11 września br. w sali narad urzędu gminy w Dydni odbyło się trzecie już spotkanie edukacyjne pn. „Jak przeżyć w sytuacji zagrożenia, co zrobić, gdy zawyją syreny?” w ramach projektu Uniwersytet Samorządności. Uczestników przywitała wójt gminy Dydnia Bożena Chorążak. Tematem wykładu było zapoznanie się z podstawowymi działaniami podejmowanymi przez służby zarządzania kryzysowego w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia. Uczestnicy dowiedzieli się, w jaki sposób jest ogłaszane zagrożenie. Prowadzący przypomniał różne rodzaje sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych, obowiązujących na terytorium Polski w zależności od rodzaju występującego zagrożenia.
Prowadzący zwrócił uwagę na kilka rodzajów zagrożeń, na jakie dziś jesteśmy narażeni:
– z racji bliskiej odległości od granicy z Ukrainą, gdzie wciąż trwa wojna, teren gminy Dydnia i powiatu brzozowskiego znajduje się w strefie oddziaływania skutków tych działań. Mieszkańcy bezpośrednio włączali się w pomoc poprzez zbiórki, dowozy darów, czy udzielanie schronienia obywatelom z Ukrainy.
– podczas wykładu zwrócono uwagę również na liczne pożary, które występują na terenie całego kraju, które bez względu, czy mają charakter zdarzenia losowego, czy celowego działania, wymagają podjęcia odpowiednich czynności i zachowania środków ostrożności.
– kolejny rodzaj zagrożenia pojawiający się w ostatnich miesiącach to klęski żywiołowe, związane z nawalnymi opadami, podtopieniami i powodziami, zagrożenia skażenia środowiska, ale też z suszą hydrologiczną.
Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze przekazywane są przez syreny alarmowe (niektóre syreny posiadają możliwość emitowania alarmów i komunikatów głosowych) oraz środki masowego przekazu – radio i telewizję. W niektórych gminach, powiatach i województwach wykorzystywane są także inne sposoby informowania ludności np. wiadomościami tekstowymi (SMS) poprzez sieć telefonii komórkowej, megafony oraz powiadamianie od domu do domu.
Wskazówki przekazane przez prowadzącego:
Atak z powietrza – zalecane postępowanie wobec ataku z powietrza.
• Jeśli znajdujesz się w mieszkaniu to:
– ubierz się.
– wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne i gazowe oraz wygaś ogień w piecu.
– zamknij okna i zabezpiecz mieszkanie.
– zabierz plecak ewakuacyjny.
– zawiadom o alarmie sąsiadów (mogli nie usłyszeć sygnału alarmowego).
– pospiesznie udaj się do najbliższego schronu lub miejsca ukrycia (garaż podziemny, stacja metra).
• Jeśli jesteś w pracy, szkole lub miejscu publicznym to:
– przerwij pracę (wyłącz maszyny i urządzenia), naukę, udział w imprezie, podróży.
– udaj się do najbliższego schronu lub miejsca ukrycia,
– jeśli nie ma Cię w domu, skontaktuj się z najbliższymi i poinformuj ich o miejscu swojego pobytu,
– ustalcie sposób dalszego kontaktowania się.
– pomóż słabszym, starszym, dzieciom.
– słuchaj uważnie poleceń służb ratowniczych i nie wpadaj w panikę, dawaj przykład rozumnych zachowań!
Komunikaty o klęskach żywiołowych i zagrożeniu skażenia środowiska – ogłasza się w celu powiadomienia ludności np. o groźbie zatopienia, pożarze lasu, katastrofie ekologicznej:
• Jeśli znajdujesz się w mieszkaniu to:
– włącz i nastaw odbiornik radiowy lub telewizyjny na program lokalny, w celu wysłuchania komunikatów nadzwyczajnych.
– stosuj się ściśle do poleceń podanych w komunikatach nadzwyczajnych.
– sprawdź miejsce pobytu domowników, powiadom sąsiadów o zagrożeniu – mogli nie usłyszeć alarmu.
– w przypadku zagrożenia niebezpiecznymi substancjami chemicznymi (NSCh) uszczelnij okna, drzwi, otwory wentylacyjne i nie opuszczaj mieszkania bez specjalnych instrukcji służb kierujących ewakuacją.
• Jeśli znajdujesz się na ulicy:
– w bezpośrednim sąsiedztwie uwalniania się NSCh, oddalaj się najkrótszą drogą od rejonu zagrożenia; w miarę możliwości poruszaj się prostopadle do kierunku wiatru.
– ostrzegaj inne osoby o grożącym niebezpieczeństwie.
– nie znasz przyczyny ogłoszenia alarmu? Postaraj się dotrzeć do miejsca, gdzie możesz wysłuchać komunikatów nadzwyczajnych.
– stosuj się do poleceń służb ratunkowych.
UWAGA! Syreny wykorzystywane są także w ćwiczeniach przeprowadzanych przez wojewodów. Informacja o takim ćwiczeniu przekazywana jest przez wojewodów do mediów, co najmniej dobę przed przeprowadzeniem ćwiczenia.
Prowadzący zwrócił również uwagę na potrzebę przygotowania plecaków ewakuacyjnych i ich wyposażenia oraz o konieczności posiadania sprawnego, pewnego i zatankowanego pojazdu. Warto o schemacie postępowania w sytuacjach kryzysowych porozmawiać z rodziną i przygotować plan, który usprawni ewakuację i zapobiegnie panice.
Co powinno znaleźć się w plecaku?
• woda i jedzenie (butelka z filtrem, żywność energetyczna, konserwy)
• zestaw medyczny (leki, które przyjmujemy na stałe, środki przeciwbólowe, przeciwwymiotne, plastry, opatrunki, maski ochronne, opaski zaciskowe, środki odkażające)
• dokumenty (dowód osobisty, paszport, akt urodzenia, akt własności mieszkania, pendrive ze skanami ważnych dokumentów)
• odzież (bielizna, peleryna przeciwdeszczowa, ubranie na zmianę)
• narzędzia (scyzoryk, latarka, zapałki/zapalniczka)
• zestaw do nawigacji (mapa, kompas, GPS, busola)
• środki higieny osobistej (mydło, żel do dezynfekcji)
• gotówka w niewielkich nominałach
• inne przydatne przedmioty (zapasowe baterie, radio na baterie, liny, taśma, gumki, długopis/ołówek i notes, sztućce, scyzoryk, koc termiczny, worki na śmieci, śpiwór)
Plecak powinien być niewielki – do 35 l. – w barwach nierzucających się w oczy, przechowywany w miejscu, dobrze dostępnym w sytuacji zagrożenia. Wyposażenie plecaka powinno wystarczyć na około 72 h.
Zadanie pn. „Uniwersytet Samorządności” w Gminie Dydnia – organizacja bezpłatnych wykładów, warsztatów i zajęć praktycznych dla mieszkańców powiatu brzozowskiego” mające na celu przeprowadzenie inicjatyw edukacyjnych w ramach koncepcji „Uniwersytet Samorządności” objęte „Podkarpackim Programem Odnowy Wsi na lata 2021-2025” dofinansowane ze środków budżetu województwa podkarpackiego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS