcy otrzymali informację, iż wniosek o wykonanie kompleksowej naprawy mostu na prywatnej posesji nie może być zrealizowany, ponieważ Gmina Dydnia nie posiada prawa do dysponowania przedmiotową nieruchomością.
- Dn. 7.01.2021r. do UG w Dydni wpłynął „wniosek o udostępnienie dostępu do drogi publicznej” podpisany przez troje właścicieli nieruchomości. Wniosek dotyczył budowy mostu i drogi dojazdowej zapewniającej dostęp do drogi publicznej z działek, które w wyniku osunięcia się ziemi, straciły drogę dojazdową stanowiącą główny dojazd do działki, na podstawie którego uzyskano pozwolenie na budowę.
- W odpowiedzi na pismo z dnia 7 stycznia 2021r. wnioskodawcy uzyskali odpowiedź pozytywną – wnikliwa analiza formalno-prawna wykazała, że budowa drogi wraz z mostem jest zasadna, ponieważ mogłaby zastąpić 4 istniejące przeprawy do gospodarstw domowych i uwolnić tereny budowlane. W piśmie wskazano dwa możliwe warianty przebiegu drogi. Jeden z nich uwzględniał drogę prywatną jednego z wnioskodawców, a drugi m.in. działkę gminną, która samodzielnie nie może stanowić drogi z uwagi na parametry – wielkość 0,0226 ha i znajdujący się tam rów. Wnioskodawcy zostali poinformowani o konieczności wyrażenia zgód przez właścicieli gruntów wraz z częściowym przekazaniem pod drogę i most. W załączeniu do pisma przekazano do wglądu przebieg dwóch tras drogi, w celu zapoznania się wnioskodawców i dokonania wyboru.
W ślad za pismem odbyło się spotkanie w terenie, podczas którego zaprezentowano oba warianty drogi. - Dn. 03.02.2021r. do Urzędu Gminy wpłynęła odpowiedź na pismo z dnia 07.01. 2021 zawierająca wskazanie wariantu przebiegu drogi uwzględniającą drogę prywatną jednego z wnioskodawców.
- Dn. 20 kwietnia 2021 r. pisemnie zaproszono zainteresowanych mieszkańców na spotkanie w terenie, podczas którego właściciele nieruchomości wypełnili formularze oświadczeń wyrażających zgodę na nieodpłatne przeniesienie części prawa własności nieruchomości na potrzeby budowy drogi.
- Główni zainteresowani wstępne oświadczenie złożyli dn. 22.04.2021 r.
- Od kwietnia 2021 r. do kwietnia 2022 r. trwało uzyskiwanie odpowiednich zgód właścicieli działek oraz opracowano wstępną koncepcję budowy drogi, bazującą na wariancie wybranym przez mieszkańców.
- Kolejnym Etapem było przyjęcie przez Gminę Dydnia ponownych oświadczeń od właścicieli dotyczących nieodpłatnego przekazania części gruntów pod budowę drogi na rzecz Gminy Dydnia. Główni zainteresowani złożyli oświadczenie z datą 21.03.2022r.
- Po uzyskaniu oświadczeń został wyłoniony wykonawca dokumentacji na opracowanie kompletnej dokumentacji budowlanej inwestycji pn. „Budowa drogi Dydnia pod Brzegiem”. Po podpisaniu umowy, projektant niezwłocznie przystąpił do opracowania dokumentacji. Z uwagi na złożony zakres prace trwały ok 18 miesięcy i obejmowały uzgodnienia z Wodami Polskimi, Zarządcą Dróg Wojewódzkich itd.
- Dn. 1 września 2023r. Starostwo Powiatowe w Brzozowie przyjęło wniosek Gminy Dydnia o wydanie decyzji pozwolenia na budowę dla inwestycji „Budowa drogi Dydnia pod Brzegiem” i wszczęło postępowanie administracyjne w tej sprawie.
- Dn. 12 września 2023 roku wpłynęło oświadczenie od głównych zainteresowanych dotyczące cofnięcia przez nich wszelkich zgód i zablokowania toczących się postępowań administracyjnych dotyczących nieruchomości. Oświadczanie dotyczyło również cofnięcia deklaracji nieodpłatnego przekazania części działek koniecznych do realizacji inwestycji. W oświadczeniu pojawiło się stwierdzenie, że mogą jedynie przekazać gminie Dydnia wymagane części działek odpłatnie.
- Z uwagi na żądanie głównych zainteresowanych wstrzymania wszelkich procedur administracyjnych, postępowanie administracyjne i pozwolenie na budowę inwestycji „Budowa drogi Dydnia pod Brzegiem” zostało zawieszone.
- Zakres gruntów niezbędnych do pozyskania na potrzeby inwestycji „Budowa drogi Dydnia pod Brzegiem” określił projektant, a wynika on z obowiązujących przepisów prawa i w stosunku do własności głównych zainteresowanych wynosi 14,06 ar powierzchni, co wynika z wybranego przez mieszkańców wariantu przebiegu drogi. O niezbędnej powierzchni główni zainteresowani byli informowani w październiku 2023 roku i zobowiązani do zajęcia ostatecznego stanowiska w terminie do 7 dni od otrzymania niniejszej korespondencji odnośnie udzielonych zgód na nieodpłatne przekazanie części działek celem budowy drogi gminnej.
- Właściciele przedmiotowej nieruchomości byli również poinformowani o tym, że ich oświadczenie z dnia 11.09.2023 r. poskutkowało zawieszeniem postępowanie Starosty Brzozowskiego ws. wydania pozwolenia na budowę drogi gminnej publicznej wraz z przepustem w ramach zadania pn. „Budowa drogi gminnej Dydnia pod brzegiem” i to postępowanie ze względu na brak odpowiedzi i ustosunkowania się jest zawieszone.
- Zakres prac w ramach zadania pn. „Budowa drogi gminnej Dydnia pod brzegiem” nie obejmuje budowy chodnika.
- W dokumentacji zgromadzonej w ramach inwestycji „Budowa drogi Dydnia pod Brzegiem” znajdują się trzy oświadczenia głównych zainteresowanych o zgodzie na nieodpłatne przekazanie gruntów, w tym jedno zawierające klauzulę „udzielonej zgody nie cofnę” oraz dwa oświadczenia z września 2023 i grudnia 2023 dotyczące jedynie odpłatnego przekazania gruntów.
- Dla potrzeb uzyskania pozwolenia na budowę przedmiotowej drogi, projektant działający w imieniu gminy wystąpił z kompletem dokumentów (w tym z oświadczeniami właścicieli nieruchomości) do Starostwa Powiatowego w Brzozowie z wnioskiem o wydanie decyzji zezwalającej na wyłączenie z produkcji rolnej gruntów przeznaczonych pod budowę drogi gminnej.
Projekt drogi wraz z zagospodarowaniem przestrzennym:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS