A A+ A++

– Inwestycje zagranicznych firm w dużej mierze przyczyniają się do transformacji polskiej gospodarki, biorą udział w wytwarzaniu nawet 40 proc. polskiego PKB – podkreślał Fabrice Audan, prezes Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej oraz CEO Wyborowa Pernod Ricard, podczas panelu „Lokalne inwestycje międzynarodowych graczy, czyli miejsce firm z kapitałem zagranicznym w polskim ekosystemie gospodarczym”.

Co pokazuje praktyka

Prezes Audan wyliczał, że obecnie w Polsce działa ok. 1,1 tys. firm z kapitałem francuskim, praktycznie we wszystkich branżach, które zainwestowały łącznie ok. 88 mld zł i zatrudniają kilkaset tysięcy polskich pracowników.

– Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że wszyscy korzystają na inwestycjach firm zagranicznych – zaznaczył też Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii. – To pomaga budować kompetencje i potencjał kapitału ludzkiego, zapewnia przepływ know-how i nowych technologii, na czym nam najbardziej zależy. Dynamizuje też handel zagraniczny i wzrost eksportu, w tym eksportu również polskich produktów – mówił minister.

Międzynarodowe koncerny obecne są w Polsce od przeszło 20 lat, wpisały się już na trwałe w nasz ekosystem i można uznać, że te globalne firmy stały się firmami lokalnymi. – To widać w naszej praktyce biznesowej – komentował Marek Lipka, członek zarządu, dyrektor handlowy i supply chain w Carrefour Polska. Jak podał, Carrefour w swoich sklepach oferuje 4 tys. polskich produktów lokalnych, na co dzień współpracuje z tysiącami polskich partnerów biznesowych z sektora MŚP, a w formule franczyzy bezpośrednia współpraca obejmuje już niemal 400 podmiotów.

– Nasza firma przeznacza rocznie ok. 4,5 mld zł na różnego rodzaju zakupy, co jest zaspokajane przez 3 tys. polskich podmiotów, naszych dostawców produktów i usług – mówił Tomasz Dreslerski, dyrektor sektora klientów kluczowych w Orange Polska. – Odprowadzamy do polskiego budżetu w postaci podatków VAT, PIT, CIT oraz składek ZUS łącznie 1,7 mld zł, nasze inwestycje stanowią jedną czwartą inwestycji całego sektora informacji i komunikacji. To wszystko wskazuje, że jesteśmy lokalną firmą pod globalną marką w pełnym wymiarze – przekonywał dyrektor. Delikatnie zasugerował przy tym, że ze strony rządu przydałoby się więcej pewności regulacyjnej, a także zachęt do inwestowania. Jak ocenił, w ostatnich latach stopa inwestycji w Polsce spada, a pod tym względem zaczynają nas wyprzedzać nasi bezpośredni konkurenci z krajów sąsiednich.

Uczestnicy debaty podkreślali, że Polska jest postrzegana jako atrakcyjny rynek do lokowania inwestycji, m.in. dzięki dużemu rynkowi zbytu, położeniu geograficznemu czy dostępowi do dużej liczby wykwalifikowanych pracowników. – To nasze naturalne atuty, ale przy tak zmiennym otoczeniu, jakie obserwujemy, i mając przed oczami perspektywę kolejnych dziesięciu lat, warto poszukać nowych przewag konkurencyjnych – zauważył Jacek Byrt, partner w firmie doradczej Mazars.

Jego zdaniem perspektywy na nowe otwarcie można znaleźć m.in. w obszarze transformacji energetycznej. – To branża kapitałochłonna, wymagająca nowych technologii, ale jeśli transformacja się uda, to branża energetyczna przyniesie wiele wartości dla całej gospodarki – ocenił Byrt.

Chodzi tu o szeroko pojętą energetykę, w tym np. produkcję baterii do samochodów elektrycznych, w czym Polska powoli osiąga pozycję europejskiego lidera. Z kolei Fabrice Audan zaznaczył, że francuskie firmy już są mocno zaangażowane w ten sektor i chcą angażować się jeszcze bardziej, przykładowo służąc doświadczeniem w rozwoju energii ze źródeł odnawialnych czy energetyki jądrowej. Prezes Audan dodał, że polsko-francuska współpraca ma też przyszłość, jeśli chodzi o infrastrukturę, w tym transportową, np. w zakresie szybkich kolei.

Kolejny obszar, gdzie Polska może wykorzystać na nowo swój potencjał położenia geograficznego, wiąże się ze skutkami pandemii i wojny w Ukrainie.

– Podczas pandemii łańcuchy dostaw z Azji różnych produktów zostały przerwane, firmy miały problem z uzupełnieniem zapasów. W tym kontekście wskazałbym na ogromny potencjał polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego. Polska ma żywno … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGlobal companies – local benefits
Następny artykułPolacy nagrodzeni. Znamy MVP mistrzostw